„Galeria w Galerii” – zbiory MNW ruszają w wirtualną trasę

„Galeria w Galerii” – zbiory MNW ruszają w wirtualną trasę
W 2024 r. aż 62% Polaków odwiedziło muzeum maksymalnie raz. Aby przybliżyć sztuki szerokiemu gronu odbiorców, powstała kampania „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” realizowana przez iPoster i Muzeum Narodowe w Warszawie.
O autorze
2 min czytania 2025-05-22

Na wirtualnych ekranach zamontowanych w galeriach handlowych w wybranych miastach Polski do końca 2025 roku prezentowane będą obrazy, które na co dzień można oglądać wyłącznie w muzeach. „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” to pierwsza odsłona projektu CSR „Galeria w Galerii”.

Jak wynika z badania1 zrealizowanego na zlecenie iPoster, w 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie było ani razu w muzeum lub galerii sztuki, a 32% deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc wcale. Jednocześnie aż 91% ankietowanych przyznało, że co najmniej raz odwiedziło w tym okresie galerię handlową.

– Bardzo się cieszymy z udziału w tym projekcie. To dla Muzeum szansa na dotarcie do nowej publiczności, a dla gości galerii handlowych okazja do obcowania ze sztuką. Oczywiście nic nie zastąpi osobistego kontaktu z dziełem sztuki, dlatego mamy nadzieję, że zachęcimy jak najwięcej osób do wizyty w Muzeum Narodowym w Warszawie. Kiedy odwiedzą nas raz, z pewnością będą tu wracać – tłumaczy Małgorzata Borkowska, Zastępczyni Dyrektorki MNW ds. Komunikacji i Edukacji.

Sztuka w wydaniu OOH

Poza wybranym dziełem sztuki, na wirtualnych ekranach w galeriach handlowych wyświetlać się będą również krótkie informacje na temat obrazów. W ten sposób nawet jadąc ruchomymi schodami czy niosąc zakupy do samochodu, klienci będą mogli mieć kontakt ze sztuką.

Oficjalna inauguracja projektu „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” odbyła się 22 maja br. w warszawskim centrum handlowym Promenada. Podczas wydarzenia o dziełach zaprezentowanych w ramach pokazu opowiedział Tomasz Jeziorowski – historyk sztuki, kustosz, kierownik magazynu malarstwa w Zbiorach Sztuki Współczesnej MNW, wykładowca historii sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz współtwórca Galerii Sztuki XX i XXI Wieku w MNW.

– W galeriach handlowych zwykle widzimy reklamy produktów, tym razem reklamują się tu artyści, bo autoportret często pełnił funkcję autoreklamy. W Muzeum Narodowym w Warszawie posiadamy wiele wizerunków własnych, również dzięki kolekcji Ignacego Korwina-Milewskiego, którą już w przyszłym roku widzowie będą mogli zobaczyć na żywo podczas planowanej wystawy czasowej. W ramach projektu „Galeria w Galerii” prezentujemy dwie prace z tej kolekcji: portrety Jana Matejki i Anny Bilińskiej. Jeśli widzów zainteresują dawne autoportrety, to zapraszamy do Muzeum, gdzie do 20 lipca eksponujemy współczesne realizacje tego gatunku – podsumowuje Tomasz Jeziorowski, kurator wystawy „Autoportrety”, aktualnie odbywającej się w MNW.

Cyfrowe pokazy dzieł sztuki są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.

1Badanie dla iPoster zostało zrealizowane przez Maison&Partners w drugiej połowie lipca 2024 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna na grupie 1050 Polaków, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku powyżej 18 lat pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania.

Zdjęcia: mat. pras.

PS Majówkowa ramówka Jet Line: „Konstytucja – każdy fragment ma znaczenie”