Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010”
Pobierz za darmo >
W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?
Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Zszywka, fora i blogi, akcje z partnerami. Działania: reklama płatna, profile, RTM, reakcja na zachowanie użytkowników.
Zobacz również
Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?
Wizerunek, sprzedaż, obsługa klienta (sprzedażowa i posprzedażowa).
Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?
Działania w sm prowadzimy od początku. Ze zrozumiałych powodów głównie był to Face- book. Ponad rok temu uaktywniliśmy się na Twitterze, a obecnie coraz mocniej wchodzimy w nowe kanały.
W naszym przypadku działania w social mediach to nie spektakularne strzały, jednora- zowe działania reklamowe, a powolna i systematyczna praca przy budowaniu marki.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Każdy z kanałów rządzi się innymi prawami i zasadami, i to do nich należy się dopasować oraz za nimi podążać.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?
Trendy? Oczywiście Snapchat – bardzo dziwne medium, które zupełnie nie ma zaszytych w sobie mechanizmów pozwalających na sprzedaż i obsługę klienta, a zyskuje coraz większą popularność. Najbliższy rok pokaże, czy nie była to ślepa uliczka.
Drugim ważnym trendem jest komercjalizacja serwisów – udostępnienie reklamy na Twitterze dla małych firm w Polsce oraz pojawienie się w tym roku płatnej reklamy na Instagramie. Widać, że właściciele tych serwisów podjęli decyzję o realizacji zysków ze zdobytego potencjału użytkowników. Od tego, czy i jak reklama zostanie przyjęta przez użytkowników zależeć będzie dalszy rozwój działań marek na tych portalach. Już teraz widać poważne braki w systemie reklamowym Twittera. Brak dokładniejszych możliwości targetowania reklam czy ustawienia cappingu powo- dują, że część użytkowników bardzo negatywnie odnosi się do reklam.
Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze?
Podobno nie ma problemów a są jedynie wezwania – tak więc w najbliższym czasie marki będą musiały stawić czoła rosnącej świadomości użytkowników. Klienci obecni w mediach społecznościowych coraz lepiej się w nich poruszają, oddzielają przekaz reklamowy od niewymuszonej komunikacji marki. Mają też coraz wyższe wymagania dotyczące jakości komunikacji. Media spolecznościowe jakiś czas temu przestały być tylko kanałem typu push do wypychania przekazu, a coraz częściej stają się miejscem do obsługi klienta – rozwiązywania jego problemów. Marki, które tego nie zrozumieją stracą dużo w najbliższym czasie.
Największym wyzwaniem jest, nie zwiększenie sprzedaży a zapewnienie jak najlepszej obsługi w kanałach social media.
Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu social media?
Największym problemem jest klient (podobno ten w krawacie jest mniej awanturujący się). A na poważnie – media społecznościowe to użytkownicy i to oni kształtują całość relacji w danym serwisie. Marka jest tylko dodatkiem i może poruszać się w tym eko- systemie tylko w takim kształcie, na jaki pozwala im odbiorca.
Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych?
Media społecznościowe to bardzo dynamiczna część działań e-commerce. Tak więc ciężko jest znaleźć wzorce, na których można opierać swoje działania. Wiedzę
i inspirację czerpiemy z własnego doświadczenia zdobytego w czasie pracy oraz pod- glądania konkurencji (nie tylko tej polskiej i nie tylko tej branżowej).
Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media?
Działania prowadzone są we własnym zakresie. Do tej pory brak wydzielonego zespołu – za działania odpowiadały 2 osoby. Od września przyjęta została osoba odpowiedzialna za prowadzenie działań kontentowych w najważniejszych serwisach social mediowych. Nie przewidujemy wyniesienia działań w mediach społecznościowych do zewnętrznej agnecji.
Działania płatne w mediach społecznościowych (reklama na Facebooku i wdrażanie dzia- łań płatnych na Twitterze i Instagramie) prowadzi osoba odpowiedzialna za działania reklamowe.
Jaki budżet przeznaczany jest na działania w social media?
Koszulkowo wyrosło z social mediów. Działania kontentowe prowadzone są we własnym zakresie, trudno więc mówić o budżetach. Trudno też jest oszacować czas potrzebny na realizację tych działań, ponieważ do tej pory realizowane były w tzw. „międzyczasie”.
Obecnie w przypadku działań kontentowych kosztem jest jeden pełny etat pracowniczy do prowadzenia działań w serwisach społecznościowych i 1⁄4 etatu na prowadzenie dzia- łań z partnerami oraz budżet na poziomie kilkuset PLN na tzw. „dary losu” czy „promki”.
Mimo, że Facebook ma do tej pory największą siłę przekazu, staramy się dzielić czas i atencję na wszystkie kanały social media, na których jesteśmy.
W przypadku działań płatnych (reklama) w mediach społecznościowych obecnie jest to budżet na poziomie 1⁄4 budżetu przeznaczanego na Adwords. W momencie uruchomienia reklam na Twitterze i Instagramie będzie to poziom 1⁄2 kwoty wydawanej na Adwords.
W obu przypadkach (kontent i działania płatne) budżet ten na pewno rósł. Widzimy potencjał w komunikacji z klientem, co przekłada się na zwiększenie świadomości marki oraz wzrost sprzedaży. Dodatkowo wzrost znaczenia wideo i krótkich forma para-wideo (Snapchat, Vine i możliwość publikacji krótkich treści wideo na Twitterze) będą automatycznie wymuszać wzrost nakładów na obsługę mediów społecznościowych.
–
Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo plik PDF > lub obejrzyj raport na SlideShare!