Inauguracja Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Komunikacja Marketingowa odbyła się 2 października w Centralnym Domu Technologii w Warszawie. Podczas seminarium MarCom Skills powołania dla 52 członków Rady Sektorowej wręczyli przedstawiciele Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach PARP.
Wśród ekspertów znaleźli się przedstawiciele związani ze środowiskiem komunikacji marketingowej – szkół i uczelni, instytucji publicznych, prywatnych firm oraz organizacji branżowych.
Zobacz również
Rada będzie pełnić kluczową rolę w dostosowywaniu kwalifikacji pracowników i przedsiębiorców do potrzeb rynku. Wśród zaplanowanych działań znajdą się: realizacja ogólnopolskiego badania Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego, analiza luk kompetencyjnych, przygotowywanie rekomendacji dotyczących kluczowych umiejętności oraz inicjatywy upowszechniające, takie jak Dni Kariery w Komunikacji Marketingowej w regionach.
– Rada Sektorowa związana z komunikacją marketingową jest bardzo potrzebna, ponieważ odpowiada na potrzeby jednego z kluczowych obszarów polskiej gospodarki. Według naszych danych sam rynek reklamy w 2023 roku był wart niemal 12 miliardów złotych, a na koniec lipca 2024 roku w sektorze komunikacji marketingowej zarejestrowanych było ponad 250 tysięcy podmiotów. To ogromna skala i jednocześnie wyzwanie – musimy zapewnić ludziom pracującym w branży narzędzia, które pozwolą im rozwijać kompetencje w tempie odpowiadającym zmianom rynkowym – mówi Paweł Tyszkiewicz, Przewodniczący Rady Sektorowej oraz Dyrektor Zarządzający SAR.
Edukacja kolejnych pokoleń
Rada koncentruje się nie tylko na diagnozie sytuacji, ale także na budowaniu trwałego pomostu między edukacją a rynkiem pracy. Szczególnie istotne jest to w kontekście kształcenia przyszłych specjalistów w szkołach i na uczelniach.
Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
– Mamy dziś w Polsce 270 szkół kształcących w zawodzie technika reklamy, gdzie uczy się ponad 25 tys. uczniów oraz około 40 uczelni prowadzących kierunki związane z sektorem. To pokazuje, jak silnie edukacja jest powiązana z naszą branżą. Rolą Rady jest zadbać, by ta oferta była ściśle powiązana z oczekiwaniami pracodawców i realnymi wyzwaniami technologicznymi – podkreśla Włodzimierz Schmidt, Członek Rady oraz Prezes Zarządu IAB Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dotychczasowy dorobek Rady
Od 2019 roku Rada zrealizowała szereg inicjatyw, które miały istotny wpływ na rozwój sektora komunikacji marketingowej w Polsce. To m.in. pięć kompletnych programów studiów, cztery edycje badania „Marketingowe kompetencje przyszłości”, trzy edycje Dni Kariery w Komunikacji Marketingowej, pięć wydarzeń Marcom Skills oraz trzy poradniki dla uczniów, nauczycieli i doradców. W prace Rady zaangażowało się już 105 członków i ekspertów.
Razem dla przyszłości branży
SAR i IAB Polska prowadzą Radę wspólnie od 2019 roku. Obie organizacje podpisały porozumienie o kontynuacji współpracy na lata 2025–2029. Wypracowane rekomendacje, analizy i mechanizmy będą trwałe i wykorzystywane także po zakończeniu finansowania. Dzięki temu sektor zyskuje platformę, która pozwoli systemowo odpowiadać na potrzeby rynku i wspierać rozwój umiejętności.
W nowej edycji w prace Rady zaangażują się uczelnie, szkoły, pracodawcy, eksperci rynku pracy oraz przedstawiciele administracji i organizacji branżowych. Projekt będzie realizowany z poszanowaniem zasady równości szans i dostępności.