Polskie firmy nie gotowe na mobilnego klienta – raport ActiveMobi

Na niemal trzy tysiące przebadanych polskich małych i średnich przedsiębiorstw zaledwie 207 ma stronę dostosowaną do komunikacji mobile. Z najnowszego raportu ActiveMobi wynika, że 93 proc. stron internetowych polskich małych i średnich firm nie jest przyjazna mobilnym urządzeniom.
O autorze
2 min czytania 2014-11-14

Wygoda, jaką zapewniły nam w ostatnich latach urządzenia przenośne sprawiła, że zaczęliśmy je stopniowo adaptować do wykonywania codziennych czynności. Ewoluował również obraz typowego konsumenta, zmieniły się jego zachowania związane z dokonywaniem zakupów, a medium najczęściej wykorzystywanym w tym procesie stał się smartfon.

Najnowszy raport ActiveMobi przedstawia stopień gotowości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na klienta nowego typu, funkcjonującego w innym niż dotychczas kontekście – klienta mobilnego. Okazuje się, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych, a podstawowym problemem wydaje się być brak wiedzy o ich użytkownikach.

Landing page z całym raportem można jest dostępny pod linkiem.

Metodologia:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • W trakcie badania sprawdzono 2937 stron internetowych małych i średnich firm zlokalizowanych w 30 największych miastach Polski, z dziewięciu typowych branż wyszukiwanych na urządzeniach mobilnych.
  • Strony wyszukiwano za pomocą wyszukiwarki Google. W badaniu uwzględniono jedenaście pierwszych wyników dla danej branży w wybranym mieście.
  • Do sprawdzenia, czy strony internetowe firm są responsywne (RWD), lub posiadają dedykowaną stronę mobilną, użyto programu Opera Mobile Classic Emulator, służącego do wyświetlania stron internetowych w rozdzielczości ekranu smartfona.
  • Badanie przeprowadzono w trzecim kwartale 2014 roku

Wniosek kluczowy:

  • 93 proc. stron internetowych małych i średnich firm nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym
  • na 2937 stron internetowych zaledwie 207 ma stronę dostosowaną do wyświetlania na urządzeniach mobilnych

Zestawienie według branż

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najlepiej na tle wszystkich uwzględnionych branż wypadli fryzjerzy, stomatolodzy i restauratorzy. Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD jest wśród nich najwyższy. Najsłabiej wypadli weterynarze, natomiast w samym środku rankingu uplasowali się elektrycy, hydraulicy i firmy remontowe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach uwzględnionych w raporcie

Zestawienie według wielkości miast

Firmy w większych miastach są zdecydowanie lepiej przygotowane na zainteresowanie ze strony użytkowników mobilnych niż firmy w mniejszych miastach. Gotowość ta przejawia się dostosowaniem ich stron internetowych do wyświetlania na smartfonach i tabletach. Ilość firmowych stron mobilnych i RWD jest największa w dużych miastach i maleje wraz z ich wielkością.

Procentowa ilość posiadających mobilne strony firm z dużych i średnich miast:

  • ponad 400 000 mieszkańców: 11,47 proc. (strony mobilne/RWD)
  • 200 000 do 399 999 mieszkańców: 8,08 proc. (strony mobilne/RWD)
  • 100 000 do 199 999 mieszkańców: 3,91 proc. (strony mobilne/RWD) 


Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w miastach o podanej liczbie mieszkańców uwzględnionych w raporcie

Zestawienie według miast

Zdecydowana większość kraju nie jest przygotowana na erę mobilną. Najlepiej dostosowane do klienta ze smartfonem są firmy w Poznaniu 16 proc., Białymstoku 15 proc., Warszawie 14,95 proc. i Lublinie 13,27 proc.. Najgorzej wypadły firmy w Rybniku, Płocku, Dąbrowie Górniczej, Rudzie Śląskiej oraz Bielsku-Białej – poniżej 3 proc..Stron internetowych na smartfony w ogóle nie znajdziemy w Elblągu.

  1. Poznań – 16 proc.
  2. Białystok – 15 proc.
  3. Warszawa – 14,95 proc.
  4. Lublin – 13,27 proc.
  5. Szczecin – 12 proc.
  6. Łódź – 10,64 proc.
  7. Katowice – 9,90 proc.
  8. Kraków – 9,68 proc.
  9. Gdańsk – 9,28 proc.
  10. Kielce – 9 proc.
  11. Gorzów Wielkopolski – 8,42 proc.
  12. Wrocław – 7,14 proc.
  13. Rzeszów – 7,07 proc., Bydgoszcz – 7,07 proc.
  14. Gdynia – 7 proc.
  15. Zabrze – 6,19 proc.
  16. Sosnowiec – 6,12 proc.
  17. Częstochowa – 6,06 proc.
  18. Radom – 5,10 proc.
  19. Gliwice – 5 proc.
  20. Bytom – 4,65 proc.
  21. Tychy – 4,04 proc.
  22. Olsztyn – 3,13 proc.
  23. Toruń – 3,06 proc.
  24. Bielsko-Biała – 3 proc.
  25. Ruda Śląska – 2,04 proc.
  26. Dąbrowa Górnicza – 2,02 proc.
  27. Płock – 2 proc.
  28. Rybnik – 1,01 proc.
  29. Elbląg – 0 proc.

Gotowi na klienta mobilnego – branże w różnych miastach:

Procentowa ilość firm z różnych branż w polskich miastach według posiadania przez nie stron mobilnych:

  • fryzjerzy w Łodzi – 40 proc.
  • dentyści w Białymstoku – 38,46 proc.
  • restauratorzy w Warszawie – 50 proc.
  • firmy remontowe w Poznaniu – 30 proc.
  • elektrycy w Poznaniu – 27,27 proc.
  • hydraulicy w Gdyni – 30 proc.
  • pomoc drogowa w Częstochowie – 28,57 proc.
  • kwiaciarnie w Szczecinie – 27,27 proc.
  • weterynarze w Zabrzu – 25 proc.


Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach i miastach uwzględnionych w raporcie

Strona ActiveMobi.