Na początek nieśmiertelne pytanie: czy Facebook sprzedaje?
To zabawne pytanie. Pamiętam czasy, gdy malkontenci mówili, że Facebook to taka przejściowa moda, że to miejsce dla dzieciaków, że inwestowanie w reklamę jakiegoś fanpage’a to absurd.
Pamiętam, jak na fali samouwielbienia dla swojej teorii, przytaczali przykład GM. W maju 2012 General Motors zrezygnował z reklam na Facebooku, gdyż uważał je za nieskuteczne.
Zobacz również
To był dowód, niezbity dowód, na to, iż FB to starta czasu i ci, którzy mogą, powinni się wycofać.
Oczywiście niespełna rok później GM przeprasza się z Facebookiem, wraca z kampaniami i już pozostaje z budżetem reklamowym 10 milionów dolarów rocznie.
Dlaczego? Bo Facebook sprzedaje i to bardzo dobrze.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nie tylko sprzedaje, ale też wspomaga cały proces sprzedażowy. Od pierwszego zapoznania z produktem, po badanie opinii na temat produktu, przez transakcje i drugie życie, czyli sprzedaż tego produktu, jako używanego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Facebook wypełnia cały kanał komunikacji i robi to dobrze.
Oczywiście nie robi tego ot tak po prostu magiczną różdżką. Daje marketerom do tego odpowiednie narzędzia. Do tych najsilniejszych, poza targetowaniem behawiorystycznym, należy reklama dynamiczna (DPA – Dynamic product Ads). Pozwala ona monitorować zachowanie użytkownika na stronie internetowej i dopasowywać reklamę względem zainteresowań i produktów, które ta osoba oglądała.
Istotne jest to, że kreacje graficzne do tego typu kampanii są tworzone automatycznie na podstawie pobranych ze sklepu internetowego zdjęć, opisów oraz cen, a nawet informacji o dostępności produktu. Dzięki temu, marketerem nie jest osoba, która całymi dniami „dłubie” posty, tylko osoba, która opracowuje strategie i wdraża ją. Pozwala to zautomatyzować proces tworzenia kreacji reklamowych.
Oczywiście reklama dynamiczna (DPA) to nie wszystko, co FB ma do zaoferowania. Warto wymienić możliwości, jakie dają kampanie typu Local Awareness, czyli takie, które wyświetlane są tylko np. w promieniu 1 km wokół sklepu stacjonarnego, czy reklamy wielu produktów, Carousel Format oraz bardzo zaawansowany remarketing, który pozwala na przypominanie klientowi o produkcie i firmie, zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie.
Oczywiście wymieniam te najbardziej powszechne i łatwe we wdrożeniu metody, ale jest ich znacznie więcej.
Można posiłkować się danymi statycznymi, iż rynek reklam na FB wzrósł o X procent, że reklamodawcy częściej wybierają reklamy na Facebook. Najważniejsze jest to, iż ta reklama na FB to istotny, w wielu przypadkach wręcz niezbędny kanał komunikacji oraz platforma sprzedażowa dla milionów firm na świecie.
Jakie zmiany na Facebooku przewidujesz pod względem reklamy? W jakim kierunku może to pójść? Czy Facebook ma rzeczywiście szanse na stanie się platformą sprzedażową?
Po pierwsze już niedługo będziemy mogli korzystać z nowego formatu reklamowego. Innego niż wszystkie pozostałe, tak zwanej reklamy wieloformatowej (Canvas). W Polsce mogliśmy się już z nią spotkać, w trakcie kampanii świątecznych Allegro.
To będzie przełom – połączenie możliwości aplikacji, video 360 stopni, prezentacji wielu produktów, a całość połączona z video i oprawą muzyczną to post, który z pewnością nie pozostanie niezauważony.
Istotne jest również, iż reklama będzie dostępna w dwóch modelach rozliczeń:
– CPA (CPC) Website Clicks,
– CPM z Objection Website Conversions.
Czyli nie tylko świetny format reklamowy, który przykuje uwagę użytkownika, ale też efektywnościowy model rozliczeń.
Po drugie oczekuję, że w najbliższym czasie FB wprowadzi tak zwane sklepy na fanpage, a co za tym idzie nowe narzędzie sprzedażowe ułatwiające nie tylko sprzedawanie, ale i komunikację.
Trudno w tej chwili powiedzieć, w jakim dokładnie kierunku pójdzie FB, ale na pewno będzie rozwijał ten dział. Jakiś czas temu zostały zmienione adresy do FB na www.mobile.facebook.com oraz www.web.facebook.com.
Przypatrywałem się temu oraz zwróciłem uwagę, że w wynikach organicznych coraz częściej pojawiają się wyniki z FB (ze zmienionymi adresami), ale nie, jako link do fanpage, ale link do poszczególnych postów i notatek. Być może produkty z tych nowych sklepów zaczną pojawiać się w organicznych wynikach Google. Tego nie wiem, ale bardzo bym tego chciał.
Widzę też wielki potencjał w rozwijanym przez FB chacie (Messenger). To narzędzie ma olbrzymi potencjał, dlatego też my, jako FastTony podjęliśmy już prace nad rozwijaniem tej technologii. Owocem tych prac jest FB-Chat, który można od nas bezpłatnie pobrać i zainstalować na każdej stronie www.
Połączenie tego z kampaniami typu „Send message”, czyli takiej gdzie z poziomu reklamy można napisać do administratora strony i ten już odpowie na te pytania w Messengerze, to kolejny sposób na komunikacje posprzedażową. Informacje od Facebooka o rozwijaniu tego narzędzia pozwalają mi wierzyć, iż bedzie to równie ważny kanał komunikacji, jak telefon, sms czy email.
Poznaj siłę Live Facebook Chat W reklamie wykorzystaj CTA „Napisz Wiadomość” i rozmawiaj z klientami !
Posted by FastTony.es on 14 stycznia 2016
System FastTony – jakie problemy rozwiązuje? Powiedz nam kilka słów o swoim projekcie – dlaczego uważasz, że takie narzędzie jest potrzebne?
Jako FastTony pomagamy reklamodawcom robić skuteczniejsze reklamy na Facebook. Wykorzystujemy do tego zaawansowane targetowanie reklam, niestandardowe modele rozliczeń oraz reguły automatyzacji, które potrafią wychwycić trendy i optymalizować wyniki kampanii.
Oczywiście prócz wpierania reklamodawców mamy też ficzery, które pomagają administratorom. Najprostszych z nich to edytor graficzny, który np. pozwala na tworzenie między innymi postów typu „Carousel Panoramic” w kilka sekund.
Z serii poniedziałkowych przemyśleń 🙂
Posted by FastTony.es on 2 marca 2015
Rozwijamy też zaawansowane narzędzia, do jakich należy zaliczyć „Content Manager”. Jest to system, który pozwala na wprowadzenie reguł do słów kluczowych w wypowiedziach pod postami. W przypadku użycia ich na fanpage’u lub pod reklamą uruchamiana jest reguła, która w ciągu 60 sekund odpowiada na pytanie lub post klienta. Ta funkcja odpowiada sprawnie w 70 językach świata. Oczywiście można to narzędzie wykorzystać do automatycznego usuwania treści spamerskich typu „darmowe doładowania”, linki do Allegro „a u mnie kupisz taniej o 10 zł” i tak dalej…
Naszym sztandarowym produktem jest „Weather Ads Control”. Jest to moduł sterowania reklamami na Facebooku i Instagramie za pomocą warunków pogodowych. Przygotowaliśmy to rozwiązanie dla domu medialnego DDB, który wykorzystał to w kampanii dla banku BGŻ BNP Paribas.
Nasz system wykorzystując warunki pogodowe we wskazanej lokalizacji, uruchamia lub wstrzymuje reklamy. Do tego celu wykorzystuje ponad 25 różnego rodzaju triggerów, ale do najbardziej popularnych możemy zaliczyć temperaturę, zachmurzenie oraz rodzaj i wielkość opadów.
3:) Przykładowa treść do posta sterowanego pogodą: – Pada ? Przemoczyłaś butki ? spraw sobie modne … – Za 3 dni bę…
Posted by FastTony.es on 14 stycznia 2016
Warto też dodać, iż stale rozwijamy technologie Lead Ads i integrujemy dane z kampanii z wieloma CRM-ami oraz systemami zewnętrzni.
Już teraz email z takiej kampanii jest automatycznie zapisywany w GetResponse, mailChimp czy Freshmail, co pozwala na automatyczne wysyłanie maili zarówno powitalnych, jak i cyklicznych.
Naszym ostatnim sukcesem jest integracja z CRM domu mediowego STARCOM, który dla T-Mobile w wykorzystaniem tej technologii realizował kampanie reklamową.
Dzięki takim integracjom lead (dane kontaktowe użytkownika i odpowiedzi na zadane pytania) automatycznie jest zapisywany w CRM-ie klienta, a cały proces, który pozwala na to, by do klienta zadzwonić zaraz po wypełnianiu leada trwa 30 sekund! Dzięki temu, gdy dzwonimy do klienta, on wciąż jeszcze pamięta naszą reklamę i wciąż jest zainteresowany ofertą.
Czy Facebook pozwala na wprowadzanie takich rozwiązań?
Jako FastTony współdziałamy z pracownikami Facebooka w rozwijaniu naszego systemu i w uzyskiwaniu nowych funkcji. Mamy bezpośredni kontakt z inżynierami i wspólnie rozwiązujemy wiele problemów dotyczących reklam.
Naszym celem jest wzajemne wpieranie i ulepszanie ekosystemu Facebooka.
Ze swojej strony dokładamy dużo starań, by edukować rynek oraz szkolić ludzi, jak skutecznie reklamować. Razem z naszymi partnerami przeszkoliliśmy około 5000 osób. W lutym uruchamiamy beta testy naszej platformy e-learnigowej, w której młodzi adepci Facebook Ads będą mogli poznawać najnowsze trendy i modele kampanii.
Poprzez nasze działania konwertujemy użytkowników z innych platform, np. Google Adwords do ekosystemu FB, pokazując, jakie wielkie spektrum możliwości ma ta platforma.
Wszyscy wiemy, jak ważne jest targetowanie reklamy. Jakie zmiany przewidujesz tutaj w obrębie najbliższych lat?
Automatyka, automatyka i jeszcze raz automatyka. Sądzę, że na bazie fanów, celów i szeregu testów (np. split testów) automatycznie będziemy pozyskiwali najlepsze grupy docelowe. Będzie to coraz dokładniejsze, gdyż Facebook ma coraz więcej danych o nas i dlatego też reklamy będą coraz bardziej skuteczne.
Celem, do jakiego zmierza FB jest to, by każda złotówka wydana na reklamę w 100% osiągnęła zamierzone cele.
Zwróćmy uwagę, jak z biegiem czasu reklamy się zmieniały i jak bardzo teraz są inne do tych z lat 90. a nawet tych sprzed 4 lat. Reklama się zmienia a będzie jeszcze skuteczniejsza dzięki targetowaniu zaawansowanemu.
Właściwe targetowanie, które zapewni Facebook i rozwiązania, nad którymi w FT już dziś pracujemy, pozwolą na znaczne rozwinięcie możliwości reklamowych. Reklama będzie trafiać nie do osób, które mogą być zainteresowane produktem tylko do tych, które są właśnie w tej chwili gotowe by ten produkt nabyć.
Często mówisz o automatyzacji procesów reklamowych. Dlaczego to takie ważne?
Ponieważ osoba odpowiedzialna za reklamę to nie robot, który całymi dniami tylko tworzy kolejne kreacje, robi testy i optymalizuje wyniki.
Specjalista od kampanii reklamowych to osoba, która określa ideę, styl komunikacji, przewiduje komplikacje i tworzy strategię. Nie powinna tracić czasu na mozolne tworzenie reklam. Tym bardziej że na podstawie danych, jakie już teraz mamy często tworzy się reklamy do dziesiątek małych grup docelowych z indywidulanym komunikatem. Takie kampanie przynoszą często znacznie lepsze efekty niż te z szerokim targetowaniem. Z biegiem lat, danych o zachowaniu użytkowników FB przybędzie i nie będą to już dziesiątki, tylko setki reklam w ramach jednej kampanii. Aby to sprawdzać i optymalizować potrzeba automatyki i reguł, które wspomagają takie procesy.
Daniel Kędzierski
CEO projektu FastTony.es. Przedsiębiorca z 11-letnim doświadczeniem. Twórca innowacyjnych rozwiązań dla biznesu i strategi marketingowych. Dzięki swojemu innowacyjnemu produktowi pomaga bardzo precyzyjnie dotrzeć do konsumentów. Tworzenie reklam lokalnych i niestandardowe formy rozliczeń na Facebook nie mają przed nim tajemnic, a w szczególności: Local Awareness, Custom Location Ads, Local Video Ads, Content manager, CPA, CPL, CPC, CPM, oCPM i inne. Bardzo aktywnie wspiera start-up`y, dzieląc się zdobytymi doświadczeniami oraz doradza przy skalowaniu i promocji biznesu na rynku krajowym i zagranicznym.