#NMInsights: „Demokratyzacja mody w Polsce. Pepco 2025”. Co łączy różne pokolenia Polek w podejściu do mody [RAPORT]

#NMInsights: „Demokratyzacja mody w Polsce. Pepco 2025”. Co łączy różne pokolenia Polek w podejściu do mody [RAPORT]
Jak zmienia się modowa codzienność Polek? Czego kobiety oczekują od ubrań? Czy przystępna cena może iść w parze z jakością i stylem? Między innymi na te pytania odpowiada raport „Demokratyzacja mody w Polsce. Pepco 2025”. 
O autorze
2 min czytania 2025-05-13

Z raportu Pepco, opracowanego na podstawie badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowanego w marcu 2025 roku, wynika, że moda w Polsce przestała być przywilejem. Coraz więcej kobiet, niezależnie od wieku, stylu życia czy zasobności portfela, ma dostęp do ubrań, które odpowiadają ich potrzebom i gustom.

Sprawdź raport „Demokratyzacja mody w Polsce. Pepco 2025”:

Najważniejsze wnioski

  • Aż 73% Polek deklaruje, że lubi kupować ubrania.

  • Dla 57% zakupy są po prostu przyjemnością.

  • Zamiast niedostępnych stylizacji z wybiegów, liczy się dla nich to, co wygodne i osiągalne – zarówno pod względem ceny, jak i dostępności. Styl to dla nich nie tylko wygląd, ale narzędzie wyrażania siebie (63%) i realny wpływ na samopoczucie (71%).

Pokolenia, które różni styl, a łączy potrzeba autentyczności

Choć różnice pokoleniowe w podejściu do ubrań są wyraźne, to wszystkie Polki – bez względu na wiek – łączy jedno: potrzeba wyrażania siebie poprzez styl.

Dla najmłodszych kobiet (16–24 lata) moda to nie tylko codzienny wybór, ale rytuał tożsamościowy.

  • Aż 71% z nich przyznaje, że stylizacje pomagają im wyrazić osobowość i nastrój, a 83% deklaruje, że lubią kupować ubrania dla siebie – częściej niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Zakupy to dla nich źródło radości, sposób na spędzanie wolnego czasu, poszukiwanie oryginalności i pewności siebie. 

– Pokolenie Z dorastało w świecie online, ale jego podejście do mody jest zaskakująco intymne i osobiste. Styl to dla nich język wyrażania siebie – narzędzie budowania tożsamości. To generacja, która nie boi się eksperymentować i tworzy własne zasady – komentuje Michał Szulc, projektant mody, doktor w dziedzinie projektowania ubioru.

Inaczej wygląda to w przypadku kobiet 55+. Ich styl jest świadomy, spójny i ponadczasowy. Cenią klasykę i wygodę, a moda ma przede wszystkim służyć codzienności.

  • Aż 66% z nich deklaruje, że lubi mieć duży wybór w garderobie, ale rzadziej niż młodsze kobiety podchodzą do zakupów emocjonalnie. Stawiają na klasyczne fasony i funkcjonalność – zakupy są dla nich decyzją, a nie impulsem.

Choć podejście do stylu mają różne, łączy je wspólny mianownik:

  • potrzeba komfortu,
  • autentyczności,
  • poczucia sprawczości.

Ubrania mają nie tylko dobrze wyglądać, ale też wzmacniać – psychicznie, emocjonalnie, społecznie.

Moda na miarę codzienności

Kobiety w Polsce coraz częściej poszukują ubrań, które wpisują się w ich codzienność – muszą być wygodne, funkcjonalne i estetyczne. W świecie rosnących kosztów życia, moda stała się nie tylko wyrazem stylu, ale też rozsądnego zarządzania budżetem.

  • Aż 69% Polek przyznaje, że cena jest kluczowym kryterium przy zakupie ubrań.

– Polki coraz częściej zadają sobie pytanie: czy naprawdę muszę płacić więcej, żeby wyglądać dobrze i czuć się komfortowo? Nasze badanie pokazuje, że tylko niewielka część kobiet utożsamia wysoką cenę z jakością. Dziś liczy się nie metka, a praktyczna wartość: wygoda i estetyka – podkreśla Magdalena Brzoskowska, Dyrektorka ds. Zakupów Odzieży Pepco.

– Stylizacja to nie tylko kwestia estetyki – to narzędzie codziennego wpływu na samopoczucie i poczucie sprawczości. Współczesna moda zrywa z elitarnym myśleniem. Coraz bardziej liczy się nie to, ile coś kosztuje, ale czy naprawdę pasuje do nas i naszego trybu życia. Moda demokratyczna to ta, która daje wybór i nie narzuca ograniczeń – ani finansowych, ani estetycznych, ani światopoglądowych – podkreśla Michał Szulc.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #NMInsights Wizaz.pl: jak Polki kupują kosmetyki [RAPORT]

PS2 Kondo&Partners Consulting: te marki odzieżowe skradły serca Polaków [BADANIE]