BLIX AWARDS 2024: konsumenci zdecydowali, które sklepy w Polsce są najbardziej prospołeczne

BLIX AWARDS 2024: konsumenci zdecydowali, które sklepy w Polsce są najbardziej prospołeczne
ALDI, Carrefour Hipermarket, Dino, TOPAZ, Empik, CCC, Castorama i HEBE to najbardziej prospołeczne sieci handlowe w swoich segmentach. Tak wykazała analiza opinii blisko 140 tys. Polaków, którzy wzięli udział w V edycji programu branżowego „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”.
O autorze
3 min czytania 2024-11-21

Oprócz głównych nagród organizatorzy w tym roku przyznali też dwa specjalne wyróżnienia. Jedno otrzymała sieć Black Red White, a drugie dostał AVON.

Prospołeczna Sieć Roku to jedna z ważniejszych kategorii od początku istnienia programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”.

– Dzisiejsi klienci cenią nie tylko jakość i cenę produktów, lecz także wartości wykraczające poza transakcje. Coraz bardziej zwracają uwagę na to, czy retailerzy angażują się społecznie i działają odpowiedzialnie – komentuje Julia Zagórowska, Retail Team Leader w Grupie BLIX.

W tej kategorii prawie 140 tys. Polaków oceniało, którzy retailerzy mają szczególnie przyjazne podejście do klientów oraz jasną politykę sprzedażową, a ponadto prezentują dodatkowe wartości, np. proekologiczne. Konsumenci brali też pod uwagę aktywne wsparcie lokalnej społeczności i działania związane z CSR. W konsekwencji organizatorzy programu przyznali 8 nagród głównych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Wybór konkretnych sieci handlowych podkreśla, że pewne kluczowe wartości i inicjatywy są dla klientów szczególnie istotne. Chodzi głównie o zaangażowanie w działania na rzecz środowiska, wspieranie lokalnych społeczności i oferowanie produktów etycznych oraz dostępnych dla szerokiej grupy osób – stwierdza Julia Zagórowska.

I tak w grupie dyskontów wygrała sieć ALDI.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Laureat jest znany z dbałości o zrównoważony rozwój. Oferuje produkty w konkurencyjnych cenach przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów ekologicznych. Sieć od lat zmniejsza ślad węglowy, ogranicza plastik w opakowaniach i wspiera lokalnych dostawców – wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak z kapituły programu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wśród hipermarketów zwyciężył Carrefour Hipermarket.

– Ten gracz rozwija liczne proekologiczne inicjatywy, w tym redukcję zużycia plastiku i walkę z marnowaniem żywności. Ponadto sieć wspiera lokalnych producentów i promuje zrównoważone rolnictwo – tłumaczy ekspertka z Grupy BLIX.

W segmencie supermarketów zwycięzcą jest Dino.

– Ta sieć zdobyła uznanie konsumentów dzięki wsparciu lokalnych społeczności oraz sieci sprawdzonych polskich dostawców, w tym także lokalnych. Sklepy Dino często znajdują się w mniejszych miejscowościach, co pozytywnie wpływa na rozwój lokalnych gospodarek – zwraca uwagę dr Krzysztof Łuczak.

W grupie podmiotów lokalnych główną nagrodę dostała sieć TOPAZ, która utrzymuje bliskie relacje z lokalnymi producentami i dostosowuje swoją ofertę do specyficznych potrzeb lokalnych rynków. Z kolei wśród sklepów branżowych wygrał Empik.

– Konsumenci doceniają inicjatywy wspierające edukację oraz kulturę, które mają realny wpływ na rozwój lokalnych społeczności. Zauważają również w Empiku szeroką ofertę produktów wspierających edukację i rozwój kulturowy, takich jak książki, kursy czy wydarzenia promujące wartości prospołeczne – mówi Zagórowska.

W kolejnej grupie, odzież i obuwie, została nagrodzona sieć CCC. W segmencie dom i ogród zwyciężyła Castorama.

– CCC zostało docenione za działania na rzecz zrównoważonej mody i wprowadzanie strategii proekologicznych, takich jak recykling materiałów. Z kolei Castorama promuje zrównoważone technologie i produkty w sektorze budowlanym. Oferuje rozwiązania, które pomagają zmniejszyć zużycie energii i wody, a także wspiera klientów w budownictwie ekologicznym – zauważa Zagórowska.

Pośród Drogerii laureatem jest HEBE.

– Ta sieć wyróżnia się ofertą naturalnych i ekologicznych produktów. Wśród nich są tzw. kosmetyki cruelty-free, czyli wolne od okrucieństwa. Są one cenione przez klientów dbających o zdrowie i etykę zakupów – podkreśla jeden z członków kapituły programu.

W tej kategorii organizatorzy przyznali też dwa specjalne wyróżnienia.

Jedno z nich, w grupie marek kosmetycznych, otrzymał AVON. Kapituła programu doceniła długoletnie zaangażowanie w działalność na rzecz kobiet oraz wsparcie licznych inicjatyw społecznych.

– AVON od lat wyróżnia się na polskim rynku za sprawą kampanii społecznych prowadzonych na rzecz promowania zdrowia, współpracą z organizacjami charytatywnymi oraz wspieraniem przedsiębiorczości kobiet – dodaje Marcin Lenkiewicz, przewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.

Drugie wyróżnienie, tym razem w segmencie dom i ogród, otrzymała sieć Black Red White, która aktywnie angażuje się w działania proekologiczne i odpowiedzialność społeczną.

– Black Red White nie tylko dostarcza wysokiej jakości meble, ale również stawia na zrównoważony rozwój, co znajduje odzwierciedlenie w wielu podejmowanych inicjatywach – zaznacza Marcin Lenkiewicz.

Według organizatorów programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”, dzisiejszy rynek retailowy jest dobrze przygotowywany do oczekiwań i potrzeb konsumentów w kwestii działań prospołecznych.

– Kluczowym elementem wykorzystywanym w strategii gazetkowej niewątpliwie są promocje. Jednak obserwujemy coraz więcej komunikatów świadomościowych kreujących prospołeczny wizerunek marki. Takie kampanie pojawią się już nie tylko w działaniach mediowych, ale również są wplatane między strony gazetek – podsumowuje Julia Zagórowska.