Dane są rozczarowujące:
- jedna na pięć osób (20%) zgłasza, że często czuje się samotna, podczas gdy ponad połowa populacji (56%) czasami czuje się samotna,
- ponad jedna trzecia (37%) uczestników badania, którzy zgłaszają, że czują się samotni i odizolowani, doświadczyła stresu i bezradności,
- 40% zgłasza doświadczanie depresji i lęku, a prawie 60% zgłasza smutek,
- ponad połowa (56%) osób, które czują się samotne, ma trudności z proszeniem o pomoc.
Wyjściem z tej sytuacji mogą okazać się wartościowe więzi z innymi. Według badania NIVEA, 63% osób, które mają głębokie więzi z innymi, czuje się szczęśliwszych.
– Konsekwencje samotności są porównywalne z ryzykiem spożywania alkoholu, braku ruchu, otyłości i zanieczyszczenia powietrza – mówi dr Julianne Holt-Lunstad, dyrektor Social Connection & Health Lab na Brigham Young University.
Pełny raport:
Najważniejsze wnioski
Najważniejsze wnioski z badania „Connect Compass” w skrócie:
- Samotność jest zjawiskiem powszechnym: na całym świecie jedna na pięć osób często czuje się samotna, a 56% doświadcza samotności przynajmniej czasami.
- Samotność często osiąga szczyt w cichych chwilach życia codziennego, takich jak wieczory (37%), weekendy (31%) i święta (33%).
- Ponad połowa (56%) osób, które czują się samotne, ma trudności z proszeniem o pomoc. Wstyd i strach przed byciem ciężarem to główne bariery.

- Młodzi ludzie w wieku od 16 do 24 lat są bardziej narażeni na poczucie izolacji niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Dotyka to jedną na cztery młode osoby (24%), w porównaniu do jednej na pięć (19%) w całej populacji.

- Do innych narażonych grup demograficznych zaliczają się osoby samotne, osoby borykające się z trudnościami finansowymi, osoby mieszkające poza ośrodkami miejskimi i osoby nadmiernie korzystające z mediów społecznościowych.
- Raport ujawnia różnice demograficzne i regionalne: w Tajlandii (69%), RPA (65%), Nigerii (62%) i USA (61%) poziom samotności jest znacznie wyższy niż średnia światowa wynosząca 56% osób, które czasami czują się samotne, podczas gdy w Niemczech, Chinach i Japonii (po 47%) oraz w Arabii Saudyjskiej (49%) wskaźnik samotności jest niższy.

- Rodzina (67%) i przyjaciele (59%) są postrzegani jako kluczowe źródła wsparcia. Jednak jedna trzecia (31%) osób czuje się niezdolna do polegania na członkach rodziny, w tym partnerach.

- Antidotum na samotność jest połączenie. Raport pokazuje, że 63% osób, które mają znaczące relacje z innymi, czuje się szczęśliwszych. To nie tylko lekarstwo na samotność, ale kluczowy składnik zdrowszego i szczęśliwszego życia.
NIVEA Connect, czyli inicjatywa przeciwko samotności
Aby rozwiązać światowy problem samotności, NIVEA uruchomiła we wrześniu 2024 r. globalną misję społeczną NIVEA Connect.
Nadrzędnym celem inicjatywy jest edukacja i wsparcie społeczności, organizacji i osób na całym świecie w zwalczaniu samotności i izolacji społecznej. W związku z akcją, NIVEA uruchomiła projekty z różnymi lokalnymi organizacjami non-profit w ponad 30 krajach w ciągu niecałego roku. Przykładowo, w Niemczech, marka współpracuje z organizacją non-profit Krisenchat, aby pokazać nastolatkom i młodym dorosłym sposób na wyjście z samotności, za pośrednictwem poradnictwa czatowego.
W lipcu br. NIVEA rozpocznie również międzynarodową kampanię komunikacyjną mającą na celu podniesienie świadomości na temat samotności i izolacji. Kampanii będą towarzyszyć broszury dla różnych grup docelowych, takich jak młodzież, dorośli i nauczyciele.
Metodologia badań
Badanie NIVEA przeprowadzono z udziałem 30 912 osób w następujących 13 krajach (ponad 2000 wywiadów w każdym kraju): Brazylia, Chiny, Niemcy, Indie, Indonezja, Japonia, Meksyk, Nigeria, Arabia Saudyjska, Republika Południowej Afryki, Tajlandia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Respondenci ankiety stanowili reprezentatywną próbę osób w wieku 16+ lat. Badanie zostało przeprowadzone od września do grudnia 2024 r. przez DVJ Insights, niezależną międzynarodową agencję badań rynku i badań społecznych, a dr Julianne Holt-Lunstad pełniła funkcję doradcy naukowego.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko