IMM: Szóste zwycięstwo Bartosza Zmarzlika wciąż elektryzuje media [ANALIZA]

bartosz zmarzlik grand prix
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował przekaz medialny wokół szóstego tytułu mistrza świata Bartosza Zmarzlika w cyklu Speedway Grand Prix.
O autorze
2 min czytania 2025-09-16

Wyniki monitoringu pokazują jednoznacznie: sukcesy Polaka, mimo że obserwujemy je niemal co roku, nie tracą na sile emocjonalnej ani zasięgowej, a 14 września br. na dobre rozpoczęła się dyskusja o mianowaniu żużlowca Sportowcem Roku.

Bartosz Zmarzlik po raz szósty w karierze został mistrzem świata na żużlu. Polak przypieczętował triumf w cyklu Speedway Grand Prix podczas zawodów w duńskim Vojens. To tam, w emocjonującym finale sezonu, wywalczył punkty, które zapewniły mu zwycięstwo w całych rozgrywkach – mimo silnej presji ze strony Australijczyka Brady’ego Kurtza.

Szóste złoto w centrum uwagi mediów

Każde mistrzostwo Zmarzlika generowało duże zainteresowanie w mediach. Jak pokazują dane Instytutu Monitorowania Mediów najnowszy, szósty tytuł z 2025 roku osiągnął ponad 72 mln kontaktów medialnych, co stawia go w ścisłej czołówce dotychczasowych sukcesów sportowca.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W mediach społecznościowych tegoroczny sukces zebrał prawie 187 tys. reakcji, 9 tys. komentarzy i 6,7 tys. udostępnień. Największe zaangażowanie wygenerowały posty Eurosport Polska, czyli właściciela praw do transmisji cyklu Speedway Grand Prix.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dominujące narracje w mediach

  • Podkreślano historyczność osiągnięcia – Zmarzlik zrównał się liczbą tytułów z legendami: Tonym Rickardssonem i Ivanem Maugerem. Aż w 48% publikacji w mediach klasycznych wspomniano o tych dwóch legendarnych żużlowcach.
  • Eksponowano dramaturgię – losy mistrzostwa ważyły się do ostatniego biegu, a o złocie zadecydował zaledwie jeden punkt.
  • Silnie akcentowano rywalizację z Australijczykiem Bradym Kurtzem, który mimo serii pięciu wygranych turniejów nie zdołał odebrać Polakowi korony.
  • Nie brakowało emocji i ludzkiego wymiaru – media szeroko cytowały wzruszające słowa Zmarzlika o dziecięcych marzeniach i rodzinie.
  • Wracano do przeszłości – przypominano wcześniejsze triumfy Polaka i wskazywano na jego dominację w ostatnich siedmiu latach.

– Analiza medialna pokazuje, że sukcesy Bartosza Zmarzlika nie ulegają zjawisku zmęczenia odbiorców. Wręcz przeciwnie – każdorazowo generują ogromny zasięg i emocje. Decyduje o tym dramaturgia sezonów, personalne rywalizacje oraz fakt, że Zmarzlik wciąż bije rekordy i dołącza do grona największych legend sportu. To sprawia, że jego historia pozostaje świeża i angażująca – zarówno dla kibiców, jak i mediów – mówi Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych IMM.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dyskusja o „Sportowcu Roku” już trwa

Analiza IMM pokazuje, że sukces Zmarzlika natychmiast wpisał się również w szerszy kontekst sportowych debat. W mediach społecznościowych i komentarzach pod artykułami rozpoczęła się dyskusja o tegorocznym plebiscycie „Przeglądu Sportowego” na Sportowca Roku. Kibice zastanawiają się, czy szóste mistrzostwo wystarczy, aby to właśnie Zmarzlik sięgnął po tę nagrodę – zwłaszcza że w innych dyscyplinach polscy sportowcy również osiągali w tym roku olbrzymie sukcesy.

Wybierz największy sportowy sukces marketingowy 25-lecia

Adam Małysz, Iga Świątek, Robert Kubica czy Robert Lewandowski? Kto w ciągu ostatnich 25 lat najlepiej przełożył swoje sukcesy sportowe na sukces marketingowy?

>>> Wypełnij ankietę i wskaż swoje TOP 5.

ankieta playbook marketing sportowy

To tylko jedno pytanie, a Twój głos pomoże nam wskazać sportowców, którzy nie tylko zwyciężali na arenach, ale też potrafili zbudować silne marki i stać się ikonami biznesu.

Wyniki ankiety będą częścią naszego najnowszego Playbooka o marketingu sportowym. Premiera pod koniec września. Zapisz się do newslettera NM, by jej nie przeoczyć. 

Metodologia

Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach opublikowanych w dniu rozstrzygającej rundy Grand Prix oraz dwa dni po sukcesie (5-7.10.2019 r., 3-5.10.2020 r., 1-3.10.2022 r., 30.09-02.10.2023 r., 14-16.09.2024 r., 13-15.09.2025 r.).

Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji monitorowanych fraz w treści publikacji.

źródło: IMM, opracowanie: Agata Drynko

PS Playbook NM #4: Marketing sportowy. Dołącz do gry! [ZAPOWIEDŹ]