fot. Startup Stock Photos
Skuteczna komunikacja firm opiera się na mariażu marketingu oraz sprzedaży. Według badania przeprowadzonego przez Mind Progress Group i Instytut Badawczy IPC tylko 53% przedsiębiorstw prowadzi bieżący monitoring trendów i analizuje poczynania swojej konkurencji. Największy odsetek widoczny jest w dużych firmach (72%), a najmniejszy w małych (44%). Co ciekawe, niemal ¾ przedsiębiorstw monitorujących przekaz i trendy oraz zajmujących się markami bądź produktami tworzy dział marketingu lub komunikacji. Jak zatem sprawić, aby firma zaczęła mówić jednym głosem?
Zobacz również
Wyzwanie pierwsze: zaprzyjaźnij się z trendami
Co chcemy sprzedawać? Na czym polega wyjątkowość naszego produktu? W czym jesteśmy dobrzy? Co zdecydowanie musimy poprawić? O czym powinniśmy zapomnieć? To tylko kilka pytań z długiej listy, na jakie musimy odpowiedzieć rozpoznając potrzeby rynku i sprawdzając, jak oferowane przez nas produkty odnajdują się u naszego głównego interesariusza, jakim jest klient. Niezależnie od tego mówimy o segmencie B2B czy B2C, musimy znać go najlepiej. Najzwyczajniej powinniśmy zaprzyjaźnić się z klientami. To właśnie oni podpowiedzą nam, nad czym powinniśmy szczególnie popracować. Dojście do poziomu ambasadora marki wśród klientów to jednak długi proces. Na etapie researchu warto sięgać szerzej i dalej. Popatrzeć na zmiany, jakie będą zachodzić u naszego głównego interesariusza, a oferowanymi przez nas rozwiązaniami pomagać mu lepiej przystosować się do zmieniającej się rzeczywistości.
Wyzwanie drugie: sprawdź zasoby
Ciężko stworzyć całość komunikacji produktów i firmy w pojedynkę. Dlatego po researchu i opracowaniu wyzwań, jakie czekają przed przedsiębiorstwem, warto przeprowadzić monitoring zasobów, którymi dysponujemy. To właśnie na tym etapie sprawdzamy tak naprawdę, jakie działania powinniśmy outsourcować, a w jakich tematach skorzystać z pomocy doradców. Specjaliści z zewnątrz pomogą nam ułożyć pewne zagadnienia (np. kwestie związane z employer brandingiem czy tożsamością marki) tak, aby później tymi kwestiami mogła zajmować się samodzielnie wydelegowana osoba z firmy. Coraz popularniejszy trend tworzenia stanowiska brand managera w firmach pokazuje koncentrację na idei brandingu w procesie komunikacji. Jednak samo stanowisko to zdecydowanie za mało, aby osiągnąć sukces.
Wyzwanie trzecie: rozmawiaj w firmie
Bez aktywnej komunikacji w przedsiębiorstwie trudno będzie nam zaplanować skuteczne działania marketingowe. Chociaż jak potwierdza przywoływane wcześniej badanie, osoby odpowiadające za marketing i sprzedaż podlegają najczęściej wspólnemu szefowi, szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach. Możliwość rozpoznania kompetencji tak naprawdę nie jest możliwa, gdy w firmie panuje wyścig szczurów i swoiste zero-jedynkowe podejście do pracy. Wtedy trudno o synergię działań, która niezbędna jest w budowaniu marki oraz właśnie zintegrowanej komunikacji. Zmotywowany pracownik funkcjonujący w przyjaznej atmosferze nie tylko pracuje wydajniej, ale też zdecydowanie częściej proponuje innowacyjne rozwiązania, które mogą wpływać na budowanie wyróżnika strategicznego.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wyzwanie czwarte: planuj, działaj i reaguj
Mamy rozpoznany rynek, sprawny i zmotywowany zespół. Wiemy, jakie zasoby mamy wewnątrz organizacji, a z jakich powinniśmy skorzystać poza nią. Czas zatem stworzyć konkretny plan działania. Przy jego konstruowaniu warto wyznaczać cele, konkretne zadania, potencjalne wskaźniki oraz osoby odpowiedzialne za nie. Nie bójmy się raportowania i rozmowy. Czasem może się okazać, że dane narzędzie, bądź wskaźnik będzie trzeba zmienić, bo nie pomaga nam w realizacji naszego celu. Zmiana jest niczym siostra zintegrowanej komunikacji marketingowej. Dzięki stałemu doskonaleniu obserwujemy trendy i klientów, aby odpowiadać na ich potrzeby sprawniej, szybciej i z sukcesem dla obu stron. Budowa świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, większy zysk przedsiębiorstwa oraz wzrost lojalności i satysfakcji klientów – to dzisiaj główne wyzwania, jakie stoją przez zintegrowaną, czyli spójną komunikacją marketingową. Możliwości wykorzystania poszczególnych narzędzi jest bardzo wiele: social media marketing, public relations, content marketing, event marketing, reklama tradycyjna, e-marketing, działania CSR i employer brandingowe… Można by wymieniać bez końca. Tutaj liczy się cel i efektywne oraz skuteczne optymalizowanie drogi do jego osiągnięcia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wyzwanie piąte: bądź otwarty
Czasami warto odchodzić od utartego schematu, aby osiągnąć cel. Dzisiaj w dobie web 2.0., a zdaniem niektórych 3.0., dużo łatwej dotrzeć do naszych kluczowych interesariuszy. Zamiast zlecać drogie badania można przeprowadzić proces dialogowy z wykorzystaniem Skype’a czy nawet Snapchata (jeśli komunikujemy się z nieco młodszą grupą docelową). W procesie budowanie komunikacji warto nie tylko słuchać, ale czasem podejmować ryzyko wkalkulowane w osiąganie celu. Chociaż według badań strona internetowa, ulotki, reklama prasowa, gadżety, reklama telewizyjna i gazetki firmowe to nadal najpopularniejsze nośniki przekazu marketingowego. Warto jednak szukać własnego patentu na sukces. Bo przecież jak mówi przysłowie: kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu.
Adam Piwek
Kieruje działem PR w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group, gdzie odpowiada także za dobór narzędzi komunikacyjnych do potrzeb klientów i określonych interesariuszy. Wykładowca akademicki i trener biznesu z zakresu komunikacji i zarządzania.