pokazuje MEC Mobile Report 2015, piąta edycja badania rynku mobilnego MEC. Przepaść między skalą wykorzystania a wydatkami reklamowymi pozostaje ogromna.
Już do 80 proc. polskich internautów reklamodawcy mogą dotrzeć poprzez ekrany komórek. Nasycenie rynku telefonami z dostępem do internetu wzrosło wyraźnie od ub.r. – niespełna dwie trzecie badanych w MEC Mobile Report 2014 twierdziła, że ich telefon to smartfon. Znacznie zwiększyła się też penetracja tabletów – już blisko połowa polskich internautów deklaruje ich posiadanie. 6,7 proc. twierdzi zaś, że ma urządzenia codziennego użytku, jak zegarki, okulary czy elektroniczne opaski, które mogą się łączyć z internetem za pomocą urządzenia mobilnego.
Zobacz również
– Wyniki tegorocznej fali badania wykazały mocny trend wzrostowy, zarówno jeśli chodzi o poziom nasycenia rynku urządzeniami mobilnymi, jak i skalę ich wykorzystania. Trzycyfrowa dynamika wzrostu wydatków na mobile potwierdza, że reklamodawcy widzą te zmiany. Wciąż jednak obserwujemy przepaść między czasem poświęcanym na korzystanie ze smartfonów i przywiązaniem do tych urządzeń a wydatkami na reklamę mobilną – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO MEC. Przypomnijmy, że wydatki na mobile w pierwszej połowie 2015 r. stanowiły wg IAB Adex 14,2 proc. wydatków na reklamę online ogółem.
Unikalne konteksty
O znaczeniu mobile w strategiach internetowych szczególnie mocno powinni pamiętać reklamodawcy sieci społecznościowych. 60 proc. internautów (a w grupie 15-19 lat aż 85 proc). korzysta z sieci w telefonie po to, by sprawdzić co się dzieje na Facebooku. Tylko nieznacznie mniej – 59,8 proc. wykorzystuje sieć w telefonie do sprawdzania poczty e-mail.
Powszechność wykorzystania smartfonów sprawia, że towarzyszą one internautom w większości miejsc. Część z nich tworzy unikalne – z punktu widzenia reklamodawcy – konteksty. 43 proc. badanych korzysta z sieci w telefonie w środkach transportu publicznego, 21 proc.- podczas robienia zakupów, 32 proc. – w samochodzie. 80 proc. nastolatków, najmłodszej badanej grupy, korzysta ze smartfonów w szkole.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Tam, gdzie do niedawna mieliśmy szansę dotrzeć tylko za pośrednictwem reklamy out of home, czy radia, dziś coraz częściej docieramy interaktywną kampanią mobilną, ściśle związaną z kontekstem sytuacyjnym. Pozwalają na to m.in. możliwości zlokalizowania konsumenta – mówi Izabela Albrychiewicz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tegoroczny MEC Mobile Report pokazał, że tylko jedna czwarta właścicieli smartfonów świadomie i zdecydowanie odmawia udostępniania takich danych.
Wearables na ścieżce wzrostu
Nową, ale nabierającą znaczenia kategorią urządzeń, są wearables. Już 78 proc. internautów twierdzi, że słyszało o urządzeniach codziennego użytku jak zegarki, okulary, czy elektroniczne opaski, które mogą się łączyć z internetem za pośrednictwem np. smartfonów. Największą rozpoznawalność jako producent tego typy sprzętu ma w Polsce Samsung.
6,7 proc. badanych internautów twierdzi, że posiada urządzenie z kategorii wearables, większość z nich (4 proc. ogółu badanych) deklaruje, że to „inteligentny” zegarek. Wearables okazują się być najbardziej popularne w grupie 25-29 latków – aż 14 proc. z nich twierdzi, że ma któreś z urządzeń codziennego użytku łączących się z internetem, 11 proc. z nich deklaruje, że ma inteligentny zegarek.
Na razie nie widać przesłanek, by w perspektywie roku nastąpiła w Polsce eksplozja zainteresowania wearables. Tylko 12 proc. internautów twierdzi, że rozważa zakup takiego urządzenia.
MEC Mobile Report zrealizowano metodą CAWI na grupie 1,8 tys. internautów na przełomie września i października 2015 r.