Tradycyjne modele telefonów komórkowych, zaprojektowane głównie do komunikacji głosowej czy wysyłania wiadomości SMS, powoli przechodzą do historii, stając się takim samym reliktem „dawnych czasów” jak telefony stacjonarne, modemy telefoniczne, telegramy. Kultowa nokia 3310 ustąpiła miejsca najnowszym modelom iPhonów, po które stoimy w kolejce niczym po papier toaletowy w czasach głębokiej komuny. Według prognoz eMarketera z grudnia 2014 roku, liczba smartfonów użytkowanych w Polsce zwiększy się z 12,7 do 20,8 mln sztuk pomiędzy 2014, a 2018 rokiem. To wzrost o 64 punkty procentowe.
Wraz ze wzrostem popularności urządzeń, które są niemal komputerami w naszych kieszeniach, w zatrważającym tempie rozwijają się również wykorzystywane technologie.
Zobacz również
Mają one coraz szybsze procesory, większe wyświetlacze, wydajniejsze podzespoły. Operatorzy komórkowi fundują nam coraz większe możliwości korzystania z pakietu danych, stopniowo zdejmując ograniczenia i limity. Tym samym wzrasta popyt na wszelkiego rodzaju rozrywkę z wykorzystaniem smartfonów czy tabletów. Bardzo dużym – zarówno pod względem wartości jak i popularności – obszarem mobilnej rozrywki są treści video. Jak grzyby po deszczu w mobilnych marketach wyrastają nowe aplikacje serwujące nam video, tym samym rośnie liczba instalacji tych aplikacji na naszych urządzeniach, a także ich udział w stosunku do aplikacji non-mobile – tych przeznaczonych na PC oraz Smart-TV. Jednym z kluczowych czynników rozwoju mobilnego video jest technologia LTE, która cechuje się dużą szybkością przesyłania danych oraz małymi opóźnieniami, co jest istotne przy transmisjach na żywo.
Rozrywka na mobilu?
Czym są jednak mobilne treści video? Smartfony i tablety, w odróżnieniu od komputerów stacjonarnych i laptopów, służą nam głównie do rozrywki i zabijania wolnego czasu. Dlatego też najchętniej oglądamy na nich teledyski, filmy, seriale czy relacje sportowe. Co ciekawe, użytkownicy wraz z rozwojem technologii mobilnych, są skłonni coraz częściej płacić za jakość oraz starannie wyselekcjonowane, wartościowe pozycje. Dostawcy VoD, zarówno Ci rodzimi, których produkcje cenione są przez polskich widzów, jak i ci działający na rynku międzynarodowym udostępniają coraz większe biblioteki, przedstawiając w ten sposób zróżnicowane oferty.
Mobile na stendbaju
Należy jednak pamiętać, że inaczej zachowuje się użytkownik mobilny, inaczej tradycyjny internauta, a jeszcze inaczej telewidz. Mimo, że tych trzech użytkowników bardzo często składa się na jedną fizyczną osobę. Po prostu inaczej korzystamy z różnych urządzeń. Wynika to z prostego faktu – używamy ich w różnych okolicznościach 24 godziny na dobę, często z zupełnie innym przeznaczeniem. Telemaniak lubi usiąść na kanapie z paczką chipsów i obejrzeć po kolei film, talent-show i mecz. Użytkownik mobile obejrzy natomiast jedynie bramki z meczu i najciekawsze momenty z talent-show. Użytkownik mobilny szuka konkretnych treści tu i teraz. Na szczęście właściciele serwisów VoD coraz lepiej odzwierciedlają potrzeby i oczekiwania posiadaczy urządzeń mobilnych żyjących w świecie szybkiej informacji i komunikacji. Z uwagi na specyfikę smartfonów – ich małe ekrany oraz tego jak ich używamy – w serwisach serwujących treści video zaczęły powstawać specjalne formy, dedykowane tym właśnie urządzeniom. Krótkie, kilkuminutowe filmiki, tworzone z myślą o małych ekranach, bądź przerabiane z dłuższych form. Dzieje się tak np. w przypadku seriali – odcinki dzielone są na kilka krótszych, kilkuminutowych epizodów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak szacuje firma Ericsson – globalny ruch w kanale mobile będzie rósł w skali roku średnio o 40 procent (Ericsson Mobility Report, Mobile World Congress Edition, February 2015). Do końca obecnej dekady same tylko smartfony mają generować 5 razy większy ruch od całego dzisiejszego transferu w mobile. Będą także odpowiadać za 70 procent całości ruchu w sieciach mobilnych, który ma wzrosnąć do tego czasu ośmiokrotnie. Ericsson prognozuje jednocześnie, że do 2020 roku 55 procent całego ruchu mobile będą stanowić treści video.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Również wśród form reklamowych coraz popularniejsze stają się formaty Rich Media wykorzystujące video – od prostych, acz efektownych i efektywnych mVideostitiali, po złożone, wielopoziomowe kreacje. Nie jest tajemnicą, że treści video bardziej angażują użytkowników. Przyswajane są one w dużo przyjemniejszy i mimo wszystko mniej nachalny sposób.
Potencjał rozwoju video w kanele mobile jest zatem ogromny. Technologia wkracza w życie przeciętnego użytkownika internetu coraz silniej, powodując, że internet staje się medium mobilnym, przenośnym, wiążąc go tym samym z ulubioną rozrywką, którą bez przeszkód może konsumować w każdej chwili i miejscu.
Maciej Pietrzak
Project Manager agencji Mobile Rockets