W sumie do Werberat wpłynęły 302 indywidualne skargi, z których 196 wymagało formalnych decyzji – to o około 8% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie skuteczność działań Werberatu utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie – 92% skarg kończy się reakcją organu.
Reklama pełna seksualizacji – nadal dominujący problem
Raport niemieckiego organu pokazuje, że reklamy o charakterze seksistowskim i dyskryminującym płeć były w analizowanym okresie najczęstszym powodem skarg. W sumie zanotowano 96 takich przypadków, co oznacza ponad 30% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.
Zobacz również
W 15 przypadkach reklamy zostały zakazane lub znacząco zmienione, w 50 – uznano, że nie naruszają zasad. Mimo to trzy firmy otrzymały oficjalne upomnienia.

Gdzie reklamodawcy popełniają najwięcej błędów?
Najczęściej kwestionowanym medium jest reklama cyfrowa. Odnotowano 64 takie przypadki, głównie w mediach społecznościowych i wśród influencerów. Co ważne, choć skargi były liczne, żadna nie zakończyła się naganą, co świadczy o gotowości reklamodawców do reakcji na sygnały płynące od społeczeństwa.
Czego nauczył nas case kampanii American Eagle z Sydney Sweeney [OPINIE]
W pierwszym półroczu 2025 roku wysoka była również liczba niewłaściwych reklam montowanych na pojazdach (27 przypadków). W tym przypadku jednak trzy z nich zakończyły się publiczną naganą.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród najczęściej krytykowanych sektorów ze względu na niewłaściwe reklamy wymienia się: handel stacjonarny i online (25 skarg), produkty spożywcze bezalkoholowe (18) oraz elektronikę i komunikację (17).
Publiczna nagana od Werberat
Werberat wystosował trzecią – tym razem publiczną – naganę wobec firmy RiTec. Powód? Reklama umieszczona na pojeździe firmowym przedstawiała fragment kobiecego ciała w bikini i slogan „Alles in bester Form” („Wszystko w najlepszej formie”), co zdaniem Werberatu uprzedmiotawiało kobietę, redukując ją wyłącznie do seksualnego obiektu.
Wcześniejsze upomnienia trafiły do:
- PEKEAG GmbH z Berlina – reklama prezentująca kobiety bez związku z oferowaną usługą,
- Klempnerei Ulbricht z Großenhain – reklama na samochodzie firmowym uznana za seksualizującą.

Swoim zdecydowanym działaniem Werberat po raz kolejny pokazuje, że w świecie reklamy etyka i wrażliwość społeczna nie są dodatkami, lecz stają się nieodzownym elementem odpowiedzialnego marketingu.
Grafika: www.werberat.de