Jak najbardziej efektywnie wykorzystać swoją agencję SEO?

Jak najbardziej efektywnie wykorzystać swoją agencję SEO?
Google to bez wątpienia najpopularniejszy w naszym kraju silnik wyszukiwania. Z prawie 97% udziałów w rynku stanowi dla niektórych serwisów główne źródło ruchu, a tym samym i przychodów.
O autorze
3 min czytania 2015-07-08

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Decydując się więc na prowadzenie działań promocyjnych w naturalnych wynikach wyszukiwania, musisz mieć pewność, że agencja SEO dobrze wykona swoją pracę. Jak współpracować z agencją? Na co zwrócić uwagę, aby wspólne działania przyczyniały się do osiągnięcia zamierzonych celów? Oto kilka rad. 

1. Graj z agencją do jednej bramki

Zacznijmy od tego, że skuteczna współpraca na linii klient-agencja może mieć miejsce tylko w momencie, kiedy obie strony będą miały wspólny cel. Musisz wiedzieć, po co zatrudniasz agencję i co chcesz przez to osiągnąć. Już na etapie poszukiwań spotkasz się z wieloma podejściami do współpracy, pamiętaj jednak, że dobry partner biznesowy  będzie chciał poznać twoje oczekiwania projektowe i grupę docelową, czyli twoich klientów. Z pewnością spyta również o budżet, jaki możesz przeznaczyć na projekt i poprosi  o wgląd w statystyki twojego serwisu. To wszystko pozwoli określić realne wyniki, jakie wspólnie będziecie mogli wypracować. Nie obawiaj się, rzetelna agencja zaproponuje rozwiązania, które wpłyną pozytywnie na rozwój twojego biznesu. 

2. Nastaw się na współpracę i pogłębianie wiedzy  

To właśnie współpraca jest kolejnym elementem, bez którego nie można mówić o udanym projekcie.  Pamiętaj, że zarówno działania on-site, jak i off-site mogą wymagać Twojego zaangażowania. Wdrożenie rekomendacji pod kątem optymalizacji serwisu przeważnie nie obejdzie się bez programisty lub też osoby znającej się na twoim CMS’ie. Często działania link buildingowe czy też content marketingowe będą wymagały twojej pomocy, dostarczenia niezbędnych informacji czy też wysłania kilku maili. Nie przerażaj się, jeśli dokumenty przesyłane przez agencję SEO będą stanowiły dla Ciebie „czarną magię”. Odpowiednia edukacja to kolejny element jakiego powinieneś oczekiwać od dobrej agencji. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3. Nie bój się pytać

Kluczowe jest zrozumienie zagadnień związanych z SEO i działań, które będą realizowane w ramach projektu.  Nie wahaj się więc zadawać pytania,  nawet jeśli będą wydawały Ci się banalne. Odradzałbym tu oczywiście zasypywanie specjalistów kilkudziesięcioma mailami czy telefonami dziennie. Też przecież musimy mieć czas na realizację działań związanych z twoim projektem ☺.

4. Trzymaj się terminów

Musisz zdawać sobie sprawę, iż w trakcie trwania projektu SEO, który przeważnie wynosi min. 12 miesięcy, dobra agencja będzie dostarczać ci dokumenty z rekomendacjami. Zmiany w nich zasugerowane, powinny być wdrażane w odpowiednim terminie tak, aby cel założony na początku projektu, mógł zostać osiągnięty. Terminowość w realizacji działań również jest bardzo istotna zarówno po stronie agencji, jak i klienta. Jeśli agencja zobowiąże się do wykonania konkretnej pracy w danym terminie, nie wahaj się tego egzekwować. Pamiętaj jednak, że od ciebie agencja wymaga dokładnie tego samego. Oczywiście nie dajmy się zwariować. Jeśli dokument z rekomendacjami pojawi się na twojej skrzynce mailowej dzień po terminie, nie spowoduje to załamania się projektu. Jeśli jednak ta sytuacja powtarza się wielokrotnie, porozmawiaj z osobą odpowiedzialną za projekt po stronie agencji. Najważniejsze, by wzajemnie szanować swój czas, a efekty z pewnością będą lepsze.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

5. Nawiąż dobrą relację z opiekunem projektu

Jedną z moich ulubionych części każdego projektu jest kontakt z klientem. Wymiana informacji, współpraca przy dążeniu do zamierzonego celu sprawia, że praca specjalisty nie jest monotonna. W dobrej agencji, powinieneś mieć swojego własnego opiekuna projektowego. Nie mówię tu o account managerze, który jest z tobą od początku do końca projektu. Powinieneś mieć przypisanego własnego specjalistę SEO, który będzie odpowiadał na twoje pytania i pomagał rozwiązywać problemy techniczne. Dzięki temu zawsze będziesz miał pewność, że osoba, z którą rozmawiasz wie wszystko na temat twojego projektu i pomoże ci osiągnąć zamierzone efekty.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

6. Oczekuj dokładnych raportów

Nieodłącznym elementem każdego projektu SEO jest raportowanie wykonanych działań i osiągniętych wyników. Niezależne od tego, czy rozliczasz się za pozycje słów kluczowych, wzrost ilości wizyt z naturalnych wyników wyszukiwania, czy też wybrałeś inny model współpracy, oczekuj od swojej agencji przejrzystych, a przede wszystkim transparentnych raportów. Dobra agencja nie będzie niczego ukrywać, podzieli się z Tobą informacją na temat np. pozyskanych odnośników. 

7. Angażuj się w realizację projektu

Działania SEO to ciągła optymalizacja, współpraca na linii klient-agencja. Dlatego też nie możesz traktować ich jako czegoś, co leży wyłącznie w gestii specjalistów, którym płacisz. Rozmawiajcie, dyskutujcie na temat możliwości, jakie jeszcze przed Wami stoją. Nie zamykajcie się wyłącznie na standardowe działania. Dobrym sposobem na wypracowanie najlepszych rozwiązań są wspólne spotkania i rozmowy telefoniczne, podczas, których będziecie mogli porozmawiać o projekcie oraz dalszych planach jego rozwoju.

Jaka jest droga do sukcesu?

Aby współpraca na linii klient-agencja była owocna, zostańcie  partnerami w biznesie. Przede wszystkim musicie wspólnie wyznaczyć sobie realne cele projektu, a następnie dążyć do ich osiągnięcia. Jako klient wymagaj sumiennej pracy, dotrzymywania terminów, ale też samemu ich dotrzymuj. Obustronny szacunek, poszanowanie czasu, a przede wszystkim wymiana informacji, to recepta na udaną współpracę z każdą agencją, nie tylko SEO.

 

 Mateusz Rzetecki

Senior SEO Specialist, Bluerank