Silna zależność pomiędzy czasem spędzonym przed TV a wartością WIR

Od 6 lat dom mediowy OMD prowadzi monitoring Wskaźnika Irytacji Reklamą. W te wakacje, jak co roku, można zaobserwować spadek poziomu irytacji reklamą.
O autorze
1 min czytania 2014-10-09

Na początku 2014 roku wskaźnik WIR jest zawsze na wysokim poziomie. W lutym osiągnął rekordową w tym roku wartość – 6,09. W miesiącach wakacyjnych wartości wskaźnika są niższe i spadły do najniższego poziomu w tym roku 5,74 w lipcu i 5,88 w sierpniu. Z analizy wyników na przestrzeni lat wynika, że istnieje silna zależność pomiędzy czasem spędzonym przed TV a wartością Wskaźnika Irytacji Reklamą, dla różnych grup odbiorców wygląda to jednak różnie.

Pracujący; 25-59 lat

Zmiana postaw badanych to przede wszystkim efekt zmniejszenia liczby godzin spędzonych przez telewizorem przez osoby pracujące w wieku 25-59, które stanowią 65% respondentów. W lipcu przed telewizorami spędziły one tylko3:26 godzin (WIR 5,63), a w sierpniu 3:38 h(WIR 5,68) w porównaniu z lutym kiedy spędzamy4,24h przed TV (7,0 WIR) . Na przestrzeni całego roku można zaobserwować w tej grupie bardzo silną zależność między średnią liczbą godzin spędzonych przed telewizorem a wartością wskaźnika irytacji reklamą. Im więcej czasu spędzają oni przed telewizorami, tym bardziej irytują ich reklamy.

Studenci … to zależy

Odwrotną zależność można zaobserwować wśród uczniów i studentów. Tutaj spadek wartości Wskaźnika Irytacji Reklamą wynika z innych czynników. Uczniowie i studenci to grupa poświęcająca najmniej czasu na oglądanie telewizji i zwracająca wzrok w stronę odbiorników w okresie większego „luzu” w szkole i na uczelni (święta Bożego Narodzenia i ferie, następnie w okresie Wielkanocy oraz w wakacje). W lipcu średnia liczba godzin spędzona przez tę grupę przed telewizorem wzrosła do 1:49 godzin, zaś w sierpniu 1:42 godzin. W okresach wspomnianego luzu osoby uczące się i studiujące łagodniej oceniają przekazy reklamowe, mniej ich denerwują niż na co dzień. Dlatego też, mimo iż spędziły one przed telewizorem więcej czasu, mniej ich irytuje reklama. Ponadto nawet w okresach częstszego oglądania telewizji średni czas spędzony przed telewizorem to wciąż niewiele w porównaniu z osobami pracującymi w wieku 25-59 lat. Nie osiągają one zatem pułapu liczby godzin spędzonych przed telewizorem, od którego reklamy zaczynają irytować.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jesienią reklamy irytują nas bardziej…

Wrzesień to czas, gdy respondenci powracają do codziennych zwyczajów, a Wskaźnik Irytacji Reklamą wzrasta. Kolejnym momentem, gdy reklamodawcy będą mogli liczyć na większą wyrozumiałość respondentów jest okres Świąt Bożego Narodzenia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się