Jakie są przyczyny wspomnianego wzrostu? To na przykład niższa inflacja, wzrost wynagrodzeń, niższe stopy procentowe oraz zmiany w modelu pracy Polaków. Co ważne, choć oszczędzanie nadal jest dla Polaków ważne, to nie rezygnują oni z jedzenia „na mieście”.
Okazuje się, że w 2024 roku aż 74% Polaków korzystało z usług gastronomicznych „na miejscu”, a 60% kupowało jedzenie lub napoje na wynos – to o 4 p.p. więcej niż rok wcześniej. Wspomniana zmiana może mieć związek m.in. z powrotem do pracy stacjonarnej i częstszym kupowaniem posiłków w drodze do lub z biura.

– W ubiegłym roku ten jeden z kluczowych sektorów gospodarki zwiększył swoją wartość o ok. 9% w ujęciu nominalnym, a także zanotował wzrost realny. To postęp w porównaniu do 2023 roku, kiedy to realnie odnotowano spadek. Choć sytuacja materialna Polaków stopniowo się poprawia, warto pamiętać, że gastronomia wciąż należy do tych obszarów, na których najczęściej szukamy oszczędności – mówi Justyna Zagórska, Senior Market Analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.
Jemy poza domem, ale liczymy
Z publikacji „Rynek HoReCa w Polsce 2025” wynika, że aż 44% konsumentów HoReCa deklarujących ograniczanie swoich wydatków, wskazało właśnie usługi gastronomiczne jako jeden z głównych obszarów, na których oszczędzają. To jednocześnie najwyższy wynik spośród wszystkich analizowanych kategorii.
To właśnie „atrakcyjna cena” jest wciąż najważniejszym kryterium przy wyborze lokalu gastronomicznego czy hotelu, jednak znaczenie tego aspektu widocznie spada (60% w 2024 roku do 52% w 2025). Znaczenie zyskują za to inne elementy, takie jak dobre wcześniejsze doświadczenia (41%) czy czystość i schludność lokalu (38%). Co istotne, ten ostatni aspekt jest znacznie częściej wskazywany przez kobiety niż przez mężczyzn (43% vs. 32%).

A jak do sektora HoReCa podchodzą przedstawiciele GenZ, czyli osoby urodzone między 1996 a 2006 rokiem? Dla nich kluczowe znaczenie mają opinie zamieszczone w internecie. Przed pierwszym odwiedzeniem lokalu sprawdza je aż 58% pytanych. Digital towarzyszy młodym konsumentom również wtedy, gdy szukają kulinarnych inspiracji w social mediach albo zamawiają jedzenie z dostawą, na przykład w aplikacjach mobilnych.
Więcej przekąsek w sklepowym koszyku
Po czym jeszcze widać powolny koniec kryzysu na runku HoReCa? Na przykład po rosnącej liczbie słodkich i słonych przekąsek, które lądują w zakupowych koszykach Polaków. Według danych PMR Market Experts by Hume’s aż 96% dorosłych konsumentów deklaruje, że przynajmniej sporadycznie sięga po tego typu produkty.
– Choć jedynie 21% badanych uważa, że gotowe dania ze sklepów mogą dorównać jakością posiłkom serwowanym w restauracjach, ich łatwa dostępność i wygoda sprawiają, że stanowią realne wyzwanie dla tradycyjnej gastronomii. Często są wybierane jako szybkie rozwiązanie – zwłaszcza w dni robocze, w drodze do pracy lub w jej trakcie – dodaje Justyna Zagórska.
Zdjęcia: mat. pras.
Zdjęcie główne: Depositphotos