Posłowie wyrazili zaniepokojenie zagrożeniami dla zdrowia fizycznego i psychicznego osób nieletnich w sieci. W czwartek (20 listopada br.) przyjęto nielegislacyjne sprawozdanie, które wzywa do lepszej ochrony dzieci przed strategiami manipulacyjnymi, które mogą powodować uzależnienie i mają niekorzystny wpływ na zdolność skupienia się.
Ograniczenie wiekowe dla platform mediów społecznościowych?
W związku z tym, Parlament proponuje, by wprowadzić ogólnounijne ograniczenia wiekowe dla potencjalnych użytkowników mediów społecznościowych. Zgodnie z tą propozycją, z social mediów mogłyby korzystać osoby, które ukończą 16. rok życia lub 13. rok życia (ale tylko za zgodą rodzica).
Zobacz również
Co więcej, Komisja Europejska pracuje nad opracowaniem unijnej aplikacji do weryfikacji wieku i europejskiego portfela tożsamości cyfrowej. Parlament podkreśla, że systemy weryfikacji wieku muszą być skuteczne i muszą chronić prywatność małoletnich. Posłowie dodają jednak, że systemy europejskie, mimo wszystko, nie zwalniają platform z dbania o to, by ich produkty były bezpieczne i dostosowane do wieku
Posłowie zasugerowali również, że kadra kierownicza wyższego szczebla powinna być pociągnięta do odpowiedzialności w przypadku poważnego i uporczywego nieprzestrzegania przepisów, szczególnie tych dotyczących ochrony małoletnich i weryfikacji wieku, co miałoby dać impuls do lepszego przestrzegania unijnego aktu o usługach cyfrowych i innych przepisów.
Zdecydowane działania Komisji
Parlament wzywa również, by:
W marketingu zawsze wygrywa drużyna. Dlaczego Studio PLAC zmienia się w PLAC360?
- zabronić stosowania najbardziej szkodliwych i uzależniających praktyk (w przypadku małoletnich użytkowników domyślnie dezaktywować uzależniające ustawienia, takie jak nieskończone przewijanie, automatyczne odtwarzanie, „przeciągnij, aby odświeżyć”, pętle nagrody czy szkodliwe praktyki gamifikacji),
- zakazać stron, które nie spełniają unijnych przepisów,
- podjąć działania przeciwko technologiom perswazyjnym, takim jak np. targetowanie reklam, działania marketingowe influencerów, uzależniające cechy i zwodnicze interfejsy,
- zakazać stosowania wobec małoletnich systemów rekomendacji opartych na zaangażowaniu,
- stosować przepisy aktu o usługach cyfrowych do internetowych platform wideo oraz by zakazać skrzynek z łupami i innych losowych funkcji gier (walut w aplikacji, kół fortuny, mechanizmów pay-to-progress),
- chronić małoletnich przed wykorzystywaniem w celach komercyjnych, w tym przez zakazanie platformom stosowania zachęt finansowych dla dziecięcych influencerów,
- pilnie podjąć działania, aby rozwiązać problemy etyczne i prawne związane z generatywnymi narzędziami sztucznej inteligencji: deepfake’ami, chatbotami do towarzystwa, asystentami AI i aplikacjami, które przy użyciu AI tworzą intymne obrazy bez zgody osób na nich przedstawionych.
źródło: Parlament Europejski, opracowanie: Agata Drynko
Słuchaj podcastu NowyMarketing