Nie daj się oszukać trollom: kampania informacyjna Ministerstwa Cyfryzacji i NASK dotycząca fake newsów

Nie daj się oszukać trollom: kampania informacyjna Ministerstwa Cyfryzacji i NASK dotycząca fake newsów
Fake newsy i dezinformacja to współczesna plaga w cyfrowym świecie. Oszuści pod wieloma postaciami tylko czekają na to, aż nieświadomi niczego internauci udostępnią im swoje dane i w ten sposób pozwolą napędzać machinę kłamstw i manipulacji. Ministerstwo Cyfryzacji i NASK przygotowały kampanię edukacyjną, której celem jest nagłaśnianie zjawiska fake newsów w sieci. Internetowe trolle zostały w niej przedstawione wyjątkowo dosłownie.
O autorze
1 min czytania 2024-11-25

Kampania pod hasłem „Nie daj się oszukać!” składa się z trzech głównych elementów. Pierwszym z nich jest pokazywanie, jak aktywnie przeciwdziałać dezinformacji m.in. poprzez unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści, weryfikację źródeł informacji i zgłaszanie dezinformacji na dedykowanej stronie internetowej.

Kolejny filar to właśnie specjalnie stworzona witryna online, w której znaleźć można praktyczne wskazówki na temat tego, jak rozpoznawać fałszywe wiadomości, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. Pod adresem www.nask.pl/dezinfo zamieszczono także informacje o mechanizmach działania dezinformacji oraz narzędziach ułatwiających weryfikację treści.

Ostatni element to spoty radiowe i telewizyjne, w których w dosłowny sposób prezentowane są trzy główne cele dezinformacji: wywoływanie paniki i strachu, polaryzacja społeczna oraz podważanie zaufania do instytucji.

Bohaterami spotów są trolle – istoty równie groźne i złośliwe, co małostkowe. Prezentując ich rozmowy zestawione z reakcjami odbiorców, którzy w ten sposób konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego i odrzucają je, twórcy klipów chcieli w jak najbardziej obrazowy sposób pokazać, jak działa dezinformacja.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Naszym celem było ukazanie trolli jako siły groźnej, ale jednocześnie demaskowanej przez odbiorców generowanych przez nich treści – tłumaczy koncepcję Marek Dawid, reżyser wspomnianych spotów.

– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – podkreśla natomiast wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Za kreację i koncepcję kreatywną kampanii odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: www.nask.pl/dezinfo

PS Bullshit’o’Meter pokazuje, jak AI może zmieniać zwykłe informacje w zniekształcone bzdury