Pamiętasz trend Ice Bucket Challenge z 2014 roku? Jego pomysłodawcy chcieli zwrócić uwagę na powszechność stwardnienia zanikowego bocznego (ALS) i konieczność wsparcia pacjentów cierpiących na to schorzenie. Zadanie było łatwe: wystarczyło napełnić zimną wodą duże naczynie, a następnie poprosić kogoś, aby wylał ją na nas lub zrobić to samemu. Nagrywając zdarzenie i publikując je w internecie z hasztagiem #IceBucketChallenge, można było przyczynić się do zwiększenia zasięgów akcji. Ostatnim krokiem było nominowanie kolejnych trzech osób do udziału w wyzwaniu.
Skąd pomysł na oblewanie się lodowatą wodą? Towarzyszące mu skurcze mięśni i uczucie odrętwienia można porównać do symptomów, z którymi na co dzień mierzą się chorzy na ALS.
#SpeakYourMIND
W 2025 roku na jego kanwie powstała nowa akcja. #SpeakYourMIND to propozycja od studentów Uniwersytetu Południowej Karoliny (USC), których zainspirował wcześniejszy Ice Bucket Challenge. Cel? Zwrócenie uwagi społeczeństwa na wsparcie zdrowia psychicznego i jego znaczenie w codziennym życiu.
Inicjatywa #SpeakYourMIND podzieliła internautów, którzy zarzucają jej twórcom wtórność i niezwiązanie z tematem.
Podobnie jak w przypadku oryginału, tak również tym razem, celem akcji jest zebranie funduszy na pomoc potrzebującym. W 2025 roku chodzi jednak o nagłośnienie problemów osób zmagających się z różnego rodzaju zaburzeniami i chorobami psychicznymi.
Inicjatywę #SpeakYourMIND wspólnie stworzyli członkowie uczelnianego klubu MIND (Mental Illness Needs Discussion), których popchnęła do tego pomysłu osobista tragedia. Chodzi o targnięcie się na życie jednego ze studentów USC. W przeciwieństwie do Ice Bucket Challenge, ten trend spolaryzował potencjalnych uczestników. Jedni zarzucają mu brak powiązań pomiędzy chorobami psychicznymi i uczuciem towarzyszącym oblewaniu ciała zimną wodą. Inni wspominają sukces #Ice Bucket Challenge, podczas którego na całym świecie udało się zebrać ponad 800 mln złotych na wsparcie pacjentów chorujących na ALS.