Upoluj bilet na AI Manager Day 2025 [KONKURS]

Upoluj bilet na AI Manager Day 2025 [KONKURS]

Upoluj bilet na AI Manager Day 2025 [KONKURS]

Chcesz wdrażać AI w swojej firmie z głową, a nie z chaosu? Szukasz realnych przykładów, sprawdzonych narzędzi i praktycznej wiedzy od tych, którzy naprawdę to robią? Weź udział w konkursie i wygraj wejściówkę na AI Manager Day 2025.

SZCZEGÓŁY

Zwierzęta w logotypach marek samochodowych

Zwierzęta w logo marek samochodowych
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego w logo Ferrari widnieje czarny koń, a Peugeot wybrał dumnego lwa? To nie jest kwestia przypadku. Konkretna symbolika ma podkreślać charakter marki, jej historię oraz wartości. Odkryjmy ich tajemnice.
O autorze
5 min czytania 2025-05-29

Wykorzystanie zwierząt w logo marek samochodowych to świadomy wybór, który ma podkreślać wartości firmy, a także wyróżniać ją na tle konkurencji. Zwierzęta od wieków symbolizują cechy takie jak siła, szybkość, wytrzymałość czy elegancja – cenione również w świecie motoryzacji. 

Marki wybierają konkretne zwierzęta, aby podkreślić charakter swoich pojazdów, czerpiąc inspirację m.in. z lokalnej historii, rodzinnych tradycji, filozofii firmy. Logo to coś więcej niż znak graficzny – budowanie więzi emocjonalnej z kierowcami, prestiż, image.

Zwierzęta to również sposób na wyróżnienie się w niezwykle konkurencyjnym świecie. Dzięki charakterystycznym emblematom producenci budują spójną identyfikację wizualną, która sprawia, że ich samochody stają się rozpoznawalne na całym świecie. Przykładowo Ferrari kojarzy się z dziką mocą, Jaguar z luksusem i agresją, Mustang z wolnością. 

Czarny koń motoryzacji

Stojący dęba czarny koń, znany jako „Cavallino Rampante”, jest ucieleśnieniem mocy, prędkości i dynamiki – cech doskonale oddających charakter samochodów tej włoskiej marki. Wokół tego symbolu krążą legendy. Podczas I wojny światowej włoski as myśliwski, Francesco Baracca, miał namalowanego czarnego konia na kadłubie swojego samolotu. Niestety, zginął w 1918 roku. Po śmierci pilota Enzo Ferrari otrzymał od jego rodziny prawo do używania znaku czarnego konia. Logo po dodaniu żółtego tła nawiązującego do Modeny [miasta w północnych Włoszech – przyp. aut.] stało się znakiem rozpoznawczym Ferrari.

Czarny koń w logo Ferrari to nie tylko znak marki, ale też emblemat marzeń wielu miłośników motoryzacji na całym świecie. Symbol prędkości, odwagi, sportowej duszy, idealnie oddający duszę pojazdów.

fot. Wikipedia

Ikona amerykańskiej wolności 

Dynamicznie galopujący w lewo koń to z kolei symbol amerykańskiej wolności, siły i niezależności pod maską Forda Mustanga. Inspiracją dla emblematu był dziki mustang, który przemierza nieograniczone przestrzenie Ameryki Północnej. Zwierzę doskonale oddaje ducha tego samochodu: pełnego pasji, swobody i nieposkromionej energii na drodze. 

Historia Mustanga rozpoczęła się w 1964 roku. Brand łączył sportową stylistykę z przystępną ceną, mocnymi silnikami i świetnymi osiągami. Ford Mustang stał się symbolem amerykańskiej motoryzacji i wyznaczał nowe standardy w segmencie pony cars. Logo symbolizuje łamanie schematów i podążanie własną drogą, co idealnie wpisuje się w filozofię samochodu dla tych, którzy chcą wyróżniać się na drodze.

fot. www.autoweek.com

Drapieżny lew

Historia lwa w emblemacie Peugeota sięga połowy XIX wieku. Wtedy jeszcze firma Peugeot zajmowała się produkcją narzędzi i ostrzy do pił. Duża część społeczeństwa nie potrafiła wówczas czytać i pisać, dlatego istotne było stworzenie łatwo zapamiętywanego symbolu. Pomógł w tym złotnik Justin Blazer, który znalazł inspirację we flagowym produkcie marki – pile. Ostre zęby, szybkość i elastyczność przełożyły się na wizerunek lwa, a jego umieszczenie na strzale stanowi podkreślenie szybkości cięcia piły.

Logo zaczęto stosować w 1850 roku i nanoszono je w wersji grawerunku na ostrzach pił. Na samochodach braci Peugeot zaczęło się pojawiać około 1907 roku. Przez lata logo Peugeot wielokrotnie ewoluowało – od realistycznej sylwetki zwierzęcia aż po stylizowaną, nowoczesną wersję, którą znamy dzisiaj.

Na przestrzeni lat logo Peugeota przeszło wiele zmian – od pełnej sylwetki lwa, aż po nowoczesną interpretację jego majestatycznej głowy. Najnowszy emblemat, zaprezentowany w 2021 roku, w minimalistycznej formie podkreśla innowacyjny i luksusowy charakter współczesnych modeli aut francuskiego producenta.

fot. www.peugeot.pl

Dziki kot 

Jaguar to marka, której nazwa i logo doskonale oddają jej filozofię – elegancję, siłę i dynamikę. Logo powstało w 1945 roku i prezentuje sylwetkę drapieżnego kota w skoku, symbolizując szybkość, siłę, moc, ale także luksus, prestiż i brytyjską precyzję w projektowaniu samochodów. Od tamtego czasu emblemat został poddany niewielkim modyfikacjom.

Historia Jaguara rozpoczęła się w 1922 roku. William Lyons założył wtedy przedsiębiorstwo Swallow Sidecar Company zajmujące się początkowo produkcją wózków bocznych do motocykli, następnie aluminiowych nadwozi, a dopiero od lat 30. XX wieku samochodów. W 1931 roku firma zmieniła nazwę na SS Cars, ale ta kojarzyła się negatywnie, dlatego w 1945 roku została zastąpiona określeniem Jaguar Cars. Obecnie właścicielem Jaguara jest koncern Tata Motors.

fot. Wikipedia

Byk gotowy do ataku

Od 1963 roku Lamborghini prezentuje w swoim logo potężnego, agresywnego i pełnego energii złotego byka, gotowego do ataku, który zdecydowanie nie jest przypadkowym wyborem. Ferrucci Lamborghini, założyciel marki, zainspirował się korridą i siłą wspomnianych zwierząt. Co więcej, sam Lamborghini urodził się pod znakiem Byka, co dodatkowo wpłynęło na decyzję o umieszczeniu tego
majestatycznego symbolu w logo firmy.

Wizerunek byka idealnie pasuje do filozofii marki – Lamborghini to agresywne, mocarne i odważne samochody, które są synonimem wielkiej mocy i niezwykłych osiągów. Logo nie jest aż tak rozpoznawalne jak koń Ferrari, lecz wśród fanów budzi fascynację i kreuje marzenia o chęci posiadania lub chociaż przejażdżki włoskim autem.

Zresztą nazwy wielu modeli „Lambo” mają związek z „byczą tematyką”. Miura to nazwa rasy (uważanych za agresywne) byków hiszpańskich hodowanych przez rodzinę Miura. Urraco – rasa mniej agresywna. Byk o imieniu Diablo stanowi legendę hodowli Duke of Veragua w XIX wieku, Murciélago przetrwał 24 uderzenia szpadą i został ocalony, Aventador zdobył sławę na korridzie w Saragossie w 1993 r., Reventón zabił torreadora Felixa Guzmana w 1943 r. A to tylko kilka przykładów.

fot. Wikipedia

Tajemniczy wąż 

Logo Alfy Romeo to jeden z najbardziej tajemniczych i intrygujących znaków w świecie motoryzacji. Składa się z dwóch charakterystycznych elementów – czerwonego krzyża oraz węża połykającego człowieka. Oba symbole nawiązują do bogatej historii Mediolanu, rodzinnego miasta marki, która funkcjonuje nieprzerwanie od 1910 roku.

Czerwony krzyż to odwołanie do herbu miasta, związanego z historią średniowiecznych rycerzy i ich walk w czasie krucjat. Z kolei tajemniczy wąż, zwany Biscione, pochodzi z herbu potężnego rodu Viscontich, który przez wieki rządził Mediolanem.

Niektórzy twierdzą, że logo Alfy Romeo przedstawia węża połykającego człowieka – saracena lub muzułmanina, pokonanego przez walczących w chrześcijańskich krucjatach. Według innych to raczej wąż wypluwający odrodzoną postać, co miałoby oznaczać triumf i nowe życie. Bez względu na te rozważania, znak marki niesie w sobie zarówno historyczne dziedzictwo, jak i motoryzacyjną pasję.

fot. Wikipedia

Potężny baran 

Do 2009 roku RAM był jednym z modeli produkowanych pod marką Dodge. Po restrukturyzacji koncernu Chrysler, RAM został wydzielony jako osobny podmiot, dedykowany wyłącznie samochodom użytkowym i pickupom. Cel? Skupienie na autach o wysokiej ładowności, mocy i możliwościach terenowych, które będą konkurować z innymi amerykańskimi gigantami – Fordem F-Series i Chevroletem Silverado. 

W 1932 roku rzeźbiarz Avard Tennyson Fairbanks stworzył wizerunek kultowego skaczącego barana jako ozdobę maski Dodge’a. Jednak jako logo głowa zwierzęcia stała się oficjalnym symbolem pickupów Dodge dopiero w 1981 roku.

fot. Wikipedia

Australijski symbol 

Holden stanowił przez dekady ikonę australijskiej motoryzacji, dostarczając kierowcom przestronne, solidne i niezwykle mocne samochody. W logo widnieje lew toczący kulę, co na pierwszy rzut oka może wydawać się nietypowym wyborem. Inspiracja tym symbolem sięga daleko w przeszłość – legenda głosi, że to lwy jako pierwsze stworzenia miały wynaleźć koło, co stało się fundamentem dla projektu emblematu Holdena. Co ciekawe, wspomniana opowieść nie pochodzi z Australii – symbol graficzny zaprojektował w 1920 roku brytyjski rzeźbaiarz, George Rayner Hoff.

Początki Holdena sięgają 1856 roku, kiedy firma zajmowała się produkcją uprzęży dla koni. Dopiero w XX wieku przedsiębiorstwo przekształciło się w producenta samochodów, a przełomowym momentem było przejęcie go przez General Motors w 1931 roku. Niestety, mimo ogromnej popularności w Australii, Holden nie przetrwał globalnych zmian na rynku automotive. W 2020 roku General Motors podjęło decyzję o wycofaniu marki. Pomimo tego, samochody Holdena wciąż są cenione na rynku wtórnym.

fot. Wikipedia

Kupując samochody, warto również zwrócić uwagę na takie „detale” jak ideologia i zasady, którymi kierują się producenci. Ich odzwierciedleniem są m.in. logotypy – każdy z nich ma swoje znaczenie, tworzy unikalną historię. Zwierzęta stanowią szczególny sposób pokazania cech produktu i firmy. My zaś, nabywając auto, także pokazujemy przecież „własne ja”.