Każdy z tych projektów IT, w celu utrzymania wydajności stron, postawił na innowacyjne rozwiązanie w modelu chmury obliczeniowej. Jakie były efekty ich decyzji?
Fundacje organizujące akcje charytatywne coraz częściej decydują się przenieść je do sieci i przeprowadzić wirtualną zbiórkę pieniędzy w popularnym modelu crowdfoundingu. Zjawisko crowdfoundingu rośnie niczym kula śnieżna i jest nie do zatrzymania. To już nie tylko buzzword, ale wymierne wyniki. Na świecie działa dziś ponad 700 platform społecznościowego finansowania, a do 2025 r. rynek ten ma osiągnąć wartość 100 miliardów dolarów. Nic dziwnego, platformy tego typu oferują duży potencjał i szanse na sukces projektu – zebranie tłumu wspierających osób i tym samym pokaźnej sumy na wyznaczony cel. A możliwości są naprawdę ogromne – światowy rekord crowdfoundingu należy do zorganizowanej w marcu na Kickstarterze akcji wspierającą realizację nowej generacji produktu – e-papierowego smartwatcha Pebble Time. Przy udziale blisko 79 tys. fundatorów udało się sfinansować ten innowacyjny projekt w kwocie ponad 20 mln dolarów.
Zobacz również
Jak nie dać się zaskoczyć?
Stając w obliczu takich możliwości, środowisko organizacji pozarządowych tym chętniej decyduje się na zorganizowanie akcji charytatywnej w sieci w modelu społecznościowym. Licząc na pozyskanie rekordowej publiczności i osiągnięcie sukcesu. O jakiej skali? – To ważne pytanie powinna sobie zadać przede wszystkim firma, której organizacja powierzy realizację projektu od strony technicznej. Idąc dalej: czy na pewno zasoby IT, które posiadamy, zdołają utrzymać stronę www lub aplikację przypisaną do akcji charytatywnej w szczytach jej popularności? – mówi Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl, dostawcy usługi chmury obliczeniowej e24cloud.pl.
Gros projektów, nawet te idące w dziesiątki milionów unikalnych użytkowników charakteryzuje się stabilną i przewidywalną dynamiką, pozwalającą dość trafnie oszacować obciążenie systemów a co za tym idzie – konieczność inwestycji w sprzęt. Inaczej jest w przypadku projektów, których model biznesowy opiera się na pozyskaniu jak największej widowni w krótkim czasie. W tym przypadku efekt jest naprawdę trudny do przewidzenia. Niesie to ze sobą ryzyko zarówno przeszacowania nakładów, jak i ich niedoszacowania, a co za tym idzie strat finansowych wynikających z utraty widowni.
Przykładem jest choćby konsumencka akcja przeprowadzona w lutym przez Biedronkę, która zachęcała chętnych do testowania produktów klientów do zarejestrowania się na stronie dedykowanej akcji. Firma poinformowała, że podczas rejestracji do pierwszego testu odnotowano ponad 10 tys. połączeń ze stroną na sekundę, a 500 osób, testujących produkty zarejestrowało się w trakcie pierwszych dwóch minut. Niestety zainteresowanie akcją przerosło założenia organizatorów oraz możliwości serwerów i platforma w krótkim czasie przestała działać, co spowodowało lawinę niezadowolenia klientów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Chyba każdy chciałby uniknąć takich sytuacji i znaleźć na nie złoty środek. Jak to osiągnąć, mając na uwadze pozostałe wyzwania projektu, takie jak jego rentowność, szybki termin realizacji, czy zachowanie zgodności projektu strony www z regulacjami prawnymi?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sukces bez ograniczeń
Okazuje się, że rozwiązanie jest naprawdę proste – nosi nazwę cloud computing. Potwierdzeniem jego funkcjonalności są właśnie wspomniane projekty: Siepomga.pl, FaqRak oraz Poland Business Run które podjęły współpracę z firmą Beyond.pl. Wszystkie wykorzystały infrastrukturę chmury obliczeniowej e24cloud i z sukcesem przeprowadziły inicjatywy crowdfoundingowe.
Siepomaga.pl – bezpieczna droga na szczyt popularności
Celem platformy internetowej fundacji SiePomaga jest zgromadzenie jak największej widowni dla projektów ratujących zdrowie i życie.. Całe działanie platformy to ciągły szczyt zainteresowania, walka o obecność w mediach i wejście na stronę jak największej liczby ludzi. Wiąże się to z dużą dynamiką zmienności zainteresowania serwisem, dlatego projekt potrzebuje infrastruktury, której duża skalowalność zagwarantuje utrzymanie skrajnego ruchu.
Każda z setek zbiórek, jakie prowadzi fundacja jest kolejnym sprawdzianem dla usługi e24cloud, dostarczanej przez Beyond.pl. Przykładem możemy być choćby największa dotychczasowa zbiórka.
Ze względu na szczytny cel – przywrócenie normalnego życia chorej na rzadką chorobę 7-letniej Zuzi – Siepomaga zaangażowała w promocję zbiórki wszystkie najważniejsze media w Polsce, z Faktami TVN i Wiadomościami TVP włącznie. Łatwo przewidzieć, że przy takim rozgłosie akcję wsparła gigantyczna grupa osób. W niespełna dwa miesiące wzięło w niej udział – 80,5 tys. osób i zebrano ponad 6 mln złotych dla dziewczynki. – Zbiórka dla Zosi była sprawdzianem nie tylko dla naszej skuteczności ale i dla systemów IT. W efekcie wiemy, że dzięki chmurze obliczeniowej, z której korzystamy, jesteśmy przygotowani na każde tego typu skoki popularności – mówi prezes fundacji Siepomaga, Monika Urban.
Aktualnie trwa kolejna akcja zbiórki pieniędzy, która skupia uwagę czołowych mediów i wydaje się ma szansę pobić rekord zainteresowania. Pieniądze zbierane są dla Kajtka, który choruje na ta samą chorobę, co Zuzia. Tylko od 10 lipca przy wsparciu ponad 57 tys. osób udało się zebrać ponad 4 milionów złotych na leczenie chłopca, a akcja nadal trwa.
FaqRak.pl – optymalizacja czasu i kosztów
FaqRak to akcja wspierająca kampanię społeczną walki z rakiem „Policzymy się”. Cel postawiony przez organizatorów był bardzo ambitny – zebrać jak największą ilość symbolicznych kliknięć na stronie www projektu w czasie zaledwie dziesięciu dni. Tak intensywna akcja, generuje bardzo zintensyfikowany ruch na stronie, a każda, nawet najmniejsza niedostępność jest w stanie zawarzyć na jej powodzeniu. Mając tego świadomość organizatorzy zdecydowali się na wybór serwerów w chmurze e24cloud i wykorzystanie ich funkcji autoskalowania, czyli dopasowania w zależności od obciążenia na stronie. Projekt FaqRak zakończył się niekwestionowanym sukcesem. Zebrano ponad 170 tysięcy zaangażowanych osób, (to aż o 50 tys. więcej niż rok wcześniej).
PolandBusinessRun.pl – chmura szyta na miarę
Poland Business Run jest największym charytatywnym biegiem biznesowym w Polsce organizowanych aż w sześciu polskich miastach (Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu). Bieg ma formę sztafety, a celem inicjatywy jest pomoc podopiecznym Fundacji Jaśka Meli „Poza Horyzonty”. Każda zrejestrowana w biegu osoba to pomoc finansowa dla podopiecznych, stąd też fundacji zależy na pozyskaniu jak największej ilości uczestników.
Wyzwaniem projektu były duże skoki zainteresowania. – Szczyt popularności strony PolandBusinessRun.pl odnotowujemy m.in. w dniu otwarcia rejestracji na bieg. W związku z tym szukaliśmy rozwiązania, które pozwoli nam korzystać z infrastruktury wtedy, kiedy naprawdę tego potrzebujemy. Takie rozwiązanie zapewnia nam chmura obliczeniowa e24cloud – mówi Tim Oldenburg, Co-organizator Poznań Business Run.
Inicjatywa cieszy się ogromnym zainteresowaniem – dla przykładu w niespełna 100 minut po otwarciu rejestracji w Poznaniu czy Krakowie, zarejestrowało się ponad 4000 uczestników. Beyond.pl odpowiedzialny był również za zabezpieczenie zgromadzonych podczas rejestracji na bieg dużej ilości wrażliwych danych osobowych uczestników zgodnie z prawnymi regulacjami GIODO.
Think big
O chmurze mówimy, że jest skalowalna, tzn. że jej moc możesz zmniejszać lub zwiększać wg potrzeb. I że jest elastyczna czyli dopasowana. Czy możemy to powiedzieć o tradycyjnym IT? Jak długo trwał ostatni projekt związany z zakupem i instalacją sprzętu w Twojej firmie? Porównaj to z prędkością zmian konfiguracji serwerów w chmurze. Gdy tworzysz projekty, których sukces zależy od szybkości wdrożenia i zasięgu jaki osiągną, nie możesz pozwolić, by tak prozaiczny element jak infrastruktura był ograniczeniem. Dzięki chmurze obliczeniowej globalna skala działania i dotarcie do milionów odbiorców nie jest już wyzwaniem, a Ty możesz skupić się na realizacji swoich celów.