Polacy, w kontrze do amerykańskiego trendu, pozostają wiernymi klientami płatnej TV. Pokazują to zarówno dane z badań założycielskich Nielsena, jak i cykliczne badanie Projekt Cyfrowizja agencji Wavemaker.
Po lekkiej zwyżce w mocno inflacyjnym 2023 r., do poziomu 20 proc. wrócił odsetek klientów pay TV, którzy rozważali w ostatnich 12 miesiącach rezygnację z abonamentu. Odsetek potencjalnych cord-cutterów jest więc niemal równy odsetkowi odbiorców TV naziemnej, którzy rozważali zakup abonamentu w kablówce lub platformie satelitarnej.
Zobacz również
„Potencjalnych” cord-cutterów jest więcej wśród osób młodszych, przed 44 rokiem życia (26 proc.), a także wśród klientów platform streamingowych. Np. wśród klientów Netfliksa będących jednocześnie klientami operatorów pay TV, co czwarty rozważał rezygnację. Badanie Wavemaker pokazuje też, że im więcej subskrypcji na głowę, tym większa skłonność do rezygnacji z płatnej TV.
A co trzyma widzów przy jej ofercie? Internet w pakiecie, kwestia przyzwyczajenia, dostęp do sportu i atrakcyjna cena. Internet jest szczególnie ważny dla klientów kablówek i IPTV, znacznie częściej kupujących u tych operatorów łączoną usługę (TV i dostęp do sieci); z kolei sport to kluczowy składnik oferty platform: Polsat Box i Canal+.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Z przywiązaniem do sportu koresponduje czołówka stacji uznawanych przez klientów płatnej TV za szczególnie warte inwestowania w abonament. Top piątkę takiego rankingu współtworzą Polsat Sport i Eurosport. Warto tu też podkreślić czołową pozycję TVN 24 czy wynik Polsat News (12.miejsce). Segment stacji informacyjnych umacniał się w Polsce w ostatnich latach i dostęp do stacji z tej grupy pozostaje kluczową dla klientów cechą oferty telewizyjnej (dotyczy to zarówno klientów płatnej, jak i odbiorców naziemnej TV).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wavemaker – zważywszy na stabilną (w przeciwieństwie do większości kategorii programowych) pozycję sportu w oglądalności, przyjrzał mu się uważniej w ósmej edycji Projektu Cyfrowizja. Top 5 najważniejszych dla polskich widzów stacji sportowych tworzą: bezpłatny TVP Sport oraz dostępne płatnie Polsat Sport, Eurosport, Eurosport 2 i Canal+ Sport. Blisko połowie widzów oglądających rozgrywki na żywo, zdarza się to robić w sieci. Jednak jeśli ci widzowie mają wybór, zdecydowana większość fanów sportu stawia na telewizję jako źródło relacji sportowych live. Blisko 2/3 widzów, którym zdarza się oglądać sport na żywo w sieci, jeśli ma wybór – stawia na telewizję.
Badanie Projekt Cyfrowizja agencja Wavemaker realizowała na grupie 1509 telewidzów z dostępem do sieci w październiku 2024 r.
Zdjęcia: mat. pras.