Playbook NM!

Playbook NM!

Playbook NM!

Prowadzisz akcje z influencerami? Dołącz do gry i podziel się wskazówkami oraz przykładami ciekawych działań.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

#LegalneCzwartki: Adobe Firefly w marketingu – na co zwracać uwagę

#LegalneCzwartki: Adobe Firefly w marketingu – na co zwracać uwagę
W tym artykule pod lupę bierzemy kolejne narzędzie – Adobe Firefly. To zaawansowane rozwiązanie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, które rewolucjonizuje procesy tworzenia treści wizualnych.
O autorze
1 min czytania 2025-01-16

Przeczytaj więcej odsłon cyklu #LegalneCzwartki >>

Dzięki integracji z ekosystemem Adobe, Firefly umożliwia marketingowcom szybkie i efektywne generowanie wysokiej jakości grafik, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku marketingowym. Niemniej jednak jego użycie wymaga świadomości prawnej i wcześniejszej weryfikacji praw i ograniczeń wynikających z takiego narzędzia.

Co „zapewnia” Adobe Firefly?

Na swojej stronie producenci wskazują, że:

  • modele Firefly są trenowane wyłącznie na treściach z Adobe Stock, otwartych licencjach oraz contencie pochodzącym z domeny publicznej, co oczywiście ma istotne znaczenie w kontekście wyboru narzędzia przez użytkownika,
  • treści wygenerowane za pomocą Firefly są „własnością” użytkownika, o ile nie naruszają praw osób trzecich,
  • wygenerowane materiały można wykorzystać w różnych mediach, takich jak druk, internet, prezentacje czy media społecznościowe, co czyni narzędzie idealnym dla kampanii marketingowych,
  • Adobe planuje pełną integrację Firefly z narzędziami Creative Cloud, takimi jak Photoshop czy Illustrator, co może ułatwić proces tworzenia i edycji treści,
  • klienci korzystający z wybranych planów Adobe mają podobno zapewnione odszkodowanie kontraktowe w przypadku roszczeń związanych z naruszeniem praw autorskich, patentowych czy znaków towarowych,
  • treści generowane przez narzędzie są oznaczone metadanymi w ramach inicjatywy Content Authenticity Initiative, co potwierdza, że zostały stworzone przy użyciu AI.

Jakie są zatem ograniczenia wynikające z narzędzia?

  • Firefly nie gwarantuje unikalności wygenerowanych obrazów, mogą więc wystąpić przypadki, w których różni użytkownicy otrzymają podobne wyniki,
  • treści generowane przez Firefly nie mogą być używane do trenowania innych modeli AI/ML ani w sposób naruszający prawa osób trzecich,
  • niektóre funkcje w wersji „Beta” mogą mieć ograniczenia w zastosowaniu komercyjnym,
  • Adobe nie ponosi odpowiedzialności za roszczenia wynikające z modyfikacji wygenerowanych treści w innych programach,
  • istnieje możliwość naruszenia praw do wizerunku lub praw autorskich w przypadku tworzenia treści przypominających rzeczywiste osoby, lub dzieła.

Wskazówki – a więc o czym pamiętać korzystając z narzędzia?

  • Edukacja i szkolenie zespołów na temat ograniczeń i zasad użytkowania Firefly czy innych narzędzi AI mają ogromne znaczenie.
  • Warto uwzględnić w umowach z klientami kwestie związane z odpowiedzialnością za wygenerowane treści oraz ryzyka związane z ich modyfikacją, jak również być transparentnym w zakresie samego faktu korzystania z narzędzia.
  • Należy regularne weryfikować generowane materiały.
  • Ważne jest śledzenie aktualizacji warunków użytkowania, ewentualnie także w kontekście dodatkowych funkcjonalności narzędzia.

W celu ułatwienia sobie działań w powyższym zakresie zachęcamy do pobrania „Checklisty zgodnego z prawem korzystania z AI”: https://lawmore.pl/checklistaai/.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS #LegalneCzwartki: Deepfake w reklamie – co na to prawo?

Słuchaj podcastu NowyMarketing