W cyklu #TheBestOfEffie wspominamy kampanie, które nie tylko zostały uhonorowane najwyższą możliwą nagrodą w konkursie Effie, lecz również zapisały się pamięci odbiorców jako wyjątkowe i nadające kierunek całej branży reklamy w Polsce.
Grand Prix 2006: Amnesty International „Wolność Słowa na Białorusi”
Kampania została podzielona na dwie części: działania w mediach i ogólnopolską kampanię plakatową.
Zobacz również
Głównym motywem graficznym akcji były zdjęcia osób zaangażowanych w działalność opozycyjną z ustami zaklejonymi taśmą. Pod wizerunkiem postaci umieszczony jest napis – hasło przewodnie: ,,Tak wygląda wolność słowa na Białorusi’’.
We wszystkich mediach oraz na plakatach umieszczono odniesienia do stron internetowych Amnesty International www.amnesty.org.pl skąd każdy, indywidualnie włączając się w ten sposób w akcję, mógł wysłać list protestacyjny skierowany do władz białoruskich. Na plakatach znaleźli się: Andżelika Borys, Andrzej Pisalnik, Andrzej Poczobut, Mikoła Markiewicz i Aleksander Wasiliew.
#OdKulis: customowy rower od Canyon i Manufaktury w Bolesławcu
W kampanię medialną włączyły się: dzienniki Gazeta Wyborcza i Rzeczpospolita, radio RMF FM, portale internetowe Gazeta.pl i Onet.pl. W ramach współpracy z Amnesty International, Gazeta Wyborcza i Rzeczpospolita ukazały się w specjalnej szacie graficznej imitującej interwencję cenzury – na pierwszych stronach widniały zaczernione części tekstu artykułów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do specjalnego wydania Gazety Wyborczej dołączono zaadresowaną do prezydenta Republiki Białoruskiej Aleksandra G. Łukaszenki kartkę pocztową z protestem przeciw łamaniu prawa do swobodnej wypowiedzi i prześladowaniom osób zaangażowanych w działalność opozycyjną. W specjalnym wydaniu Rzeczpospolitej znalazły się informacje o sytuacji na Białorusi oraz informacje o samej akcji i jej celu, a także wzór listu jaki można przesłać do władz Białorusi.
Najważniejszym elementem kampanii było niekonwencjonalne wykorzystanie konkurujących ze sobą na co dzień mediów, które w tym samym dniu solidarnie mówiły jednym głosem i wsparły kampanię ponad podziałami.
Rezultatem było wysłanie ponad 100 tysięcy protestów do prezydenta Łukaszenki, stronę internetową odwiedziło ponad 300 tys. osób, podczas gdy wcześniej notowała średnio 30 tys. wejść dziennie.
Akcja została zauważona także na świecie.
Opis kampanii i uzasadnienie Jury
- Tytuł: Wolność Słowa na Białorusi
- Zgłaszający: Saatchi & Saatchi Poland, ZenithOptimedia Group
- Klient: Stowarzyszenie Amnesty International
- Kategoria: Non – Profit
Streszczenie kampanii
Celem akcji było uświadomienie problemu łamania praw człowieka na Białorusi oraz skłonienie do aktywnego wsparcia Amnesty International w walce z łamaniem praw człowieka na Białorusi.