„The Periodic Fable”: The Ordinary demaskuje pseudonaukowy bełkot branży kosmetycznej

periodic fable the ordinary kampania
The Ordinary rusza z kampanią „The Periodic Fable”. Jej celem jest pokazanie wprowadzających w błąd trendów i sformułowań marketingowych w branży beauty, której mają za zadanie jedynie zwabić konsumentów.
O autorze
1 min czytania 2025-10-16

Przemysł kosmetyczny to prawdziwy biznes. Błędne słowa, zwroty marketingowe, wszechobecne w social mediach trendy zalewają internet po to, by zachęcać konsumentów do kupowania coraz to nowszych produktów.

Jak pokazują badania The Ordinary – to działa. Ponad połowa (51%) brytyjskich konsumentów kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry bardziej ufa produktom określanym jako „luksusowe”. Co dziesiąty klient w USA byłby skłonny zapłacić aż 75 dolarów więcej za produkty, które zawierają „rzadkie składniki”.

Kampania The Ordinary „The Periodic Fable”

W związku z tym, marka The Ordinary inicjuje kampanię „The Periodic Fable”, której zadaniem jest uświadomienie konsumentom, że firmy często wykorzystują specjalistyczny, wprowadzający w błąd język marketingowy w celu zwiększenia sprzedaży produktów pielęgnacyjnych, a nie realnej poprawy stanu ich skóry.

W ramach akcji powstał surrealistyczny, dystopijny spot, w którym zaprezentowano tabelę przypominającą układ okresowy pierwiastków, niemającą tak naprawdę nic wspólnego z nauką. Umieszczono się w niej aż 49 haseł używanych w marketingu kosmetycznym, mających wpływ na podejmowanie decyzji przez klientów marek beauty.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W filmie główną rolę odgrywa też grupa uczniów, która wygląda jakby była zahipnotyzowana. Jej członkowie odtwarzają kilkukrotnie te same viralowe trendy w pielęgnacji skóry, znane z mediów społecznościowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Za kampanię odpowiada Uncommon Creative Studio.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Przejrzystość i prawda leżą u podstaw wszystkiego, co reprezentujemy, ale komunikowanie tego w nowy, interesujący sposób nie jest łatwym zadaniem. Kiedy Uncommon zaprezentowało nam „The Periodic Fable”, od razu pokochaliśmy jego zdolność do przekazywania naszego przesłania tak jasno, a jednocześnie z tak silnym przekazem. Konsumenci mają prawo dokładnie wiedzieć, co kupują, ale także wiedzieć, które słowa i frazy są ostatecznie niczym więcej niż tylko taktyką marketingową – mówi Amy Bi, wiceprezes ds. marki w The Ordinary.

PS The Ordinary odkrywa „tajny składnik” przemysłu kosmetycznego

PS2 „Wikileaks of Beauty”: The Ordinary pokazuje prawdę o składnikach stosowanych w kosmetykach

PS3 Celebryta czy naukowiec? Kto powinien promować produkty i usługi marek [OPINIE]