19 prelekcji, 3 gorące debaty i 32 ekspertów na scenie KŚ2025
Tegoroczna Konferencja Środowiskowa Interzero odbyła się w Hotelu Warszawianka w pobliżu Serocka. Organizatorem wydarzenia była firma Interzero – czołowy dostawca usług środowiskowych i rozwiązań cyrkularnych dla firm każdej wielkości, a partnerami Konferencji zostali Bank Millennium oraz Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań (PIOIRO).
Jak co roku, Konferencja Środowiskowa Interzero zgromadziła znakomite grono gości – każdego dnia udział w wykładach i debatach brało niemal 200 specjalistów działających w obszarze ochrony środowiska, co stwarzało jedyną w swoim rodzaju okazję do networkingu i rozwijania sieci kontaktów biznesowych.
Zobacz również
Podczas dwudniowego wydarzenia zaplanowano 3 panele dyskusyjne oraz 19 prelekcji ekspertów środowiskowych, ekoedukatorów, reprezentantów biznesu oraz przedstawicieli organizacji zrzeszających przedsiębiorców. Moderatorką wydarzenia była Kamila Kalińczak – dziennikarka radiowa i telewizyjna oraz twórczyni edukacyjnej gry ĄĘ. W rolę moderatora paneli dyskusyjnych wcielił się Jakub Pawłowski, dziennikarz i publicysta, znany chociażby z serii videocastów „Eko Bez Kantów” realizowanych jako jeden z elementów publicznej kampanii edukacyjnej Interzero o tej samej nazwie.
Kierunek GOZ – cyrkularność w biznesie tematem przewodnim większości sesji
Tematyka prelekcji czerwcowej Konferencji Środowiskowej oscylowała wokół jednego z najmocniejszych trendów społecznych i biznesowych – gospodarki obiegu zamkniętego. Kolejne wykłady pozwalały uczestnikom spojrzeć na zagadnienie cyrkularności z kilku kluczowych perspektyw: legislacyjnej, branżowej oraz konsumenckiej.

#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
O unijnej i rządowej wizji GOZu opowiadał Paweł Sosnowski, Pełnomocnik Zarządu Interzero ds. Regulacji Środowiskowych, który w swoich wystąpieniach poruszył tematykę nowego rozporządzenia bateryjnego oraz kontrowersyjnego i szeroko komentowanego projektu ustawy o ROP. Wyzwania branży opakowaniowej w kontekście PPWR omówił Konrad Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Odzysku i Recyklingu Opakowań. Klamrą łączącą wszystkie te obszary było wystąpienie Wiceprezesa Zarządu Interzero, Pawła Lesiaka, który rzucił nowe światło na wpływ wspomnianych legislacji na biznes i działalność polskich firm.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niezwykle ciekawą perspektywę konsumenta przedstawiły Urszula Kozłowska, Konsultantka ds. strategii komunikacji i edukatorka marketingowa oraz Aga Wilke-Trochymiak, Senior UX Researcherka z Allegro. Urszula Kozłowska w przystępny i przejrzysty sposób pokazała, jak przedsiębiorcy mogą angażować swoich klientów w eko-akcje i dawać im rzeczywiste poczucie sprawczości. Aga Wilke-Trochymiak opowiedziała natomiast, jakie opakowania preferują klienci Allegro oraz omówiła bariery zniechęcające konsumentów do zmiany nawyków na bardziej eko. Przedstawiła też działania, które firma wdrożyła, by odpowiedzieć na wspomniane preferencje i rozterki.
Na Konferencji Środowiskowej 2025 nie zabrakło też inspiracji i insightów od innych przedstawicieli biznesu – o cyrkularnych rozwiązaniach wykorzystywanych w swoich firmach opowiedzieli m.in.: Tomasz Kurpiewski z McDonald’s Polska, Marcin Jakubiak z Decathlon, Tomasz Patyra ze Stora Enso oraz Ireneusz Janiczek z SodaStream.
ROP, SUP i recykling tekstyliów krytycznym okiem ekspertów
Uzupełnieniem prelekcji wygłoszonych podczas Konferencji Środowiskowej Interzero były eksperckie debaty, podczas których zaproszeni goście dyskutowali o najbardziej palących problemach i wyzwaniach branży środowiskowej. W pierwszym dniu wydarzenia odbył się panel „Współczesne wyzwania w recyklingu tekstyliów: Jak branża może skutecznie zamknąć obieg materiałów?”. Wstępem do debaty było wystąpienie Agnieszki Oleksyn-Wajdy z Uczelni Łazarskiego, która opowiedziała, jak selektywna zbiórka i odpowiedzialność producentów mogą odmienić branżę tekstylną.
Na drugi dzień Konferencji zaplanowano dwie debaty:
- Zrównoważone opakowania to zarówno zysk dla środowiska, jak i wyzwanie dla przedsiębiorców. Jak pogodzić ROP i PPWR?
- SUP w praktyce: Jak ograniczyć jednorazowe tworzywa sztuczne i nie stracić na konkurencyjności?
Tematyka pierwszego z paneli dyskusyjnych zbiegła się w czasie z momentem wprowadzenia do prac legislacyjnych rządu projektu ustawy o ROP. 2 czerwca Rada Ministrów poinformowała o nadaniu projektowi numeru UC100, a już 4 czerwca eksperci: Marta Szymborska z GS1 Polska, Paweł Lesiak z Interzero, Piotr Mazurek z Konfederacji Lewiatan, Dariusz Lizak z Krajowej Izby Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy” oraz Maciej Radzki z Banku Millenium debatowali o zaproponowanych przez rząd rozwiązaniach w zakresie ROP oraz o sposobach na pogodzenie ich z przepisami rozporządzenia PPWR. Zebrani na scenie eksperci zgodnie stwierdzili, że obecny projekt ROP-u nie spełnia oczekiwań przedsiębiorców ani nie gwarantuje korzyści dla środowiska. Co więcej, przewlekłość procedur legislacyjnych, niepewność prawa i wątpliwa jakość stanowionych przepisów są hamulcem dla nowych inwestycji oraz dla budowania przewagi konkurencyjnej polskich firm.
W podobnym tonie utrzymana była druga z debat, podczas której eksperci omawiali skutki wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy SUP. O możliwościach ograniczenia jednorazówek bez spadku konkurencyjności rozmawiali Jakub Zieliński z Orlen S.A., Ewelina Tokarska z Eko Myjnia Operator, dr Daniel Kiewra z FOB, Jacek Kuś ze Sfinks Polska S.A., Paulina Dudek z Tedmark oraz Zbigniew Skowronek z Interzero. Zdaniem ekspertów polski SUP okazał się niewypałem – nie dość, że nie zmotywował przedsiębiorców ani konsumentów do ograniczenia plastiku, to jeszcze przez brak precyzji i szerokie możliwości interpretacyjne stworzył pole do nadużyć.
Poza sceną Konferencji Środowiskowej 2025 – wydarzenia towarzyszące i atrakcje dla uczestników
Wydarzenia związane z Konferencją Środowiskową Interzero 2025 miały miejsce nie tylko na scenie, ale też poza nią. Na uczestników wydarzenia czekały stoiska SodaStream, Banku Millenium, ekourządzeń Interzero, kolorystki oraz Zespołu Edukacji Ekologicznej Interzero.
- Ambasadorzy bąbelkowej rewolucji zadbali o nawodnienie uczestników konferencji dzięki ekosystemowi SodaStream – saturatorom do gazowania wody i szerokiej gamie syropów, które pozwalają na przygotowanie ulubionych napojów gazowanych na 1, 2, tsss… i w duchu GOZ, zgodnie z misją marki.
- Doradcy Banku Millenium przedstawiali zainteresowanym możliwości finansowania zielonych projektów i inwestycji.
- Uczestnicy Konferencji mogli przetestować nowoczesne butelkomaty Sielaff, których oficjalnym dystrybutorem na terenie Polski jest Interzero. W strefie ekourządzeń do testów udostępniono też inteligentny kosz samosortujący Bin-e, solarny kosz kompaktujący PEL oraz elektryczny kompostownik Oklin GG-02.
- Zawodowa kolorystka przeprowadzała analizy kolorystyczne i określała typy urody uczestników Konferencji, by pomóc im w dokonywaniu przemyślanych i zawsze trafnych wyborów zakupowych.
- Zespół Edukacji Ekologicznej Interzero zaprezentował autorskie materiały edukacyjne oraz zorganizował studio nagrań, w którym powstawały kolejne odcinki videocastu Eko bez kantów.

Upływająca pod hasłem GOZu i cyrkularności XII edycja Konferencji Środowiskowej Interzero przeszła już do historii. Na zakończenie organizator zaprosił wszystkich obecnych i nieobecnych w Serocku na kolejne branżowe wydarzenie spod szyldu KŚ, które odbędzie się w 2026 r. Śledź najnowsze informacje o wydarzeniach Interzero.
Zdjęcia: mat. pras.