Na wydarzenie zostali zaproszeni marketerzy oraz przedstawiciele branży internetowej, a celem była dyskusja w gronie eksperckim na temat problemu reklamowania się w nielegalnych serwisach.
Pierwsza część konferencji miała charakter edukacyjny. Analizę zjawiska piractwa w Polsce przedstawił Adam Głąb z PwC Polska; według szacunków firmy miesięcznie aż 7,5 miliona polskich internautów regularnie ogląda treści video z nielegalnych źródeł – to prawie 30% całej grupy. Szacowane straty PKB z tytułu piractwa w 2018 roku wyniosą pomiędzy 1,8 a 6,1 miliarda złotych. O skali piractwa w Polsce mówił także Paweł Kolenda, Dyrektor ds. Badań IAB Polska. W 2013 r. przychody reklamowe pirackich serwisów streamingowych przekroczyły kwotę 50 mln zł, a w roku 2014 rosły w tempie dwucyfrowym. Dodatkowo dużym problemem jest fakt, iż część internautów nieświadomie płaci za dostęp do treści w internecie serwisom nielegalnym.
Zobacz również
W drugiej części konferencji Prezes IAB Polska, Włodzimierz Schmidt przedstawił uczestnikom założenia akcji „Reklamuj Świadomie” i rozpoczął panel dyskusyjny na temat reklamowania się w nielegalnych serwisach. Gośćmi panelu byli czołowi polscy eksperci: Krzysztof Guzowski z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Szymon Gutkowski – Dyrektor Zarządzający DDB & tribal, Anna Kania – Dyrektor Marketingu InPost oraz Patryk Grzeszczuk – Strategy Director Dentsu Aegis Network.Rozmówcy dyskutowali wraz z uczestnikami konferencji nad rozwiązaniami, które pozwolą zapobiegać konsekwencjom rozrastania się nielegalnych podmiotów, takimi jak zaangażowanie w inicjatywę największych reklamodawców, edukację i ścisłą współpracę różnych branż. To ważne, by podmioty działały w systemie naczyń połączonych, gdyż nielegalne serwisy funkcjonują bardzo dynamicznie i będą nieustannie szukać nowych sposobów pozyskiwania pieniędzy.
Konferencja jest częścią akcji „Reklamuj świadomie. Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy”, którą IAB Polska realizuje od 2014 roku. Jej celem jest propagowanie wśród reklamodawców umieszczania reklam w serwisach z legalnymi treściami, które szanują przepisy obowiązującego prawa oraz prawa osób trzecich, w szczególności prawa autorskie i prawa pokrewne. IAB Polska zależy na uświadamianiu firmom, iż komunikacja w portalach promujących treści legalne jest istotna zarówno dla wizerunku marki, jak i dla reklamowanego produktu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]