Projekt „Książki bez Granic” powstał z myślą o osobach, które z najróżniejszych względów nie poczuły się do tej pory wystarczająco zaproszone do czytania. Mogą to być dorośli nieczytający z najróżniejszych względów: może nie trafili na książkę, która by ich wystarczająco zachwyciła; może za sprawą neuroróżnorodności, czy wieku zwyczajowe grubaśne powieści wydają się im niezapraszające, a może właśnie uczą się polskiego i czytają tylko w swoim języku? Seria „Mosty” ma łączyć wszystkich – FPC proponuje powieści, komiks i książkę graficzną, które w zamyśle fundacji mają być skutecznym zaproszeniem dla bardzo szerokiego grona odbiorców.
Zobacz również
Dzięki wykorzystaniu rozwiązań zgodnych z ideą projektowania uniwersalnego książki w serii „Mosty” powinny być dostępne i adekwatne dla bardzo szerokiego grona odbiorców. Wytrawny czytelnik zachwyci się szalonym dialogiem z Mickiewiczem w wydaniu Jarosława Kaczmarka, wielbiciele kryminałów docenią „Mroczne tajemnice osiedla Chryzantem” Joanny Jagiełło, a pochłaniacze powieści obyczajowych uśmiechną się nad „Przystankiem miłość” Barbary Kwinty.
– Przy tworzeniu tej serii współpracowaliśmy z wybitnymi twórcami, których pasja nadaje każdej książce unikalny charakter. Ich zaangażowanie sprawiło, że treść oraz forma wydania są wyjątkowe. Połączenie starannie opracowanych tekstów z piękną oprawą graficzną, zaprojektowaną przez Urszulę Pągowską, Aleksandrę Cieślak i Urmasa Viika, stanowi niezaprzeczalny atut całej kolekcji – mówi Katarzyna Konopka, członek zarządu FPC.
Projekt Książki bez Granic (ang. Books without Borders) jest realizowany w międzynarodowym partnerstwie, biorą w nim udział: lider projektu – Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (Polska), Fundacja Powszechnego Czytania (Polska), Stadt Köln (Niemcy), Leser Søker Bok (Norwegia), Trøndelag Fylkebibliotek (Norwegia), oraz Ukraińskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy (Ukraina) jako partner stowarzyszony.
Playbook #1: Influencer marketing. Twórcy, marketerzy, agencje – gra o sukces
– Międzynarodowa współpraca i wymiana doświadczeń w zakresie włączania wszystkich ludzi do kultury książki jest wyjątkowym doświadczeniem i bardzo dziękujemy FRSI za zaproszenie do tego projektu. Podkreślamy razem, że czytanie jest inkluzywne: może być najbardziej demokratycznym narzędziem włączenia społecznego jeśli jako społeczeństwo będziemy potrafili sprawić, by wszyscy czuli się zaproszeni do czytania. Seria „Mosty” jest próbą takiego szerokiego zaproszenia – zaznacza Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Cieszymy się, że możemy ofiarować polskim bibliotekom tak wyjątkowe narzędzie do poszerzania grona osób korzystających z bibliotek. Dostrzeganie i otwarte zaproszenie dla grup, do których nie potrafimy dotrzeć, jest ważne – biblioteka jest demokratyczna nie tylko przez fakt, że jest darmowa, ale także jeśli staje się miejscem, do którego naprawdę każdy czuje się zaproszony – dodaje Małgorzata Makowska z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
O serii „Mosty”
Seria „Mosty” to zaproszenie do świata literatury dla tych, którzy nie poczuli się jeszcze skutecznie do czytania zaproszeni! Bezszeryfowy font, interlinia zapewniająca oddech, papier w kremowym, przyjaznym dla oczu odcieniu, które znacząco poprawiają komfort czytania, ale także: świetne współczesne teksty zestawione z klasyką, komiksem i książką obrazkową – to elementy razem tworzące wachlarz możliwości wyboru, który w zamyśle wydawcy ma skusić nieskuszonych; doprosić niedoproszonych, ucieszyć niecieszących się czytaniem.
Seria obejmuje zbiór tytułów, prezentujących różnorodne gatunki literackie i formaty. Dotychczas ukazały się w niej następujące pozycje:
- Barbara Kwinta „Przystanek Miłość”,
- Joanna Jagiełło „Mroczne tajemnice Osiedla Chryzantem”,
- Anna Kamińska „Sprinterka”,
- Jarosław Kaczmarek „Pan Tadeusz. Obrazy z Soplicowa”,
- Katarzyna Majgier „Duma i uprzedzenie. Nie ufaj plotkom”,
- Justyna Bednarek „Sekrety rodzinne”,
- Monika Kowaleczko-Szumowska, Urmas Viik „Niusiek. Wojenne losy dzieci maharadży”,
- Aleksandra Cieślak „Podwieczorek 17:05”.
Zdjęcia: mat. pras.