Zdjęcie royalty free z Fotolia
Zobacz również
Zobacz nasze pozostałe podsumowania!
Artur Banach
CEO Netsprint
Najważniejszy sukces 2015
Rozwój rynku programmatic w Polsce – po wszelkich chorobach wieku dziecięcego zautomatyzowany zakup reklamy coraz silniej przyjmuje się na naszym rynku i według szacunków w 2015 roku był wart 150-200 milionów złotych, o ponad 100% więcej niż rok wcześniej. Patrząc na trendy z rynków bardziej dojrzałych, należy oczekiwać takiego tempa wzrostu w kolejnych latach.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Co ważne, dla reklamodawców i agencji przestał to być sposób jedynie na zakup taniej powierzchni reklamowej. Wraz ze wzrostem dostępności wysokiej jakości danych zewnętrznych oraz wprowadzaniu innych metod targetowania znacząco poprawiła się też efektywność kampanii, co przełożyło się również na wyrównywanie cen w modelach tradycyjnym i automatycznym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Największa porażka 2015
Unikałbym mówienia o porażkach na rynku, który cały czas się rozwija w tempie dwucyfrowym. Warto natomiast mówić o wyzwaniach 🙂
Najciekawszy trend 2015
Zdecydowanie targetowanie i personalizacja przekazu reklamowego (według raportu Adobe najważniejsze dla marketerów trendy w 2015 roku). Trend ten można realizować na szerszą skalę, korzystając z automatycznego modelu zakupu reklamy, czyli programmatic. Na naszych oczach dokonuje się zatem rewolucja w automatyzacji marketingu. Jedną z przyczyn takiego obrotu sprawy jest możliwość dotarcia do odpowiednich użytkowników w odpowiednim czasie na podstawie danych. W programmatic zakup powierzchni odbywa się automatycznie przez platformy skupiające wydawców udostępniających swoje powierzchnie oraz marketerów, którzy daną powierzchnię reklamową chcą wykupić. Procter & Gamble w USA do końca 2015 r. przeznaczy od 70% to 75% budżetów online na modelu programmatic. W USA i Wielkiej Brytanii ponad 50% powierzchni reklamowej display kupowanych jest w modelu programatycznym. Warto również zauważyć kontynuację popularności content marketingu, zarówno na rynkach zachodnich, jak i w Polsce.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
Dane o użytkownikach jako podstawa do targetowania kampanii reklamowych i ich wykorzystanie w Polsce. Już teraz jednym z głównych motorów rozwoju rynku programmatic są właśnie dane o zainteresowaniach, profilach zawodowych, demografii i intencjach zakupowych użytkowników. Gromadzone są w postaci segmentów w hurtowniach danych zwanych Data Management Platform (DMP) i kupowane przez reklamodawców do kampanii reklamowych. Z badania IAB Polska na temat rynku programmatic wynika, że 82% badanych firm korzysta z danych na temat odbiorców reklamy. Głównymi tego powodami są: pewność dotarcia do targetu, wzrost konwersji na sprzedaż, wzrost efektywności kampanii, lepsza jakość ruchu na stronie i wzrost wartości klienta. Korzyści te widoczne są również w kampaniach prowadzonych dla naszych klientów w oparciu o dane z naszego Data Management Platform – Spółdzielni Danych.
Drugim kluczowym trendem będzie wzrost wydatków na reklamę natywną. Będzie to napędzane przez rosnącą konsumpcję internetu na urządzeniach mobilnych. Według badań w 2014 r. w Wielkiej Brytanii wydatki na reklamy content marketingowe wyniosły 46% wszystkich wydatków w tym kanale (zdecydowanie więcej niż na standardowy display). Dlatego należy oczekiwać, że wydawcy coraz skuteczniej będą monetyzować swoje powierzchnie tymi formatami reklamowymi.
Wyzwania na 2016
Dla polskich graczy z całą pewnością wyzwaniem będzie rosnące znaczenie globalnych platform reklamowych. Taka sytuacja rynkowa będzie skłaniała lokalne podmioty do łączenia sił, aby być w stanie dostarczać porównywalnej jakości produkt reklamowy. Szczególnie istotne będzie to w obszarze danych, gdzie należy oczekiwać zdecydowanego zwiększania liczby serwisów i portali monetyzujących ten trend.
Wydawcy będą też poszukiwali aktywnie metod efektywnego zarabiania na powierzchni mobilnej (w tym aplikacjach). Wobec zmieniających się zachowań użytkowników, będzie to jednym z kluczowych priorytetów.
Wyzwaniem na pewno jest też edukacja reklamodawców w zakresie nowych metod targetowania i zakupu reklamy. Ponadto wyzwaniem technologicznym jest łączenie cookies z różnych urządzeń, tak, by jedna osoba korzystająca z laptopa, tabletu i smartfona nie była rozpoznawana przez platformy gromadzące dane jako 3 różne osoby. Interesujące są również perspektywy rozwoju w Polsce programmatic wideo i programmatic mobile.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)
Kondycja branży jest dobra, co wynika z rosnącego w satysfakcjonującym tempie rynku. Cieszy fakt, że wszystkie podmioty dostosowały się do nowej sytuacji wynikającej ze zmieniającego się sposobu zakupu reklam w internecie. Oczywiście, nie zmienia to faktu, że duża część tego wzrostu trafia do graczy globalnych, o czym więcej pisałem w pkt. 5.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Biorąc pod uwagę aktywność firm w digital marketingu trudno jest wskazać jedną najlepszą kampanię. Warto natomiast zauważyć, że coraz więcej firm prowadzi intensywne i bardzo udane działania content marketingowe, a wśród nich są już tak zróżnicowane podmioty jak m.in. Allegro, Brita, Decathlon, Grupa Śnieżka, Ikea, ambasady Austrii i Szwajcarii, Wiśniowski, Tesco, Delecta, ING, Nestle (zdrowystartwprzyszlosc.pl), czy T-Mobile.
——————————————————
Filip Iwański
CEO agencji IMAGINE
Najważniejszy sukces 2015
Rośniemy w siłę w torcie rynku reklamowego! Już nie stawiamy pytania czy wyprzedzimy telewizję, raczej zapytajmy kiedy.
Największa porażka 2015
Zdecydowanie największą porażką było gwałtowne zniknięcie flasha z przeglądarek. Dla reklamy internetowej było to jak trzęsienie ziemi. Pomimo że jaskółki ćwierkały wcześniej, o tym że może to nastąpić, to i tak dla większości marketerów, agencji i domów mediowych było to dużym zaskoczeniem. Nie wszyscy zdążyli przygotować się na czas. A efekt był taki, że wiele kampanii w pierwszym okresie po zmianach nie ruszyło. Zaś najświeższy gorący news jest taki, że Adobe już oficjalnie potwierdziło, że wygasza technologię flash i będzie głównie wspierało html5.
Najciekawszy trend 2015
Najważniejszym trendem moim zdaniem w 2015 roku była rosnąca rola reklamy wideo, którą marki coraz bardziej dostrzegają, doceniają i używają. Z racji tego, że coraz więcej odbiorców przenosi się z telewizji tradycyjnej na stream internetowy, lub wręcz korzysta wyłącznie z YouTube i pokrewnych platform, jesteśmy wręcz zmuszeni wykorzystywać wideo w coraz większym stopniu.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
Odpowiedź na to pytanie, to w sumie kontynuacja poprzedniej odpowiedzi. Wideo będzie również wyznaczać trendy w najbliższym roku. Szczególnie w świetle zapowiedzi Facebooka, który ma promować głównie treści wideo właśnie, myślę że jego rozwój to naturalna droga. Zaś z zapotrzebowaniem będzie rosła liczba firm zajmujących się tym obszarem, możliwości i pomysłów. Myślę, że możemy spoglądać z dużym zainteresowaniem, co nam przyniesie w tej kwestii 2016 rok. Druga sprawa to szukanie optymalnych formatów dla reklamy mobilnej. Tutaj jeszcze mamy spore pole od popisu, bo w tym momencie serwujemy w dużej większości dość nudne formaty statyczne.
Wyzwania na 2016
Sporym echem w tym roku odbiły się próby zablokowania używania AdBlocka. Brzmi śmiesznie – blokujemy program do blokowania. Ale dla branży to jest duży problem, bo odsetek osób korzystających z AdBloka jest duży. Tyle że próby odgórnego zablokowania AdBlocka raczej nie przyniosą efektu. Wyzwaniem jest raczej serwowane takich reklam, żeby użytkownicy nie chcieli ich blokować. A to trochę taka wiecznie nieosiągalna idea.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń 2015)
Branża rośnie – to niewątpliwy fakt – o czym świadczą liczby. Dynamika spadła na pewno w porównaniu z latami poprzednimi, ale to również naturalna sprawa. Stale za to przybywa firm świadczących usługi digitalowe, co potwierdza tylko, że jest na rynku rosnące zapotrzebowanie. Inna sprawa to fakt jak wygląda struktura tego rynku. Coraz więcej jest konsolidacji i wchłonięć, bo to umacnia największych graczy. Z drugiej strony potwierdza to znów, że ten rynek jest łakomym kąskiem, skoro kolejne firmy chcą szybko powiększać swój portfel klientów i kompetencje.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Nie chcę się wypowiadać na temat konkurencji z naszego lokalnego rynku, żeby nikogo nie obrazić ani nikomu zbytnio nie schlebiać J, wiec odniosę się do rynku światowego. Tutaj szczególnie spodobała mi się kampanie Rabbit Race dla Media Markt w Niemczech. Co prawda kampania w Internecie była tylko częścią szerszej kampanii 360, ale cały koncept w kontekście wyników zasługuje na duże oklaski. Niby koncept prosty, niby wykonanie przaśne, ale trafiło w target jak ulał. A to pokazuje tylko potencjał wideo w sieci, na którym kampania była mocno oparta.
——————————————————
Grzegorz Krzemień
Prezes agencji GoldenSubmarine
Najważniejszy sukces 2015
Szybkie i prawie bezbolesne przejście z Flasha na HTML5.
Stworzenie w ramach IAB Polska certyfikacji DIMAQ potwierdzających wiedzę i kompetencje specjalistów branżowych.
Największa porażka 2015
Procent osób, które blokują reklamy, a właściwie to sam fakt, że do tego stanu doszło.
Najciekawszy trend 2015
Bazując na konkursie Mixx Awards – wykorzystanie internetowych blogerów, vlogelrów, e-celebrytów.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
RTB – trend, która zmieni oblicze naszej branży.
Wyzwania na 2016
Uświadomienie ludziom istoty reklamy internetowej. Dlaczego jest potrzebna i co w zamian dostają.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)
Dobra. Mówienie o kondycji reklama online od kilku lat jest nudne, ponieważ rośnie od momentu powstania, więc ciężko jest cokolwiek wyjątkowego jeszcze napisać.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Nie potrafię takiej wskazać.
W 2015 nie było tak jak w latach poprzednich (np. Ice Bucket Challenge, Volvo Trucks – The Epic Split, Zwrotka Żywca) zarówno w Polsce jaki i na świecie kampanii, która odbiłaby się szerokim echem i była powodem zazdrości w branży.
——————————————————
Radosław Dąbrowski
Dyrektor kreatywny agencji Byss.pl
Najważniejszy sukces 2015
Przede wszystkim dobrze rokujący na przyszłość, rekordowy udział wydatków na reklamy on-line w budżetach klientów. Cieszą także liczne, ciekawe przykłady wykorzystywania nowych platform społecznościowych oraz technologii w komunikacji firm i marek.
Największa porażka 2015
Porażką, z której polska branża powinna wyciągnąć daleko idące wnioski, są zarzuty prokuratorskie dla autorki postu na facebookowym profilu Żytniej. Wielu rodzimym twórcom treści taki kubeł zimnej wody bardzo się przyda.
Najciekawszy trend 2015
Wszystko to, co dzieje się obecnie na styku praktycznego wykorzystania potencjału BIG DATA i marketing automation. Warto wspomnieć także o upowszechnieniu się tzw. „wearables”.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
Jednym okiem warto obserwować „Internet wszechrzeczy”. Drugie skierować można w stronę wszelkich innowacji i dobrych praktyk z zakresu marketingu treści, storytellingu i reklamy natywnej.
Wyzwania na 2016
Wyzwanie stanowi wyjście naprzeciw oczekiwaniom zaczynającego właśnie dorosłe życie pierwszego pokolenia konsumentów, którzy niemal od urodzenia stykali się z Internetem. Warto też inwestować w tworzenie jak najlepszych treści video, które młodzi internauci najchętniej konsumują.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń 2015)
Jest dobrze. Najbardziej kreatywni, kompetentni i sprawdzeni w bojach, trzymają się mocno w siodle. Nowe technologie, takie jak wearables czy wciąż jeszcze raczkujące VR, to dla reklamy internetowej intrygujące wyzwania, a przede wszystkim możliwości.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Zrealizowana w Danii przez agencję Saatchi & Saatchi kampania „One word Google search” dla Toyoty. Skandynawska prostota i skuteczność w najlepszym wydaniu.
——————————————————
Marcin Michalski
Członek zarządu Cube Group
Najważniejszy sukces 2015
Najważniejszą zmianą jest to, że cały rynek idzie w kierunku, w którym powinien iść od dawna, czyli w kierunku:
– większej efektywności,
– większej przejrzystości,
– większej użyteczności dla internautów.
Branża reklamowa zaczyna przede wszystkim dojrzewać, dlatego z mojej perspektywy reklama internetowa staje się coraz skuteczniejsza – rozwijane są inne formy niż wyłącznie banery, a duzi giganci typu Google zaczynają rozliczać się w modelach odsłonowych tylko za tzw. widzialne reklamy (model vCPM).
Największa porażka 2015
W połowie tego roku można było zauważyć żywą dyskusję na temat Adblocka, a nawet walkę branży reklamowej z AdBlockiem – jest to jednak walka z wiatrakami i celowe zmuszanie odbiorców do oglądania reklam. Na szczęście reklama natywna staje się coraz popularniejsza i coraz więcej wydawców po prostu stawia na użyteczne treści dla internauty z przemyślanie wplecioną treścią reklamową – reklama ta nie jest irytująca, przez co jest bardziej skuteczna.
Najciekawszy trend 2015
Naturalny rozwój modeli efektywnościowych oraz ogólnie performance marketingu. Wbrew temu, co podaje IAB AdEx, rozliczenie efektywnościowe zaczyna królować w polskim internecie na wszelkich innych powierzchniach niż portale, a i te zaczynają coraz bardziej zwiększać swoją elastyczność w tej kwestii. Modele odsłonowe są coraz rzadziej kupowane przez reklamodawców, nawet tych typowo brandingowych, bo jest to najmniej efektywny model zakupu reklamy internetowej. Należy wspomnieć także o upowszechnianiu się RTB, które w tym roku podobno ma osiągnąć wartość około 150 milionów złotych – wierzę też w dalszy rozwój RTB w 2016 głównie za sprawą dostępnych danych oraz rozwoju platform służących do coraz lepszej emisji i optymalizacji takich kampanii. Wciąż w 2015 ogromnym problemem była jednak wiedza oraz liczba ludzi na rynku, którzy rozumieją ten ekosystem reklamowy. Największe zasługi przypisywałbym jednak właśnie danym, ponieważ coraz więcej wydawców chce się nimi dzielić i widzi w tym potencjał zysku. O tym, jak bardzo rynek potrzebuje danych, mogą świadczyć także ogólnodostępne wyniki finansowe największej polskiej firmy działającej w tym sektorze – Cloud Technologies.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
Tym trendem jest z pewnością m-commerce. Będziemy zbliżać się wielkimi krokami do tego, co mamy w UK. Desktop będzie funkcjonował w godzinach 9-17, a po tej godzinie będzie królował mobile w postaci smartfonów i tabletów – w tej chwili już widać, że niektóre strony rozrywkowe (np. blogi) mają do 65% ruchu mobilnego! Korzystanie z mobile tyczy się przede wszystkim zakupów online. Już za chwilę upowszechnią się płatności internetowe na smartfony i stanie się to dużo wygodniejsze.
Kolejnym trendem jest z pewnością tzw. API Economy, czyli tworzenie rozwiązań opartych o całkowitą komunikację Machine2Machine, a wszystko po to, aby z jednej strony wiedzieć o użytkowniku jak najwięcej i wymieniać o nim informację z różnych serwisów a z drugiej, by wszystko jak najbardziej upraszczać oraz analizować dane i zachowania użytkowników coraz lepiej. Nie będę pisał o takich oczywistościach jak „wearables”. Ten trend będzie bardzo silnie się rozwijał także w Polsce – już w tej chwili świat zaczyna być podłączony do Internetu we wszystkich jego aspektach. Powierzchni reklamowych będzie coraz więcej! Ale to akurat nie do końca jest coś, z czego powinniśmy się cieszyć – bo, to zabrzmi trochę przewrotnie, nie trzeba z całego świata i przestrzeni publicznej (mimo że cyfrowej) robić reklamy, aby irytacja nie rosła do granic możliwości, trzeba myśleć o swoich klientach i o docieraniu przede wszystkim do osób zainteresowanych z najwłaściwszym komunikatem.
Wyzwania na 2016
W Polsce z pewnością konieczne jest uporządkowanie spraw związanych ze specyfikacją tworzenia reklam w formacie HTML5, bo po zabiciu Flasha przez Googla jest jeden wielki chaos. Jest to dużo bardziej skomplikowana technologia, która wymaga większego zaangażowania od wydawców i ma decydujący wpływ na branżę reklamową.
Dużo większa edukacja związana z RTB oraz wykorzystaniem danych. Potrzeba więcej case studies, które pokażą, jak poprawnie i skutecznie korzystać z modelu RTB uzupełnionego o dane użytkowników.
Performance marketing w mobile – to dziedzina, która dopiero raczkuje. Każdy z nas jest użytkownikiem kanału mobilnego, jest coraz więcej reklam, jednak w naszym kraju wciąż nie jest ten potencjał wykorzystywany pod kątem efektywności. Nie ma rynku aplikacji mobilnych, w dodatku jest ich zwyczajnie bardzo mało. Reklamodawcy nie nauczyli się ich jeszcze monetyzować. To chyba największe wyzwanie na 2016.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń bieżącego roku)
Wydarzeniem, które zasługuje na uwagę, jest także konsolidacja rynku internetowego w kontekście właśnie reklamy internetowej – każdy z wydawców się zbroi. Jednym z ważniejszych przejęć było Domodi.pl oraz kilka miesięcy później Allani.pl przez grupę Wirtualna Polska. Tym ruchem zdobyła ona pozycję lidera w branży fashion z odpowiednią powierzchnią, a także klientami. WP zaczęła też wykorzystywać mocniej reklamę natywną właśnie poprzez stosowanie specjalnych narzędzi do tworzenia galerii. To tylko kilka przykładów.
Najbardziej spektakularnym wykupem jest jednak przejęcie kultowego komunikatora GG przez fundusz VC Xevin Investment. To wciąż bardzo świeży temat, dlatego ciężko się jeszcze wypowiedzieć na temat tej decyzji, czy nasz rodzimy komunikator ma szansę odzyskać świetność i zająć stabilną pozycję na rynku z nowym właścicielem? Kolejne miesiące będą decydujące.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Brak. Żadna kampania nie utkwiła w pamięci na tyle, aby nazwać ją najlepszą, jeżeli mowa o online.
——————————————————
Robert Sosnowski
Dyrektor zarządzający agencji Biuro Podróży Reklamy
Najważniejszy sukces 2015
2015 rok to zdecydowany sukces crowdfundingu, czyli również crowdsourcingowej, samonośnej reklamy (a zatem takiej, której wszyscy najbardziej szukają i potrzebują). Kickstarter drugi miliard $ zebrał w ciągu 19 miesięcy, z czego 100 mln $ użytkownicy przekazali bez otrzymania czegokolwiek konkretnego w zamian za dotację. Sukces Kickstartera zwiastuje sukces wszelkich innych społecznych narzędzi, w ramach których ludzie mogą sobie nawzajem pomagać (bądź zarabiać dzięki wspólnotom). W Polsce należy niewątpliwie zwrócić uwagę na to, co wyprawia w reklamie Lidl. Brawa.
Największa porażka 2015
Jeśli chodzi o nasz rodzimy ogródek, to chyba trudno o większe faux pau niż sierpniowy post z „KacVegas” ze zdjęciem rannego Michała Adamowicza. Ta historia pokazuje, jak łatwo w social media o kryzys, jeśli działa się nieco zbyt pospiesznie i – dodatkowo – bez zwracania uwagi na prawa autorskie. Ale może właściwie powinniśmy przestać już o tym mówić, bo ile ciosów można wymierzyć komuś kto popełnił błąd. Miejmy nadzieję, ze ta lekcja będzie pouczająca dla wszystkich.
Najciekawszy trend 2015
Ciekawym precedensem w skali światowej jest na pewno niedawny pozew Amazonu skierowany przeciwko twórcom fałszywych recenzji publikowanych w serwisie i opłacanych przez sprzedawców. Proceder w Polsce znany od dawna. Amazon zarzuca twórcom nieprawdziwych opisów to, że podważają jego wiarygodność. Na ile akcja ta przełoży się na zwiększenie świadomości konsumentów i większy krytycyzm? A może to początek końca tzw. szeptanek na forach i w SM?
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
W mojej opinii najważniejszym sukcesem w Polsce jest dynamiczny rozwój wideo, vlogosfery ale też blogosfery. Blog i vlog power to zdecydowanie najciekawszy trend social mediowy. Okazuje się, że i w Polsce można z sukcesem prowadzić blogi i vlogi, a zaufanie internautów do blogerów – jak wynika z raportu Blog Power przygotowanego przez PSBV – jest spore. Mają oni też ogromną siłę przebicia – 21% poziom zaangażowania fanów na blogerskch FanPage w porównaniu do zaledwie 10% na FP czołowych marek sprawia, że marki będą chciały coraz mocniej korzystać ze wsparcia blogerów. Wzmacniają się też platformy, które umożliwiają bezpośredni kontakt i zawieranie transakcji reklamowych z bloggerami i vlogerami jak www.reachblogger.pl.
Wyzwania na 2016
Z mojej strony to jest takie trochę idealistyczne podejście żeby było więcej mądrej, zmuszającej do myślenia reklamy. Mam nadzieję, że przekazy nieoczywiste, ale jednocześnie przyciągające uwagę konsumentów będą zwiększały swój udział w komunikacji. Jednakowoż taka reklama musi pozostawać w pełni zrozumiała – to warunek konieczny. W przypadku dóbr rynek nasycił się ilością i jest zainteresowanie jakością. Reklama powinna wyprzedzać ten trend, powinna dynamicznie ewoluować w kierunku jakości przekazu. Konsumenci tego potrzebują i to nagrodzą.
Jednocześnie wydaje mi się, że marki powinny optymalizować swoje działania w kanałach. Omnichanneling jest trendem, który jest dobry – o ile towarzyszy mu odpowiedni budżet.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń 2015)
Jakość systematycznie wzrasta, ale branża jest bardzo nierówna. Z jednej strony polskie prace przebijają się na międzynarodowe festiwale reklamowe, a z drugiej strony wciąż trafiają się złe przekazy: przaśne lub niezrozumiałe. Ale jestem dobrej myśli, bo widzę, że z roku na rok idzie ku lepszemu.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Tutaj powiem nieskromnie, że postawiłbym na nasz Szlachetny Projekt filmowy zrealizowany dla Szlachetnej Paczki (projekt realizowany przez agencję Biuro Podróży Reklamy). Stworzyliśmy i zareklamowaliśmy plakaty 5 fikcyjnych filmów, które nigdy nie weszły na ekrany. W kampanii wzięło udział 12 aktorów. Były billboardy, konferencja prasowa, w spisku wzięli udział: blogerzy i dziennikarze oraz media. Wszystko po to żeby pokazać, że wokół nas dzieją się rzeczy równie poruszające jak w filmach. Hasłem akcji po revealu było: Nie bądź widzem, tylko reżyserem. Na plakatach filmowych w rolę reżyserów wcielili się wolontariusze Szlachetnej Paczki.
——————————————————
Olgierd Cygan
Agency Managing Partner w Deloitte Digital CE
Najważniejszy sukces 2015
Zwróciłbym uwagę przede wszystkim na naprawdę niesamowicie dynamiczny rozwój rynku tak zwanych wearables. Udana premiera Apple Watch nie była może warunkiem koniecznym dla rozwoju tego obszaru, ale na pewno była dodatkowym impulsem, który go przyspieszył. Zegarki (smartwatche), opaski sportowe, opaski monitorujące, okulary itd. – wygląda na to, że wearables są kolejną Big Thing dla branży digital. Apple, FitBit, Samsung, Xiaomi – konkurencja się zaostrza, a rynek rósł w tempie kilkuset procent (porównując kwartały rok do roku).
Warto też rozważyć rozwój wearables w powiązaniu z innym ważnym trendem (czy ideą) – Internetem Rzeczy. Z jednej strony mamy bowiem szybki rozwój wearables, a z drugiej stabilny rozwój idei Internetu Rzeczy, a wearables to przecież nic innego jak właśnie część (coraz bardziej spora) tych wszystkich rzeczy, które w świecie Internetu Rzeczy będą się ze sobą coraz częściej komunikować.
To w skali globalnej, a jeśli chodzi o nasze polskie podwórko, to chciałbym wspomnieć o jednym ważnym wydarzeniu, mianowicie o tym, że kilka tygodni temu weszła na polski rynek globalna marka – Deloitte Digital.
Największa porażka 2015
Mówiąc o porażkach, nie sposób nie wskazać głośnego błędu agencji pracującej dla Żytniej Extra. Na fanpage’u marki na Facebooku pojawiło się zdjęcie mężczyzn niosących kolegę, mające w zabawny sposób wypromować wódkę. Internauci szybko dostrzegli, że niesiony przez kolegów mężczyzna to Michał Adamowicz, postrzelony przez ZOMO podczas strajku „Solidarności” w Lubinie. W tym wypadku przeprosiny nie wystarczyły, a pomyłka skończyła się nie tylko wzburzeniem internautów, ale też prokuratorskimi zarzutami.
Najciekawszy trend 2015
Chyba można powiedzieć, że content marketing jest już wszędzie – Począwszy od prostych narzędzi prosprzedażowych (poradniki, konfiguratory), przez wsparcie działań w wyszukiwarkach, a skończywszy na rozbudowanych projektach typu rozrywkowego. Marki chętnie angażują się w takie działania, widząc jak skutecznie przyciągają one odbiorców.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
Zdecydowanie warto obserwować, co będzie się działo w obszarze content marketingu. Oceniamy, że coraz więcej projektów marketingowych będzie się opierało na interesujących i angażujących treściach, szczególnie w obszarze digital. I mówimy tu zarówno o treściach video, jak i grach. Ponadto należy patrzeć na wspomniany już Internet of Things. Widząc, ile startupów próbuje połączyć innowacyjne rozwiązania technologiczne dla świata rzeczywistego z internetem, można śmiało przypuszczać, że także w obszarze marketingowym będzie to pełniło ważną rolę.
Wyzwania na 2016
Sądzę, że największym wyzwaniem na nadchodzące lata dla branży reklamowej jest generowanie odpowiednich rezultatów – takich, które mają wpływ na biznes. Nie będzie to możliwe bez dogłębnego zrozumienia kategorii, dla których agencje pracują, i to zrozumienia od strony biznesowej. Uważam, że agencje muszą ewoluować w stronę partnerów, którzy pomagają markom w realizacji nie tylko planów komunikacyjnych, ale także biznesowych. Dlatego same muszą posiadać odpowiedni poziom know-how i ekspertyzy.
Ocena obecnej kondycji branży (na podstawie wydarzeń 2015)
Tradycyjna branża reklamowa cały czas próbuje odnaleźć się w świecie digital i stworzyć taki model, który pozwoli im obronić przychody ATL-owe, przy jednoczesnym wejściu w nowe media. Jest to skomplikowane, bo to są dwa różne światy, kierujące się różną specyfiką.
Z kolei wyraźnie widać, że branża reklamy digitalowej coraz odważniej wychodzi ze swojego oryginalnego obszaru i realizuje szersze projekty.
Myślę ze to czas na dołączenie do naszych usług ekspertyzy biznesowo-doradczej, która spowoduje, że będziemy w stanie ofiarować klientom jeszcze bardziej adekwatne strategie i usługi.
Digital One wykonało ruch w tym kierunku, łącząc siły z największą firmą konsultingową Deloitte i tworząc wspólnie Deloitte Digital Central Europe. Krok ten rozpoczyna budowę nowej kategorii, dostarczającej ekspertyz, odpowiadającej nowym realiom i potrzebom.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Mijający rok obfitował w wiele udanych kampanii, w związku z czym ciężko wyróżnić tę jedną, najlepszą. Ostatnie dni tego roku z pewnością będą należeć do Volvo i kolejnego wideo z cyklu „Live Test Series”. Któż nie zna „Epic Split” z Jean-Claudem Van Dammem i dwiema ciężarówkami Volvo w roli głównej? Tym razem marka postanowiła powierzyć testy 4-letniej dziewczynce i dzięki temu znów jest na językach całego świata.
Zobacz nasze pozostałe podsumowania!