Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Upoluj bilet!

Chcesz dowiedzieć się, co działa w wideo marketingu? Sprawdź, jak zdobyć darmową wejściówkę na IAB HowTo: Highway to Sound & Vision.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Miłość, pieniądze i niespełnione marzenia, czyli Walentynki oczami Polaków [BADANIE]

Miłość, pieniądze i niespełnione marzenia, czyli Walentynki oczami Polaków [BADANIE]
Czerwone róże, czekoladki i kolacje przy świecach – brzmi znajomo? Dla wielu Polaków to wciąż klasyczny zestaw na Walentynki, ale czy to wystarcza w 2025 roku? Miłość ma różne oblicza, a data 14 lutego bywa polem do popisu. Często jednak zdarza się, że oczekiwania mijają się z rzeczywistością, pozostawiając niedosyt. Jedno jest pewne – romantyczne gesty kosztują, a Polacy doskonale zdają sobie z tego sprawę.
O autorze
2 min czytania 2025-02-10

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez PMR Market Experts, średni budżet walentynkowy w tym roku wynosi około 250 zł na osobę. Jak widać, miłość to nie tylko emocje, ale także inwestycja.

Święto Miłości – dla kogo

Walentynki to dla wielu obowiązkowy punkt w kalendarzu, ale czy rzeczywiście wszyscy je świętują? Jak wynika z badania PMR Market Experts, ponad 2/3 Polaków (68%) ma na ten dzień konkretne plany.

Starsze pokolenia, zwłaszcza osoby po 55. roku życia, często nie obchodzą tego święta, uznając je za zbędne. Z kolei najmłodsi Polacy, poniżej 24. roku życia, najczęściej rezygnują z obchodów, bo… nie mają go z kim celebrować.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Co ciekawe, część Polaków traktuje Walentynki jako pretekst do spędzenia czasu z rodziną lub przyjaciółmi, a niekoniecznie z partnerem. Dla wielu to bardziej okazja do celebrowania relacji międzyludzkich niż klasyczne święto zakochanych – mówi Agnieszka Figiel, Principal Research Executive w PMR Market Experts.

Ile Polacy wydają na Walentynki

Średni budżet walentynkowy w 2025 roku wynosi około 250 zł na osobę. Najwięcej osób (32%) planuje wydać od 101 do 200 zł, a co czwarty Polak (24%) ograniczy wydatki do 100 zł. Natomiast bardziej hojni zakochani – 2% badanych – przewidują wydatek powyżej 1000 zł na świętowanie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Interesujące jest to, że 10% osób jeszcze nie wie, ile dokładnie przeznaczy na Walentynkowe prezenty, co może sugerować impulsywne zakupy w ostatniej chwili – dodaje Agnieszka Figiel.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Walentynkowe rozczarowania

Z badania PMR Market Experts wynika, że walentynkowe prezenty często mijają się z oczekiwaniami. Kobiety najczęściej dostają kwiaty (61%), romantyczne wieczory w domu (34%) i czekoladki (32%). Brzmi romantycznie? Może i tak, ale panie marzą o czymś innym: 24% chciałoby relaksu w spa lub u kosmetyczki, a 22% – wyjazdu na weekend. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej – tylko co dziesiąty partner planuje wspólną podróż, a jedynie 5% myśli o podarowaniu wizyty w spa.

U mężczyzn różnice są równie wyraźne. Panowie najczęściej otrzymują romantyczne wieczory w domu (45%), wyjścia do restauracji (37%) i czekoladki (29%). Tymczasem 15% chciałoby dostać książkę, grę lub płytę, a 8% – elektronikę, jak smartwatch lub telefon. Niestety, te prezenty znajdują się na liście planów tylko u niewielkiego odsetka partnerek.

Celebracja na własnych zasadach

Kto powiedział, że na prezent trzeba czekać? 4% kobiet i 3% mężczyzn bierze sprawy w swoje ręce i kupuje sobie walentynkowy upominek. A co z resztą? Część jest w rozterce: co piąty mężczyzna (20%) i co dziesiąta kobieta (8%) nie ma pojęcia, czego by chciała. A inni? 16% panów i 6% pań mówi wprost: „nic mi nie trzeba”.

Zdjęcia: mat. pras.