„Przepis na dezinformację”: kampania Ministerstwa Cyfryzacji przeciw manipulowaniu informacjami w sieci

„Przepis na dezinformację”: kampania Ministerstwa Cyfryzacji przeciw manipulowaniu informacjami w sieci
Szczypta prawdy, przerobione zdjęcie, całość doprawiona strachem – to najprostszy „przepis na dezinformację”. Pod takim tytułem Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło kampanię edukacyjną, która ma przeciwdziałać dezinformacji.
O autorze
1 min czytania 2025-05-15

Kampania składa się z cyklu edukacyjnych filmów, które w przystępny sposób opowiadają o mechanizmach i skutkach manipulowania informacjami w sieci. „Przepis na dezinformację” nie tylko pokazuje, jak działają fałszywe, zmanipulowane narracje, ale za pomocą prostych porównań – do znanego odbiorcom świata kulinariów – uczy, jak je rozpoznawać i bronić się przed ich wpływem.

Każdy odcinek jest analizą tytułowego „przepisu”, na podstawie którego powstaje dany rodzaj dezinformacji. Kampania ma uświadomić, jak takie treści są „doprawiane” emocjami, strachem i jak, dzięki prostym zabiegom, rozchodzą się w sieci. Do udziału w akcji zostali zaproszeni eksperci NASK, przedstawiciele uczelni, medioznawcy.

Cykl filmów składa się z ośmiu odcinków:

  • „Apetyczny zestaw” – zdjęcia i metody manipulacji nimi,
  • „Klimatyczna sałatka” – dezinformacja dotycząca zmian klimatu,
  • „Pikantne teorie spiskowe”,
  • „Antyszczepionkowa przystawka”,
  • „Specjalność szefa kuchni – deepfake”,
  • „Specjały z farmy trolli”,
  • „Imigracyjna zapiekanka”,
  • „Wiralowy bulion”.

Kolejne spoty będą publikowane na kanale Ministerstwa Cyfryzacji w serwisie YouTube.

– Manipulacja informacjami jest coraz bardziej powszechna. Rozprzestrzenianie się dezinformacji może wpływać na nasze codzienne decyzje, a nawet postawy wobec ważnych spraw społecznych, dlatego tak ważne jest podniesienie świadomości na temat zagrożeń związanych z dezinformacją w sieci. Chcemy, żeby dla ludzi było jasne, że nie wszystko, co znajdą w sieci jest prawdą. Nie ma lepszego narzędzia walki z dezinformacją niż świadome społeczeństwo – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Kampania będzie emitowana do 5 czerwca na głównych antenach Telewizji Polskiej. 

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Nie daj się oszukać trollom: kampania informacyjna Ministerstwa Cyfryzacji i NASK dotycząca fake newsów