W maju 2025 roku siódma edycja EKObarometru, badania przeprowadzonego przez SW Research we współpracy z Nextbike Polska, objęła ponad 1500 respondentów w wieku od 16 do 82 lat. Respondencioceniali znaczenie ekologii w różnych sferach codziennego życia.
Wyniki pokazują rosnący sceptycyzm wobec pustych eko-haseł. Prawie 60% Polek i Polaków uważa, że „zielony marketing” służy głównie promocji marek, a 50% ma poczucie, że firmy przesadnie eksponują ekologię. Jednocześnie 41% Polek i Polaków nie uważa ekologii za chwilowy trend. Konsumenci nie chcą już po prostu samych deklaracji albo punktowych akcji – oczekują realnego zaangażowania.
Zobacz również
– Polacy chcą działać na rzecz środowiska, zmieniając codzienne nawyki – segregują odpady, oszczędzają wodę czy wybierają niskoemisyjne środki transportu. Prawie połowa ankietowanych, deklaruje, że już częściej korzysta z roweru, hulajnogi, transportu miejskiego lub chodzi pieszo, a kolejne 28,1% planuje to w najbliższym czasie. Potrzebują często jednak nie tyle zachęty, co wsparcia od organizacji, które stawiają na ekologię i zrównoważony rozwój. Polacy potrzebują poczucia sprawczości oraz konkretnych rozwiązań. Sami więc przyznali, że dobrym kierunkiem byłoby zaangażowanie firm np. w budowę infrastruktury rowerowej – komentuje Marcin Sałański, Head of Communications w Nextbike Polska.

Recepta na zdrowe miasta i zielony marketing
Rower w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stał się bardzo popularnym środkiem transportu. Ponad 70 proc. z nas jeździ już na rowerze, a co czwarty Polak korzysta z jednośladu przez cały rok. Trend nie słabnie – według Eurostatu w 2024 do Polski sprowadzono niemal 200 tys. rowerów, co stanowi wzrost o ponad 32 proc. r/r. Wedle badania EKObarometr ponad 40 proc. Polaków deklaruje ponadto korzystanie z miejskich rowerów publicznych przynajmniej raz w roku.
#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
– W ostatnich latach Polska przeszła prawdziwą rowerową rewolucję. Ta rosnąca popularność jednośladów stała się jednocześnie kapitałem społecznym, który jest ważny dla decydentów czy lokalnych organizacji. Także coraz więcej firm dostrzega potencjał roweru jako elementu strategii marketingowej i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Inwestując w rozwój rowerów miejskich – na przykład przez sponsoring systemów czy stacje przy siedzibach – przedsiębiorstwa mogą nie tylko poprawić warunki transportu i środowisko w miastach, ale także wzmocnić swój wizerunek – podkreśla Marcin Sałański z Nextbike.
Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z badania EKObarometr wynika, że 62% respondentów postrzega firmy angażujące się w działania promujące jazdę na rowerze jako bardziej ekologiczne i społecznie odpowiedzialne. To ma realne przełożenie na wyniki biznesowe – 39% konsumentów chętniej kupiłoby produkty marek wspierających rowery miejskie. Działania proekologiczne to też ważny atut dla pracodawców – 65,8% ankietowanych docenia ekologiczne inicjatywy swoich firm.
Rowerem po wartości i szacunek
Współczesny konsument coraz wyraźniej odrzuca nachalne formy reklamy na rzecz tych, które są etyczne i zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. To również potwierdzają dane z najnowszego EKObarometru. Okazuje się, że co czwarty Polak uważa, że billboardy w zbyt dużej skali zaśmiecają przestrzeń publiczną. To jasny sygnał, że tradycyjne nośniki tracą akceptację społeczną. Z kolei coraz większym uznaniem cieszą się alternatywne, mobilne formy reklamy.
– Rower miejski to dla firm okazja, by zaistnieć w miejskiej przestrzeni w sposób naturalny i autentyczny – bez nachalnej reklamy, ale za to z realnym wpływem na codzienne życie Polek i Polaków. Co więcej, takie działania doskonale wpisują się w wartości coraz większej grupy konsumentów. Odpowiedzialność (37,4%) i ochrona środowiska (28,1%) to jedne z najważniejszych postaw deklarowanych przez Polaków. Rower to też zdrowie — wartość, którą wskazuje aż 70,6% badanych. Właśnie dlatego inwestowanie w systemy rowerów miejskich może stać się dla firm nie tylko efektywną formą promocji, ale także realnym narzędziem do przeciwdziałania rosnącemu eko-sceptycyzmowi w Polsce dzięki konkretnym działaniom, które widać i mają realny wpływ na naszą codzienność – komentuje Cezary Dudek, Head of Marketing w Nextbike Polska.
Według EKObarometru już 1 na 4 Polaków zwraca uwagę na reklamy na miejskich rowerach publicznych. Co ważne, ta forma reklamy ma najwyższy poziom akceptacji w porównaniu z reklamą online (37%) czy klasycznym OOH/DOOH (25%) – tylko 16,9% ankietowanych oceniła ją negatywnie.
Grafiki: mat. pras.