Poznaliśmy laureatów 26. edycji Galerii Plakatu AMS

Poznaliśmy laureatów 26. edycji Galerii Plakatu AMS
Znamy autorów najlepszych plakatów wybranych w ramach 26. edycji Galerii Plakatu AMS. Temat tegorocznej odsłony wydarzenia brzmiał „Pojutrze”.
O autorze
1 min czytania 2025-12-02

Żaneta Wawrzynek zwyciężyła w 26. edycji Galerii Plakatu AMS, jednym z najważniejszych polskich konkursów poświęconych plakatowi społecznemu. W tym roku padł rekord – na konkurs napłynęło niemal 1500 prac, co potwierdza, że temat poruszył wyobraźnię projektantów w całej Polsce.

fot. Żaneta Wawrzynek, nagroda główna

W gronie laureatów znaleźli się twórcy w wieku od 28 do 74 lat, co pokazuje, że przyszłość da się projektować niezależnie od metryki. Tegoroczny temat „Pojutrze” otwierał szerokie pole interpretacji i zachęcał twórców do zastanowienia się nad tym, jak może wyglądać świat za chwilę – zarówno w wymiarze społecznym, jak i technologicznym czy środowiskowym. Artyści sięgali po metafory, komentarze do bieżących napięć i refleksje o tym, co czeka nas tuż za rogiem.

Wśród laureatów znaleźli się graficy o bardzo różnych wrażliwościach i doświadczeniach – od uznanych i utytułowanych po rozpoczynających swoją karierę: Lex Drewinski, Anna Kowalczyk-Nowak, Michał Łącki, Weronika Matyjek oraz Wojciech Mazur. Ich prace pokazują, że „pojutrze” może być niepokojące, przewrotne albo pełne nadziei, ale zawsze wizualnie odważne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

fot. 1: Wojciech Mazur, wyróżnienie
fot. 2: Michał Łącki, wyróżnienie
fot. 3: Weronika Matyjek, wyróżnienie

– Krótkie i prowokujące hasło 26. edycji Galerii Plakatu AMS: „Pojutrze” zachęciło do zrobienia projektów rekordową liczbę uczestników – wpłynęło niemal 1500 prac. Wśród plakatów, które członkowie jury zakwalifikowali do drugiego etapu, wiele było rozwiązań intrygujących i formalnie udanych, jednak zabrakło wśród nich zdecydowanego lidera. Dlatego jurorzy długo spierali się o to, której pracy przyznać główną nagrodę – mówi Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Autorką oprawy graficznej tegorocznej edycji jest Natalia Bugaj – laureatka 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2026 r., a wybrane prace będą również prezentowane na innych nośnikach AMS w przestrzeni miejskiej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

fot. 1: Anna Kowalczyk-Nowak, wyróżnienie
fot. 2: Lex Drewinski, wyróżnienie

Wyboru laureatów/laureatek dokonało jury w składzie:

  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
  • Piotr Depta-Kleśta, grafik, ilustrator, doktor, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie, laureat prawie 100 konkursów graficznych,
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
  • Grażyna Gołębiowska, dyrektorka pionu marketingu i sprzedaży, członkini zarządu AMS,
  • Mateusz Machalski, profesor ASP w Warszawie, projektant, typograf, wykładowca i badacz zajmujący się komunikacją wizualną i projektowaniem graficznym,
  • Filip Tofil, artysta grafik, creative director Syfon Studio,
  • Anna Wieluńska, typografka, projektantka graficzna, wykładowczyni ASP w Warszawie.