Facebook, pionier mediów społecznościowych, wciąż króluje, jeśli chodzi o przychody z reklam. W tym roku mają one przekroczyć 100 miliardów dolarów. Globalna publiczność reklamowa wynosi na Facebooku 2,2 miliarda. Platforma jest zarówno najbardziej zaludnioną, jak i najlepiej zmonetyzowaną platformą mediów społecznościowych na świecie.
Od 2022 roku Facebook jest napędzany przez reklamodawców z regionu APAC, którzy kierują reklamy do zachodnich konsumentów.
Zobacz również
– W raporcie WARC Media oddzielamy najnowsze przychody reklamowe Facebooka i trendy zachowań użytkowników od trendów jego spółki macierzystej Meta oraz badamy najnowsze odrodzenie platformy w jej dążeniu do zdobycia nowej publiczności pokolenia Z – mówi Alex Brownsell, Head of Content, WARC Media i autor raportu.
Przychody reklamowe Facebooka przekroczą 100 mld USD w 2024 r.
Chociaż Meta nie dzieli przychodów według platformy, prognozy WARC Media pokazują, że przychody reklamowe Facebooka w trzecim kwartale 2024 r. wzrosły o 13,2%. Choć jest to mniejszy wzrost niż w przypadku platformy Meta (19,0%), Facebook jest na dobrej drodze do uzyskania 100,1 mld USD przychodów z reklam w tym roku.
Przychody te mają wzrosnąć do 112,8 mld USD w 2026 r., co uczyni Facebook drugą marką medialną, po Google w 2020 r., która przekroczy 100 mld USD globalnych przychodów z reklam.
„The Alien”: kampania Citroëna inspirowana filmem „E.T.”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednak udział Facebooka w globalnym rynku społecznościowym maleje. W 2013 r. prawie 9 na 10 dolarów wydanych na reklamy społecznościowe trafiło do Facebooka (88,9%). Do 2025 r. wydatki na reklamę na Facebooku zmniejszą się o połowę do 38,2%. Zaległości szczególnie szybko nadrobią Instagram i TikTok.
Innowacje w zakresie AI i handlu przyciągają sprzedawców detalicznych różnej wielkości do zwiększania wydatków na Facebooku. Według prognoz WARC Media, w 2024 r. inwestycje detalistów osiągną poziom 20 mld USD.
Badania Meta pokazują, że narzędzia AI, takie jak Advantage+ Shopping Campaign (ASC), zwiększają ROAS o 12% w ciągu dwóch lat. Ponad jedna trzecia (38%) wydatków Meta, badanych przez Fospha, trafiła do Advantage+, odzwierciedlając strategiczną zmianę marek, które priorytetowo traktują „łatwość zarządzania” i większy wzrost wydajności, dzięki automatyzacji AI.
Analiza przeprowadzona przez WARC Media wykazała, że azjatyckie marki wydają więcej na reklamę na platformach Meta, w tym na Facebooku, ale kierują reklamy do użytkowników w innych regionach. Jest to trend, który przyspieszył w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
W Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę na Facebooku mają wzrosnąć do 39,5 mld USD w 2024 r., co oznacza wzrost o 11,6%. Jednak wzrost przychodów z reklam znacznie spowolni w 2025 i 2026 roku. Jest to wyraźny kontrast w stosunku do Instagrama, który ma osiągnąć prawie 20% wzrostu w ciągu najbliższych dwóch lat. Pomimo spowolnienia wzrostu Facebooka, jego działalność reklamowa pozostaje dwukrotnie większa od amerykańskiego rynku OTT, czterokrotnie większa od TikToka i ma 29% udziału w wydatkach amerykańskich sprzedawców detalicznych (według Sensor Tower).
Globalna widownia reklamowa Facebooka przekracza 2,2 miliarda
Facebook jest jedną z najpopularniejszych platform cyfrowych na świecie. Jego globalna widownia reklamowa wynosi 2,2 miliarda użytkowników miesięcznie.
Według ankiety przeprowadzonej przez GWI, ponad trzy czwarte dorosłych Amerykanów korzysta z Facebooka, a dziewięciu na dziesięciu z nich używa go do utrzymywania kontaktów ze znajomymi i rodziną. Jednak Facebook od dawna boryka się ze stereotypami dotyczącymi „wieku” i pozostaje w tyle za Instagramem, TikTokiem i Snapchatem pod względem wykorzystania przez pokolenie Z w USA.
Aby przyciągnąć nowych odbiorców z pokolenia Z, w celu zapewnienia długoterminowego wzrostu, Facebook nadaje priorytet twórcom, grupom (dla społeczności i informacji), długim formom wideo (takim jak Stories i Reels) oraz odchodzi od wiadomości i treści politycznych.
Sztuczna inteligencja zwiększa możliwości Facebooka
Zaufanie prawdopodobnie okaże się kluczowym kryterium wydatków na reklamę w erze algorytmów medialnych, ponieważ marketerzy przekazują kontrolę narzędziom sztucznej inteligencji, aby osiągnąć pożądane cele kampanii.
Facebook uzyskał wysokie wyniki w ankiecie Kantar, przeprowadzonej wśród globalnych marketerów, na temat wiarygodności danych, przy czym tylko Google i YouTube, należące do Alphabet, wypadły lepiej.
W ciągu ostatniego miesiąca z narzędzi AI firmy Meta skorzystało ponad milion reklamodawców. Meta chce, aby reklamodawcy zaufali jej narzędziom sztucznej inteligencji, by pomóc reklamom dotrzeć do części nietkniętych tradycyjnymi metodami targetowania, a także w celu zapewnienia różnorodności kreatywnej.
Niektórzy reklamodawcy, nastawieni na wyniki, zwracają się w kierunku taktyki „full-funnel” na platformach Meta, w tym na Facebooku. Badania wskazują, że równoważenie konwersji z celami wyższego szczebla (np. zasięgiem i świadomością) na Facebooku może być bardziej opłacalne, a także stymulować przyszły popyt.
Według firmy, marki korzystające z Image Generation odnotowały 7% wzrost konwersji, a wczesne testy przeprowadzone przez Fospha sugerują, że narzędzia AI Meta, takie jak Advantage+, pomagają reklamodawcom optymalizować konwersje i maksymalizować zwroty z wydatków na reklamę.
źródło: mat. prasowe