Polscy internauci narzekają na natłok reklam, ale dobrze zaprojektowany mailing wciąż skłania ich do zakupów. Tak wynika z raportu „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia”, przygotowanego przez SARE.
Celem badania SARE „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” było poznanie zachowań, potrzeb i strategii klientów, gdy mierzą się z nadmiarem komunikacji marketingowej. Raport składa się z 7 sekcji, w których respondenci zostali zapytani m.in o to jak odnoszą się do jakości komunikacji marketingowej, jej częstotliwości, personalizacji czy automatyzacji; co zachęca lub zniechęca ich do zakupów, czy wypisują się z newsletterów lub przełączają się między kanałami.
Zobacz również
Autorzy badania wskazują, że kluczem do odzyskania uwagi odbiorcy jest empatyczna, spersonalizowana i łatwa do wyłączenia komunikacja. Dla wielu może okazać się zaskoczeniem, że to skrzynka mailowa jest kanałem komunikacji najczęściej przekonującym do zakupów. Wskazało na nią 33 proc. respondentów badania.
– Email nie daje się zdetronizować. W gąszczu powiadomień marketingowych skrzynka odbiorcza jest prywatną przestrzenią zaufania, do której zapraszamy komunikację, która nas interesuje i którą możemy kontrolować. Widzimy to również w odpowiedzi na pytanie, gdzie konsumenci najchętniej otrzymują informacje od marek. Największa grupa (36 proc.) preferuje komunikację mailową, w sumie czterech na dziesięciu konsumentów pozytywnie odbiera newslettery, które uważają za przydatne – mówi Magdalena Niedobecka, marketing manager w SARE.
Raport „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” jest dostępny na stronie.
Sprzedaż zagraniczna zgodna z prawem – wyzwania, przykłady błędów i praktyczna checklista [WEBINAR]
Najważniejsze wnioski z raportu
- Polacy są zmęczeni cyfrowo – 65,87% respondentów przyznaje, że liczba docierających do nich przekazów marketingowych jest „za duża”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Email znacznie silniejszy od social mediów – newslettery przekonują do zakupu 33% ankietowanych, podczas gdy social media 22 %, reklamy display 18%.
- Ulubiony kanał do otrzymywania treści – 36,41% Polaków deklaruje, że najchętniej dostaje informacje od marek właśnie e-mailem.

- Co irytuje najbardziej? Nachalna forma komunikacji (35,24%), zbyt duża częstotliwość (27,26%) i nietrafione oferty (26,16%).

- Kto nie reaguje na komunikację? 39,7% ankietowanych nie kupiło nic pod wpływem marketingu – najczęściej osoby 55+ oraz mieszkańcy wsi.
- Co najbardziej przeszkadza nam w komunikacji marketingowej? To zdecydowanie nachalna forma komunikacji, która irytuje co trzeciego badanego. Także zbyt duża częstotliwość komunikatów, nietrafione oferty i brak łatwej rezygnacji z komunikacji. Chociaż łącznie co trzeci odbiorca reaguje pozytywnie na spersonalizowane rekomendacje produktów, to aż 4 na 10 ocenia je jako średnio trafione, co czwarty ignoruje personalizację lub reaguje negatywnie.
– Z cyfrowym przeciążeniem musimy nauczyć się żyć. Dla marketerów to sygnał, aby projektować bardziej empatyczną komunikację. Proponujemy, aby w słowniku marketerów znalazło się słowo „uważność”. Gdy chcemy wiedzieć, jak powinniśmy mówić do klientów, sami powinniśmy więcej słuchać niż mówić – mówi Magdalena Niedobecka.
Metodologia
Badanie „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” zrealizowano w marcu 2025 r. techniką CAWI na próbie 2000 internautów w wieku 18-65 lat we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat®. Pełny raport (ponad 240 stron analiz, tabel i rekomendacji) obejmuje 7 sekcji: jakość i częstotliwość komunikacji, preferencje kanałowe, personalizacja, automatyzacja, motywacje i bariery zakupowe, rezygnacja z newsletterów oraz migracja między kanałami.
NowyMarketing jest patronem medialnym raportu.