Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

EKObarometr 2025: prowadzisz firmę? Zainwestuj w rowery [RAPORT]

EKObarometr 2025: prowadzisz firmę? Zainwestuj w rowery [RAPORT]
Siódma edycja badania EKObarometr wykazała, że po chwilowym wzroście świadomości ekologicznej w polskim społeczeństwie przyszło zahamowanie nastrojów. Konsumenci nie chcą już pustych gestów i słów – oczekują działań. Jakich? Ponad 56% ankietowanych Polaków chce m.in., by firmy wspierały rozwój rowerów miejskich oraz nowych dróg rowerowych.
O autorze
2 min czytania 2025-07-03

W maju 2025 roku siódma edycja EKObarometru, badania przeprowadzonego przez SW Research we współpracy z Nextbike Polska, objęła ponad 1500 respondentów w wieku od 16 do 82 lat. Respondencioceniali znaczenie ekologii w różnych sferach codziennego życia.

Wyniki pokazują rosnący sceptycyzm wobec pustych eko-haseł. Prawie 60% Polek i Polaków uważa, że „zielony marketing” służy głównie promocji marek, a 50% ma poczucie, że firmy przesadnie eksponują ekologię. Jednocześnie 41% Polek i Polaków nie uważa ekologii za chwilowy trend. Konsumenci nie chcą już po prostu samych deklaracji albo punktowych akcji – oczekują realnego zaangażowania.

– Polacy chcą działać na rzecz środowiska, zmieniając codzienne nawyki – segregują odpady, oszczędzają wodę czy wybierają niskoemisyjne środki transportu. Prawie połowa ankietowanych, deklaruje, że już częściej korzysta z roweru, hulajnogi, transportu miejskiego lub chodzi pieszo, a kolejne 28,1% planuje to w najbliższym czasie. Potrzebują często jednak nie tyle zachęty, co wsparcia od organizacji, które stawiają na ekologię i zrównoważony rozwój. Polacy potrzebują poczucia sprawczości oraz konkretnych rozwiązań. Sami więc przyznali, że dobrym kierunkiem byłoby zaangażowanie firm np. w budowę infrastruktury rowerowej – komentuje Marcin Sałański, Head of Communications w Nextbike Polska.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Recepta na zdrowe miasta i zielony marketing

Rower w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stał się bardzo popularnym środkiem transportu. Ponad 70 proc. z nas jeździ już na rowerze, a co czwarty Polak korzysta z jednośladu przez cały rok. Trend nie słabnie – według Eurostatu w 2024 do Polski sprowadzono niemal 200 tys. rowerów, co stanowi wzrost o ponad 32 proc. r/r. Wedle badania EKObarometr ponad 40 proc. Polaków deklaruje ponadto korzystanie z miejskich rowerów publicznych przynajmniej raz w roku.

– W ostatnich latach Polska przeszła prawdziwą rowerową rewolucję. Ta rosnąca popularność jednośladów stała się jednocześnie kapitałem społecznym, który jest ważny dla decydentów czy lokalnych organizacji. Także coraz więcej firm dostrzega potencjał roweru jako elementu strategii marketingowej i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Inwestując w rozwój rowerów miejskich – na przykład przez sponsoring systemów czy stacje przy siedzibach – przedsiębiorstwa mogą nie tylko poprawić warunki transportu i środowisko w miastach, ale także wzmocnić swój wizerunek – podkreśla Marcin Sałański z Nextbike.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z badania EKObarometr wynika, że 62% respondentów postrzega firmy angażujące się w działania promujące jazdę na rowerze jako bardziej ekologiczne i społecznie odpowiedzialne. To ma realne przełożenie na wyniki biznesowe – 39% konsumentów chętniej kupiłoby produkty marek wspierających rowery miejskie. Działania proekologiczne to też ważny atut dla pracodawców – 65,8% ankietowanych docenia ekologiczne inicjatywy swoich firm.

Rowerem po wartości i szacunek

Współczesny konsument coraz wyraźniej odrzuca nachalne formy reklamy na rzecz tych, które są etyczne i zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. To również potwierdzają dane z najnowszego EKObarometru. Okazuje się, że co czwarty Polak uważa, że billboardy w zbyt dużej skali zaśmiecają przestrzeń publiczną. To jasny sygnał, że tradycyjne nośniki tracą akceptację społeczną. Z kolei coraz większym uznaniem cieszą się alternatywne, mobilne formy reklamy.

– Rower miejski to dla firm okazja, by zaistnieć w miejskiej przestrzeni w sposób naturalny i autentyczny – bez nachalnej reklamy, ale za to z realnym wpływem na codzienne życie Polek i Polaków. Co więcej, takie działania doskonale wpisują się w wartości coraz większej grupy konsumentów. Odpowiedzialność (37,4%) i ochrona środowiska (28,1%) to jedne z najważniejszych postaw deklarowanych przez Polaków. Rower to też zdrowie — wartość, którą wskazuje aż 70,6% badanych. Właśnie dlatego inwestowanie w systemy rowerów miejskich może stać się dla firm nie tylko efektywną formą promocji, ale także realnym narzędziem do przeciwdziałania rosnącemu eko-sceptycyzmowi w Polsce dzięki konkretnym działaniom, które widać i mają realny wpływ na naszą codzienność – komentuje Cezary Dudek, Head of Marketing w Nextbike Polska.

Według EKObarometru już 1 na 4 Polaków zwraca uwagę na reklamy na miejskich rowerach publicznych. Co ważne, ta forma reklamy ma najwyższy poziom akceptacji w porównaniu z reklamą online (37%) czy klasycznym OOH/DOOH (25%) – tylko 16,9% ankietowanych oceniła ją negatywnie.

Grafiki: mat. pras.