O tym, jaki dla marki Too Good To Go był rok 2024 i planach na rok 2025, opowiada Beata Pałczyńska, PR Managerka brandu.
Więcej podsumowań 2024 roku znajdziesz TUTAJ >>
Zobacz również
-
Łukasz Ostrowski wiceprezesem zarządu OTCF SA
-
PrzeglądTygodnia [28.01-03.02.25]: agenci AI, rządy Trumpa a marketing w Polsce, Malwina Bakalarz w #InfluLAB
-
Marcin Mystkowski (BERRY): Rezyliencja, czyli sztuka rozwoju w niepewnych czasach – przewodnik dla ciebie i twojej marki [Raport Alter Trendy 2025]
Największy sukces marki w 2024 roku
W Too Good To Go chcemy widzieć świat bez marnowania jedzenia, dlatego – poza standardową działalnością – prowadzimy wiele kampanii edukacyjnych. To właśnie jedna z nich, skupiona wokół świąt Bożego Narodzenia, przerosła nasze oczekiwania.
Podstawą kampanii było badanie społeczne przeprowadzone wraz z Opinia24, której celem było pokazanie skali marnowanej żywności w święta. Reprezentatywna grupa Polaków codziennie między 23-30 grudnia 2023 r. ważyła wyrzucane jedzenie w podziale na 10 kategorii wraz z podaniem powodu. Badanie pokazało, że marnujemy 1,6 kg jedzenia na osobę. To bardzo dużo. Media z dużym zainteresowaniem przyjęły te dane. O badaniach powiedziały najbardziej opiniotwórcze tytuły. Pojawiliśmy się blisko 60 razy w telewizji oraz ponad 200 w radiu generując ponad 10 mln zasięgu. Ogromny odzew, jaki otrzymaliśmy i wsparcie mediów to był najlepszy prezent na święta.
Nie mogę zapomnieć o tym, że przez cały rok do naszych kampanii regularnie dołączali partnerzy w tym Carrefour, z którym niedawno świętowaliśmy 1 mln uratowanych posiłków, Biedronka, Danone, Circle K, Shell, Green Caffè Nero, So Coffee, Starbucks, Bezmięsny. Dzięki temu nasze przekazy docierają do znacznie większej grupy odbiorców. Wisienką na torcie był również fakt, że w 2024 roku powitaliśmy naszego 100 000 000. użytkownika.
Marcin Mystkowski (BERRY): Rezyliencja, czyli sztuka rozwoju w niepewnych czasach – przewodnik dla ciebie i twojej marki [Raport Alter Trendy 2025]
Największe wyzwanie w 2024 roku
W Too Good To Go ratujemy 4 Paczki Niespodzianki na sekundę, a w tym samym czasie 80 000 ląduje koszu. To pokazuje, że jest jeszcze miejsce na większy wpływ. Zależy nam, aby ratowanie jedzenia stało się częścią rutyny. Jednak jak to z nawykami bywa, trudno je zmienić, więc retencja użytkowników to jedno z naszych największych wyzwań. Aby zmniejszyć tę skalę i zachęcić ich do regularnego korzystania z aplikacji Too Good To Go wprowadziliśmy testowo kartę lojalnościową. Wybrana grupa użytkowników, która uratuje 9 Paczek Niespodzianek, kolejną otrzyma w prezencie. Aktualnie weryfikujemy skuteczność tego rozwiązania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Trzy najciekawsze akcje w 2024 roku
Czy niedoskonałe – jak się wydaje na pierwszy rzut oka – jedzenie można przygotować w doskonały fine diningowy sposób? Z okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości nt. Strat i Marnowania Żywności, który przypada na 29 września rzuciliśmy wyzwanie PURO Hotels. Do restauracji Magari w Warszawie dostarczyliśmy 30 owocowo-warzywnych Paczek Niespodzianek z Biedronki i Auchan. Szef kuchni miał 4 godziny na przygotowanie lunchu dla 30 osób. Aby podkręcić smak warzyw i owoców, które na pierwszy rzut oka mogą nie wyglądać idealnie, menu zostało uzupełnione o produkty z flagowej kampanii edukacyjnej Często Dobre Dłużej. Wspólnie udowodniliśmy, że w kuchni wystarczy odrobina kreatywności, by nie marnować.
Kolejna akcja to nasze 5. urodziny. To był dobry moment, by uczcić imponujący wynik uratowanych 11 mln Paczek Niespodzianek, czyli 11 000 ton jedzenia, które nie trafiło do kosza dzięki naszym zaangażowanym użytkownikom i partnerom. Z tej okazji wyprodukowaliśmy plakaty z… resztek jedzenia, na których umieściliśmy przydatne triki na przechowywanie żywności w domu. Użytkownicy mogli je zdobyć przy okazji ratowania Paczek Niespodzianek w MOD donuts, Costa Coffee, North Food lub udając się do STOR Café, którym dostępny był nasz urodzinowy stolik. Wystarczyło przy nim usiąść i połączyć kroki (dosłownie), by odkryć trik na wydłużenie przydatności do spożycia niektórych owoców i warzyw. Rozdaliśmy 3 600 plakatów, które przypominają, że małe czynności mają znaczenie. W tym samym czasie wraz z eko edukatorką Sylwią Majcher dzieliliśmy się przydatną wiedzą podczas wspólnego gotowania na jednym z Targów Śniadaniowych. Zwieńczeniem miesiąca urodzinowego był konkurs na Instagramie.
Naszą trzecią ulubioną akcją było pojawienie się przewodnika z najlepszymi kawiarniami speciality w Polsce, czyli Coffee Spot Polska, którego zostaliśmy dumnym partnerem. Premierze towarzyszyły eventy w największych miastach z angażującymi atrakcjami.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Rośnie siła retail mediów. W ostatnim kwartale po raz pierwszy pojawiliśmy się w sklepach sieci Biedronka z komunikacją na ekranach, a także w spotach audio. Dodatkowo w aplikacji Biedronka dodany został filtr, dzięki któremu widoczne są sklepy, w których można uratować Paczki Niespodzianki z Too Good To Go. Przełożyło się to na znaczące wzrosty pobrań w naszej aplikacji.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2024 roku
Instagram wraz z komunikacją poprzez newslettery, pushe w ramach CRM to niezmiennie nasze główne kanały, dzięki którym docieramy do zaangażowanej społeczności użytkowników i inspirujemy ich do działania.
W ubiegłym roku raz pierwszy skorzystaliśmy z platform takich jak TVN, TVP VOD, Polsat Box Go i YouTube. Udostępniliśmy spoty, dziękując naszym 14 mln użytkownikom, którzy korzystając z aplikacji Too Good To Go, realnie przyczyniają się do zmniejszania skali marnowanego jedzenia przed zmarnowaniem.
Ubiegły rok to również współpraca z partnerami m.in. Biedronka, Carrefour, Costa Coffee, Circle K, Shell, którzy udostępnili nam własne kanały komunikacji. Nie mogę zapomnieć o Linkedin, który jest kluczowy dla naszej społeczności biznesowej. Wszystkie kanały odegrały kluczową rolę w budowaniu świadomości, zaangażowania naszych użytkowników i partnerów.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2025 roku
Planujemy wykorzystać wszystkie kanały z ubiegłego roku.
Budżet na działania digitalowe
Siłą naszej marki jest marketing szeptany, czyli rekomendacje i polecenia, które napędzają wzrost naszej społeczności. Użytkownicy dzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z rodziną i znajomymi, a także na grupach na Facebooku, co sprawia, że nowe osoby dołączają do nas bez potrzeby kosztownych działań reklamowych. Widzimy ich zaangażowanie, wymianę doświadczeń, rekomendacje.
Zdecydowana większość naszych użytkowników dołącza do nas organicznie i zostaje z nami na długo. Tak zaangażowana społeczność jest unikatowa. Niemniej, w tym roku zwiększymy budżet na działania digitalowe, aby dotrzeć do nowej grupy odbiorców, nie tylko na terenie dużych miast, ale także w mniejszych miejscowościach.
Kto odpowiadał w 2024 za działania marketingowe marki? Czy zmieni się to w 2025 roku?
W Polsce to czteroosobowy zespół. Za działania związane z naszymi partnerami odpowiada Maria Zakrzewska, Partner Marketing Managerka, z kolei komunikację z naszymi użytkownikami prowadzi Natalia Kwiek, B2C Marketing Managerka. PR jest u nas częścią struktury marketingu. Nasze działania prowadzimy wewnętrznie, ściśle współpracując z rynkami DACH oraz Czechami, które uruchomiliśmy w połowie ubiegłego roku. Wspiera nas również zespół globalny. Dzięki temu regularnie dzielimy się najlepszymi praktykami wraz z innymi ekspertami w swoich dziedzinach. Tego typu współpraca umożliwia nam także szybkie reagowanie na bieżące trendy i dostosowywanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku. Nasze rezultaty są nie tylko efektywne, ale również oparte na sprawdzonych rozwiązaniach. Komunikacyjnie wspiera nas agencja Flywheel PR.
Wpływ rozwoju AI na działania marketingowe marki
Większość osób może znać Too Good To Go dzięki funkcji ratowania Paczek Niespodzianek z ulubionych sklepów, kawiarni, cukierni, supermarketów i innych punktów, W ubiegłym roku wprowadziliśmy jednak nowe rozwiązanie oparte na AI. Mowa o Platformie Too Good To Go. Produkt pomaga sieciom handlowym, a także stacjom benzynowym skutecznie zarządzać produktami na półkach. Nasze rozwiązanie nie tylko przypomina o zbliżającej się dacie przydatności do spożycia, ale także zarekomenduje najlepsze rozwiązanie: wskazanie odpowiedniego rabatu, przekazanie produktu do organizacji pożytku publicznego lub dodanie produktu do Paczki Niespodzianki. Rozwiązanie testowane jest przez Carrefour i Shell. Aktualnie nie planujemy działań marketingowych wokół tego produktu, ale byłoby mi żal o tym nie wspomnieć.
Trzy najważniejsze cele i plany marki na 2025 rok
Niebawem uruchomimy dużą kampanię skupioną wokół nowego rozwiązania w naszym portfolio. Planujemy też kampanie wizerunkowe z naszymi partnerami, a także szeroko zakrojone działania edukacyjne. Dostarczanie nowych danych na temat marnowania żywności i naszych nawyków, na temat których często nie zdajemy sobie sprawy, jest jednym z naszych priorytetów. W ten sposób chcemy wspierać budowanie społecznej odpowiedzialności i realnie wpływać na zmniejszenie skali problemu, z którym wszyscy się mierzymy. W aplikacji pojawią się również nowe paczki, których ratowanie przed zmarnowaniem uwolni czas… 🙂