Temat nocnej prohibicji rozpala opinię publiczną w Polsce. Zwolennicy podkreślają, że ograniczenia w sprzedaży alkoholu mogłyby zmniejszyć liczbę incydentów związanych z jego nadużywaniem, przeciwnicy natomiast widzą w tym zamach na wolność konsumentów i potencjalne straty dla handlu.
Aplikacja PanParagon przeanalizowała udział paragonów zawierających alkohol.
Zobacz również
– Na potrzeby raportu przeanalizowaliśmy udział paragonów zawierających alkohol w całkowitej liczbie transakcji, z podziałem na dni tygodnia i godziny. Dane obejmują różne punkty sprzedaży – od dużych sieci handlowych i stacji benzynowych, po restauracje i bary. Chcieliśmy sprawdzić, jak w ciągu tygodnia i dnia rozkładają się zakupy alkoholu, a także kiedy tego typu transakcje pojawiają się najczęściej – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
W jakich godzinach Polacy kupują najwięcej alkoholu?
Zdecydowana większość zakupów alkoholowych dokonuje się między godziną 6 a 22. Między 06:00 a 09:00, udział paragonów z procentami utrzymuje się na poziomie 5-7%. Następnie wartości te rosną w miarę upływu dnia:
- w godzinach 10:00-14:00 wynoszą od 7,5 do prawie 9%,
- w popołudniowych godzinach 14:00-18:00 osiągają 10-14%.
Wraz z rozpoczęciem wieczoru procentowy udział alkoholu na paragonach wzrasta:
Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
- od 18:00 do 22:00 co szósty lub nawet co piąty paragon zawiera alkohol,
- w godzinach 20:00-21:00 udział sięga 16,5%.
Jak dużo alkoholu Polacy kupują w godzinach prohibicji?
W godzinach 22:00-06:00 ogólna aktywność zakupowa znacząco spada. Bezpośrednio po 22:00 udział alkoholu jest jeszcze wysoki, wynosi wtedy ponad 18%, czyli więcej niż w większości godzin dnia, co może sugerować, że część konsumentów dokonuje zakupów „na ostatnią chwilę” przed zamknięciem sklepów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednak w kolejnych godzinach nocnych wskaźniki gwałtownie maleją. Między 00:00 a 03:00 udział alkoholu spada do poziomu 5-9%, a między 03:00 a 05:00 osiąga najniższe wartości w całej dobie, bo zaledwie 3-4%.
– Po godzinie 22:00 ogólna liczba paragonów gwałtownie spada, dlatego wysoki procent udziału alkoholu w tym przedziale nie oznacza, że konsumenci kupują wtedy więcej alkoholu – wynika on raczej z faktu, że odbywa się znacznie mniej transakcji ogółem, a wśród nich częściej pojawia się alkohol – dodaje Antonina Grzelak.

Jak zmieniają się zakupy alkoholowe Polaków w zależności od dnia tygodnia?
Eksperci PanParagon sprawdzili również, jakie są różnice częstotliwości kupowania alkoholu przez Polaków z rozróżnieniem na dni tygodnia.
- Od poniedziałku do czwartku zakupy mają stosunkowo stabilny charakter – udział alkoholu w paragonach rośnie stopniowo w ciągu dnia i osiąga szczyt w godzinach wieczornych, oscylując wokół 15-18%.
- Piątek stanowi punkt zwrotny: popołudniu i wieczorem wartości te gwałtownie rosną, a niemal co piąty paragon zawiera alkohol.
- Sobota utrzymuje podobną dynamikę, ale wysoki poziom sprzedaży alkoholu widoczny jest już od godzin porannych, co świadczy o intensywnych przygotowaniach do spotkań i aktywności weekendowych.
- Niedziela natomiast wyróżnia się najbardziej – udział alkoholu na paragonach jest wysoki zarówno rano, jak i wieczorem, co sprawia, że ten dzień ma najbardziej nietypowy profil zakupowy w całym tygodniu.