Fundacja Rak’n’Roll oraz Zwrotnik Raka chcą, by „Światowy Dzień Walki z Rakiem” zmienić na „Światowy Dzień Raka”

Fundacja Rak’n’Roll oraz Zwrotnik Raka chcą, by  „Światowy Dzień Walki z Rakiem” zmienić na „Światowy Dzień Raka”
4 lutego to Światowy Dzień Raka, choć dzień ten nazywany jest również Światowym Dniem Walki z Rakiem. Fundacja Rak’n’Roll oraz Zwrotnik Raka chcą, by druga forma nazewnictwa przestała istnieć. Zachęcają do uważności w doborze określeń, którymi opisuje się nowotwór oraz osoby chore onkologicznie.
O autorze
1 min czytania 2025-02-04

Światowy Dzień Raka zamiast Światowego Dnia Walki z Rakiem – wprowadzenie takiego nazewnictwa polecają Fundacja Rak’n’Roll oraz Zwrotnik Raka. Dlaczego? Głównym powodem jest potrzeba zrezygnowania z używania wojennych metafor, które często są łączone z opisywaniem chorowania na raka oraz leczenia nowotworów. Najczęściej w artykułach czy innych treściach dotyczących tego tematu padają takie sformułowania, jak „iść na wojnę”, „wygrać”, „przegrać”, „pokonać”, „bitwa”.

Fundacja Rak’n’Roll oraz portal Zwrotnik Raka zwracają uwagę na fakt, że coraz częściej choroba bywa jedynie etapem w życiu i wiele osób wraca do zdrowia, dlatego tak ważne jest, by zmienił się również sposób mówienia o raku, bo, jak się okazuje, nie musi być on „najstraszniejszym z możliwych scenariuszy”.

Ponadto, „wojenna” narracja wzbudza poczucie konieczności bycia bohaterem, zmobilizowania się, pokazania swojej mocy do „walki” z „wrogiem”, a warto pamiętać, że często pacjenci nie mają w sobie tej siły. Porównanie choroby nowotworowej do bitwy nie ma również odzwierciedlenia w ujęciu medycznym, ponieważ raka się leczy. Narzucanie konieczności „walki” na osoby chore może tylko wpędzać ich w poczucie winy czy pogłębiać depresję, gdy np. leczenie nie przynosi oczekiwanych efektów.

W mediach społecznościowych portalu Zwrotnik Raka oraz Fundacji Rak’n’Roll pojawiły się treści, które mają zachęcać do zmiany sposobu mówienia o raku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS Jak marki i organizacje walczą z rakiem? Przegląd kampanii

PS2 „ME, MYSELF & TOUCH”: Kożuchowska, Hamkało, Ryskala i inne celebrytki nawołują do samobadania piersi z okazji Pink October

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się