Kampania pod hasłem „Nie daj się oszukać!” składa się z trzech głównych elementów. Pierwszym z nich jest pokazywanie, jak aktywnie przeciwdziałać dezinformacji m.in. poprzez unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści, weryfikację źródeł informacji i zgłaszanie dezinformacji na dedykowanej stronie internetowej.
Kolejny filar to właśnie specjalnie stworzona witryna online, w której znaleźć można praktyczne wskazówki na temat tego, jak rozpoznawać fałszywe wiadomości, analizować ich źródła i zgłaszać je do odpowiednich instytucji. Pod adresem www.nask.pl/dezinfo zamieszczono także informacje o mechanizmach działania dezinformacji oraz narzędziach ułatwiających weryfikację treści.
Zobacz również
Ostatni element to spoty radiowe i telewizyjne, w których w dosłowny sposób prezentowane są trzy główne cele dezinformacji: wywoływanie paniki i strachu, polaryzacja społeczna oraz podważanie zaufania do instytucji.
Bohaterami spotów są trolle – istoty równie groźne i złośliwe, co małostkowe. Prezentując ich rozmowy zestawione z reakcjami odbiorców, którzy w ten sposób konfrontują się z fałszywymi treściami w sytuacjach życia codziennego i odrzucają je, twórcy klipów chcieli w jak najbardziej obrazowy sposób pokazać, jak działa dezinformacja.
– Naszym celem było ukazanie trolli jako siły groźnej, ale jednocześnie demaskowanej przez odbiorców generowanych przez nich treści – tłumaczy koncepcję Marek Dawid, reżyser wspomnianych spotów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom – podkreśla natomiast wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Za kreację i koncepcję kreatywną kampanii odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Zdjęcie główne: www.nask.pl/dezinfo
PS Bullshit’o’Meter pokazuje, jak AI może zmieniać zwykłe informacje w zniekształcone bzdury