Przeczytaj wnioski z drugiej części badania IMM i Stowarzyszenia Demagog >>TUTAJ.
Rekordowy zasięg Trzaskowskiego
Rafał Trzaskowski był najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta między 7 a 13 kwietnia 2025 roku. Zgodnie z danymi Instytut Monitorowania Mediów (IMM) informacje na temat kandydata KO miały w tym czasie największy zasięg we wszystkich typach mediów.
Treści na temat Trzaskowskiego uzyskały dotychczas rekordowy wynik – ponad 1 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Porównanie tej liczby z danymi z raportów z poprzednich tygodni potwierdza, że żaden z kandydatów do tej pory nie wygenerował w ciągu siedmiu dni takiego zasięgu informacji dotyczących swojej osoby.

Statystyczny Polak w wieku powyżej 15 lat mógł mieć styczność z informacjami o Trzaskowskim 32 razy. To ponad dwukrotny wzrost względem poprzedniego tygodnia, kiedy ta liczba wynosiła 14.
Nawrocki i Hołownia na podium. Mentzen spadł na czwartą pozycję
Znaczący wzrost zasięgów odnotowali Karol Nawrocki oraz Szymon Hołownia. Informacje dotyczące kandydata wspieranego przez PiS wygenerowały 840 mln potencjalnych kontaktów z przekazem, a treści na temat polityka Trzeciej Drogi: 692 mln kontaktów z przekazem. Przed tygodniem było to odpowiednio 298 mln kontaktów oraz 240 mln potencjalnych kontaktów.

Większy zasięg przekazów niż przed tygodniem dotyczy również Sławomira Mentzena, lecz w tym przypadku wzrost nie był aż tak znaczny. Informacje na jego temat wygenerowały 600 mln kontaktów wobec 435 mln kontaktów w poprzednim tygodniu.
Debaty oraz spór wyborczy Hołowni i Mentzena
Dynamiczny wzrost zasięgów treści dotyczących kandydatów można tłumaczyć debatami wyborczymi – pierwszą przeprowadziły Telewizja Republika, stacja wPolsce24 i TV Trwam, a kolejną – TVP, TVN i Polsat. Związek między debatami a wzrostem zasięgów znajduje potwierdziła analiza najczęściej występujących fraz, przygotowana przez IMM.
Najczęściej padającymi słowami w odniesieniu do Rafała Trzaskowskiego była „telekomunikacja miejska” – przejęzyczenie, które pojawiło się w wypowiedzi kandydata podczas telewizyjnej debaty trzech głównych nadawców.

To sformułowanie zostało podchwycone w sposób szyderczy przez jego przeciwników politycznych, pojawiło się także w wielu memach.
W odniesieniu do Karola Nawrockiego najczęściej pojawiającą się frazą była „tęczowa flaga”, nawiązująca do flagi, którą kandydat wspierany przez PiS wręczył Rafałowi Trzaskowskiemu w trakcie debaty.
Z kolei w przypadku Szymona Hołowni dominujące okazały się dwa sformułowania: „nielegalny migrant” oraz „nieprawdziwa informacja”, co jest nawiązaniem do sądowego sporu w trybie wyborczym pomiędzy marszałkiem Sejmu a Sławomirem Mentzenem.

Polityk Konfederacji nie wziął udziału w żadnej z dwóch debatach, co zostało politycznie wykorzystane przez jego przeciwników. W stosunku do Mentzena dwie z trzech najpopularniejszych fraz to „wielki nieobecny” oraz „największy przegrany”. Chmura słów w kontekście Mentzena to:

W przypadku Karola Nawrockiego to:

Fałszywe i zmanipulowane informacje o migracji i o energetyce
W trakcie obu debat wyborczych nie zabrakło wypowiedzi, w których politycy minęli się z prawdą. Przykładem wykorzystania poprawnych danych do wyciągnięcia fałszywych wniosków było stwierdzenie Marka Jakubiaka, że Niemcy „przerzucili do Polski” 10 tys. osób.
Przytoczona przez niego liczba, zaczerpnięta z artykułu Interii, odnosi się do osób zawracanych na granicy, czyli takich, które zostały zatrzymane w niemieckiej strefie przygranicznej i odesłane na terytorium Polski.
W błąd wprowadzało stwierdzenie Marka Jakubiaka, jakoby Polska miała zasoby węgla na 900 lat. Zasoby operatywne, czyli takie, które są faktycznie możliwe do wydobycia, wystarczą Polsce na ok. 50 lat w przypadku węgla kamiennego i na ok. 20 lat – w przypadku węgla brunatnego.
Rafał Trzaskowski zawyżył liczbę nowych podatków wprowadzonych za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Prezydent Warszawy powiedział, że było ich 50. Tymczasem dane Ministerstwa Finansów wskazują, że faktycznie wprowadzono 22 nowe daniny.
Mentzen nadal z największymi zasięgami we własnych social mediach
Tylko w mediach społecznościowych informacje dotyczące Rafała Trzaskowskiego wygenerowały nieznacznie większy zasięg (298 mln kontaktów) niż przekazy odnoszące się do Sławomira Mentzena (293 mln kontaktów). Tylko informacje na temat kandydata Konfederacji miały większy zasięg w social mediach niż w telewizji.

Mentzen po raz kolejny wyraźnie wysuwa się na prowadzenie w mediach społecznościowych, jeżeli chodzi o treści zamieszczane na kontach własnych. Gdy spojrzymy na liczbę wyświetleń na TikToku, na portalu X i na YouTubie, zauważymy, że była one większa niż łączna liczba odsłon pod materiałami Trzaskowskiego, Zandberga, Hołowni, Nawrockiego i Biejat.

Prezes Nowej Nadziei po raz kolejny osiąga także największą liczbę interakcji pod swoimi postami. Na każdym z portali społecznościowych – na Facebooku, na Instagramie, na YouTubie, na portalu X oraz na TikToku – liczba interakcji była większa niż u innych kandydatów.
Całość raportu jest dostępna >> TUTAJ.