Branża mobilna na dywaniku – sprawdziliśmy co o rynku mobilnym wiedzą specjaliści z branży

W ostatnim tygodniu sierpnia branża mobilna miała okazję spróbować swoich sił w anonimowym teście, który od 27 do 30 sierpnia dostępny był na stronie mpoll.eu - serwisu, dzięki któremu w łatwy sposób można zebrać opinie konsumentów na wszystkich urządzeniach typu laptop, tablet czy smartfon.
O autorze
2 min czytania 2014-09-16

Aby wziąć udział w teście należało wpisać kod MOBILE a następnie przejść przez 15 pytań związanych z rynkiem aplikacji mobilnych.

“Już dawno chodził za mną pomysł przeprowadzenia quizu sprawdzającego stan wiedzy branży mobilnej. Jakiś czas temu na swoim blogu prosiłam firmy działające w mobile o przesyłanie mi materiału umożliwiającego przygotowanie infografiki opisującej stan oraz wielkość tego rynku w Polsce. Mój apel spotkał się z dość dużym zainteresowaniem – otrzymałam wiele zgłoszeń, w których często specjaliści z branży opisywali charakter prowadzonej działalności. Wśród tych opisów frazesami, które pojawiały się najczęściej były: aplikacje mobilne to nasza pasja, projekty mobilne realizujemy z wielkim zaangażowaniem, jesteśmy grupą doświadczonych specjalistów. Postanowiłam pójść trochę pod wiatr i sprawdzić poziom wiedzy w branży. Do udziału w projekcie zaprosiłam firmę Snapp, która specjalizuje się w promocji aplikacji mobilnych. Razem z Michałem Gierą, CEO Snappa przygotowaliśmy 15 pytań, które następnie wysłaliśmy do wybranych osób z branży, najczęściej tych, które kontaktowały się ze mną wcześniej właśnie w sprawie infografiki” – wyjaśnia Katarzyna Dworzyńska, autorka bloga dworzynska.com, właścicielka agencji promującej firmy i rozwiązania mobilne PR calling!, inicjatorka i pomysłodawczyni akcji.

Wyniki quizu nie pozostawiają złudzeń – jeśli zdanie do następnej klasy to zaliczenie min. 70% testu, większość ankietowanych z ledwością przeszłaby dalej. Średni procent prawidłowych odpowiedzi wynosił 73.

Dużo problemów stwarzały pytania o dane rynkowe. I tak uczestnicy quizu nie wiedzieli dokładnie ile aplikacji zostało dotąd (do roku 2013) pobranych z AppStore. Najczęściej pojawiającymi się odpowiedziami były 10 i 50 mld (równo po 18% wśród wskazywanych odpowiedzi), gdy tymczasem prawidłową odpowiedzią było 100 mld. Trudności stwarzało także pytanie o ilość aplikacji dostępnych w AppStore. Tylko 56% odpowiadających zaznaczyło poprawną odpowiedź: ponad 1 milion. Okazuje się także, że branża nie wie dokładnie do czego najczęściej Polacy wykorzystują swoje smartfony. Prawidłową odpowiedź: do robienia zdjęć, zaznaczyło tylko 37% osób.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Równie trudne okazały się pytania wielokrotnego wyboru: z nimi ankietowani poradzili sobie zdecydowanie najsłabiej. Tylko 6% ankietowanych potrafiło wymienić wszystkie 4 czynniki od których zależy miejsce aplikacji w rankingu Google Play. O tym w jakich modelach może być wydana aplikacja w appmarkecie wie tylko 18% uczestników quizu. 20% potrafiło poprawnie wskazać miejsca, w których użytkownicy szukają aplikacji mobilnych.

„Quiz nie należał do najprostszych, to prawda, ale chcieliśmy przed branża postawić wyzwanie. Sprawdzić z czym specjaliści pracujący w mobile mają największy problem, a co nie sprawia im żadnej trudności. Rezultaty przerosły nasze oczekiwania. Zarówno pod względem wypełnionych quizów jak i jakości odpowiedzi. Cieszymy się, że tak wiele osób zdecydowało się wziąć udział w naszej zabawie, ale martwi nas to, że tak wiele z nich nie zna podstawowych zasad związanych np. z promocją aplikacji mobilnych” – mówi Giera.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najlepiej uczestnicy quizu poradzili sobie z pytaniem o najpopularniejszy system operacyjny w Polsce. Tu prawidłową odpowiedź – Android, wskazało 98% uczestników. Wysoki procent prawidłowych odpowiedzi pojawił się także przy pytaniu o to w jaki sposób można uzyskać najwięcej organicznych pobrań aplikacji mobilnej. Prawidłową odpowiedź: dobrze dobierając słowa kluczowe opisujące aplikacje w appmarkecie zaznaczyło 74% ankietowanych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Rynek mobilny w Polsce w dalszym ciągu jest w fazie rozwoju. O ile dość dobrze znamy ogólne zasady rządzące mobile, to już nieco gorzej wypada nasza szczegółowa wiedza w zakresie np. działania appmarketów. Nie ma powodów do zmartwień, jestem przekonana, że dzięki wymianie wiedzy, chociażby na takich spotkaniach jak WarsawSpeaks Mobile, jesteśmy w stanie w krótkim czasie wszystko nadrobić – dodaje Dworzyńska.

Pytania oraz pełne wyniki quizu dostępne są na stronie.

Dziękujemy Mobile Institute za pomoc w przeprowadzeniu i podsumowaniu wyników quizu.