Kto limuzyną, kto pickupem? Jak Polacy postrzegają kandydatów w wyborach prezydenckich [BADANIE]

Kto limuzyną, kto pickupem? Jak Polacy postrzegają kandydatów w wyborach prezydenckich [BADANIE]
Agencja On Board Think Kong przedstawia wyniki badania opinii społecznej, przygotowanego we współpracy z SW Research, w którym Polacy porównywali kandydatów w wyborach prezydenckich do kategorii samochodów.
O autorze
1 min czytania 2025-04-24

W przeprowadzonej ankiecie poproszono uczestników o wskazanie, z jakim typem auta (od luksusowych sedanów aż po rodzinne, hybrydowe kombi) najbardziej kojarzy im się każdy z kandydatów.

Najważniejsze wnioski z badania

  • Magdalena Biejat najczęściej kojarzona jest z miniaturowym autem miejskim (16%). Zdaniem badanych, jej wizerunek łączy w sobie zwinność, prostotę i niskie koszty eksploatacji.

  • Grzegorz Braun (15%), Marek Jakubiak (12%) i Adrian Zandberg (12%) najczęściej postrzegani są jako robocze pickupy – symbol praktyczności, ale także paliwożerności.

  • W przypadku Szymona Hołowni (12%) dominujące skojarzenie to rodzinne, hybrydowe kombi, łączące wygodę z ekologicznym podejściem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Karol Nawrocki najczęściej przywodzi na myśl służbowe kombi z dieslem – praktyczne i niedrogie w utrzymaniu.

  • Sławomir Mentzen zdaniem respondentów najbardziej przypomina egzotyczną limuzynę (11%), wyróżniającą się efektownym wyglądem i komfortem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Krzysztof Stanowski kojarzy się głównie z szybkim, sportowym coupe (11%), czyli autem dynamicznym, pełnym werwy i zadziorności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Rafał Trzaskowski otrzymał najwięcej skojarzeń z luksusowym sedanem (12%), czyli prestiżem i elegancją na drodze.

Na czym polegało badanie

Uczestnikom zaprezentowano listę różnorodnych typów samochodów – od kompaktów i miniaturowych aut miejskich, przez sportowe coupe, aż po robocze pickupy i samochody elektryczne. Poproszono ich o przyporządkowanie kandydatów w wyborach prezydenckich do najbardziej pasujących kategorii aut. Metoda badawcza pozwoliła na uchwycenie pierwszych, najbardziej naturalnych skojarzeń.

Dlaczego samochody

Samochody – podobnie jak politycy – budzą emocje, a jednocześnie mogą stanowić metaforę wartości i funkcji, które pełnią. Dzięki temu obrazowe porównania, takie jak „luksusowy sedan” czy „egzotyczna limuzyna”, w przystępny sposób pokazują wizerunkowe różnice między kandydatami.

– Wybory prezydenckie to czas, w którym wyborcy poszukują cech bliskich ich priorytetom i wartościom. Porównanie kandydatów do konkretnych typów samochodów to nasz pomysł na nietypowe i angażujące zbadanie wizerunków, które funkcjonują w świadomości Polaków. Takie zestawienie ujawnia w skrócie kluczowe atrybuty kandydatów – od pragmatyzmu i dynamiki, aż po elegancję czy dbałość o środowisko – tłumaczy ekspert On Board Think Kong.

Metodyka badania

Badanie zostało przygotowane przez zespół agencji komunikacji marketingowej On Board Think Kong (OBTK) i na zlecenie agencji zrealizowane przez firmę badawczą SW Research. Badanie wykonano w dniach 25-26 marca 2025 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 827 osób w wieku 18+, zgodnie z rozkładem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.