Skargi napływające do Urzędu opisują powtarzający się schemat: pasażer z plecakiem podchodzi do bramki, gdzie personel linii lotniczych prosi o umieszczenie go w tzw. sizerze – metalowej ramce służącej do sprawdzania wymiarów. Ramka ta – w świetle informacji zawartych w otrzymanych sygnałach – nie odpowiada rozmiarom dozwolonej wielkości bagażu. Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika – nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych. Podróżni wskazują, że pomiar odbywa się w pośpiechu, bez szansy na ponowne sprawdzenie czy użycie innej miarki. Z otrzymanych sygnałów wynika również, że odmowa uiszczenia arbitralnie nałożonej opłaty – którą można zapłacić wyłącznie kartą – skutkuje niewpuszczeniem konsumenta na pokład samolotu.
W związku z sygnałami od konsumentów, Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące zasad przewozu bagażu podręcznego przez przewoźników lotniczych, w ramach którego sprawdzi praktyki Ryanair i Wizz Air. Urząd analizuje postanowienia umowne związane z warunkami przewozu bagażu podręcznego, sprawdza jakie informacje otrzymuje konsument kupujący bilet, procedurę pomiaru bagażu, zasady naliczania opłat, konsekwencje dla konsumentów w przypadku braku ich uiszczenia oraz sposób rozpatrywania reklamacji dotyczących – w ocenie konsumentów – niesłusznie nakładanych opłat.
Zobacz również
– Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, bagaż podręczny – o ile mieści się w rozsądnych granicach wagi i rozmiaru oraz nie narusza przepisów bezpieczeństwa – powinien być traktowany jako integralna część usługi przewozu, za którą nie należy pobierać dodatkowej opłaty. Naszym celem jest sprawdzenie, czy tanie linie lotnicze przestrzegają tej zasady w praktyce – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli postępowanie wyjaśniające potwierdzi, że zasady dotyczące przewozu bagażu podręcznego oraz obciążania konsumentów opłatami za nadbagaż mogą naruszać prawa konsumentów, Prezes UOKiK rozpocznie postępowanie w sprawie o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone lub postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Oficjalne stanowisko Ryanair
W nawiązaniu do publikacji, Ryanair przekazał oficjalne stanowisko:
UOKiK: 28 mln zł kary dla OLX.pl za mylący system ocen wystawianych użytkownikom
„Our bag policy is simple and fully complies with EU law; if the bag fits in our bag sizer, which is bigger than our agreed dimensions, it gets on free of charge. If the bag doesn’t fit within our sizers, it will be charged.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ryanair allows each passenger to carry for free a generous (40 x 25 x 20 cm) bag on board as part of every fare, with the option to add extra bags for an optional fee should they so wish. This policy promotes both low fares and consumer choice. If airlines were forced to include additional carry-on bags as part of the basic fare, it would reduce choice and drive-up air fares for all passengers, which would harm consumers.
The 2014 precedent ruling of the EU Court of Justice (ECJ) in the “Vueling” case has confirmed that airlines are entitled to charge passengers for carrying extra bags into the cabin, as long as the carriage of passengers’ precious and indispensable items (i.e., a small personal bag / under seat bag) is included in the price of the ticket. This ruling was issued in the context of unlawful attempts by Xunta de Galicia to force Vueling to carry checked baggage, in the hold, free of charge. Numerous courts across Europe (and the EU Commission) all agree that this ECJ precedent in the “Vueling” case conclusively establishes that airlines are entitled to charge fees for the carriage of checked bags and extra cabin baggage on top of the free personal cabin baggage included as part of every fare.”