Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

#NMInsights NIVEA Connect Compass: Młodzi ludzie są najbardziej samotną grupą społeczną [BADANIE]

#NMInsights NIVEA Connect Compass: Młodzi ludzie są najbardziej samotną grupą społeczną [BADANIE]
NIVEA opublikowała wyniki badania „Connect Compass”, które dotyczy tematu samotności i izolacji społecznej. Zgodnie z raportem, samotność została uznana za zjawisko globalne, dotykające milionów ludzi ze wszystkich środowisk, pomimo rosnących możliwości łączności cyfrowej. 
O autorze
2 min czytania 2025-07-02

Dane są rozczarowujące:

  • jedna na pięć osób (20%) zgłasza, że ​​często czuje się samotna, podczas gdy ponad połowa populacji (56%) czasami czuje się samotna,
  • ponad jedna trzecia (37%) uczestników badania, którzy zgłaszają, że czują się samotni i odizolowani, doświadczyła stresu i bezradności,
  • 40% zgłasza doświadczanie depresji i lęku, a prawie 60% zgłasza smutek,
  • ponad połowa (56%) osób, które czują się samotne, ma trudności z proszeniem o pomoc.

Wyjściem z tej sytuacji mogą okazać się wartościowe więzi z innymi. Według badania NIVEA, 63% osób, które mają głębokie więzi z innymi, czuje się szczęśliwszych.

– Konsekwencje samotności są porównywalne z ryzykiem spożywania alkoholu, braku ruchu, otyłości i zanieczyszczenia powietrza – mówi dr Julianne Holt-Lunstad, dyrektor Social Connection & Health Lab na Brigham Young University.

Pełny raport:

Najważniejsze wnioski

Najważniejsze wnioski z badania „Connect Compass” w skrócie:

  • Samotność jest zjawiskiem powszechnym: na całym świecie jedna na pięć osób często czuje się samotna, a 56% doświadcza samotności przynajmniej czasami.
  • Samotność często osiąga szczyt w cichych chwilach życia codziennego, takich jak wieczory (37%), weekendy (31%) i święta (33%). 
  • Ponad połowa (56%) osób, które czują się samotne, ma trudności z proszeniem o pomoc. Wstyd i strach przed byciem ciężarem to główne bariery. 

  • Młodzi ludzie w wieku od 16 do 24 lat są bardziej narażeni na poczucie izolacji niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Dotyka to jedną na cztery młode osoby (24%), w porównaniu do jednej na pięć (19%) w całej populacji.

  • Do innych narażonych grup demograficznych zaliczają się osoby samotne, osoby borykające się z trudnościami finansowymi, osoby mieszkające poza ośrodkami miejskimi i osoby nadmiernie korzystające z mediów społecznościowych. 
  • Raport ujawnia różnice demograficzne i regionalne: w Tajlandii (69%), RPA (65%), Nigerii (62%) i USA (61%) poziom samotności jest znacznie wyższy niż średnia światowa wynosząca 56% osób, które czasami czują się samotne, podczas gdy w Niemczech, Chinach i Japonii (po 47%) oraz w Arabii Saudyjskiej (49%) wskaźnik samotności jest niższy.

  • Rodzina (67%) i przyjaciele (59%) są postrzegani jako kluczowe źródła wsparcia. Jednak jedna trzecia (31%) osób czuje się niezdolna do polegania na członkach rodziny, w tym partnerach.

  • Antidotum na samotność jest połączenie. Raport pokazuje, że 63% osób, które mają znaczące relacje z innymi, czuje się szczęśliwszych. To nie tylko lekarstwo na samotność, ale kluczowy składnik zdrowszego i szczęśliwszego życia.

NIVEA Connect, czyli inicjatywa przeciwko samotności

Aby rozwiązać światowy problem samotności, NIVEA uruchomiła we wrześniu 2024 r. globalną misję społeczną NIVEA Connect.

Nadrzędnym celem inicjatywy jest edukacja i wsparcie społeczności, organizacji i osób na całym świecie w zwalczaniu samotności i izolacji społecznej. W związku z akcją, NIVEA uruchomiła projekty z różnymi lokalnymi organizacjami non-profit w ponad 30 krajach w ciągu niecałego roku. Przykładowo, w Niemczech, marka współpracuje z organizacją non-profit Krisenchat, aby pokazać nastolatkom i młodym dorosłym sposób na wyjście z samotności, za pośrednictwem poradnictwa czatowego.

W lipcu br. NIVEA rozpocznie również międzynarodową kampanię komunikacyjną mającą na celu podniesienie świadomości na temat samotności i izolacji. Kampanii będą towarzyszyć broszury dla różnych grup docelowych, takich jak młodzież, dorośli i nauczyciele.

Metodologia badań

Badanie NIVEA przeprowadzono z udziałem 30 912 osób w następujących 13 krajach (ponad 2000 wywiadów w każdym kraju): Brazylia, Chiny, Niemcy, Indie, Indonezja, Japonia, Meksyk, Nigeria, Arabia Saudyjska, Republika Południowej Afryki, Tajlandia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Respondenci ankiety stanowili reprezentatywną próbę osób w wieku 16+ lat. Badanie zostało przeprowadzone od września do grudnia 2024 r. przez DVJ Insights, niezależną międzynarodową agencję badań rynku i badań społecznych, a dr Julianne Holt-Lunstad pełniła funkcję doradcy naukowego.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „Wakacje jednego dnia”: Stowarzyszenie mali bracia Ubogich walczy z letnią samotnością i wykluczeniem seniorów

PS2 „Koalicja Przeciwko Samotności”: Joanna Przetakiewicz rusza z kampanią dotyczącą męskiego osamotnienia