Funkcjonalność systemu AdWords rozwija się w błyskawicznym tempie, należy więc pamiętać o aktualizowaniu i rozbudowywaniu checklisty. W obecnej odsłonie zawarty jest stan możliwości na początek AD 2016. Schemat dedykowany jest najbardziej rozbudowanym kampaniom dla e-commerce, ale większość punktów (poza funkcjami dostępnymi tylko dla sklepów online – np. Google Merchant Center) znajduje zastosowanie dla każdej kampanii Google AdWords.
KROK 1: Przegląd konfiguracji konta
Audyt naszej kampanii – jeżeli sami go przeprowadzamy – powinniśmy zacząć od sprawdzenia struktury konta, obecności i poprawności podstawowych funkcji, typów kampanii i mechanizmów optymalizacji. W przypadku, gdy dostaliśmy zlecenie z zewnątrz, rozpoczynamy od wykonania przeglądu w oparciu o informacje i oczekiwania co do celów i kształtu kampanii (brief).
Zobacz również
KROK 2: Struktura i segmentacja kampanii
Następnie dokonujemy analizy na poziomie poszczególnych kampanii. Powinniśmy sprawdzić, czy ich podział i zawartość są spójne i kompletne. Należy uwzględnić dostępne funkcje i mechanizmy oraz ich implementację w sposób umożliwiający prowadzenie optymalizacji.
KROK 3: Analiza wskaźników kampanii i grup reklam
Przy uporządkowanej strukturze konta i kampanii możemy przeprowadzić analizę i optymalizację wyników na podstawie wskaźników. Najważniejszym z nich jest efektywność sprzedażowa. Analiza na tym poziomie obejmuje całe kampanie, jak również najważniejsze grupy reklam, których priorytety szereguje wielkość wydatkowanego budżetu. Sprawdzeniu podlegają także wyniki jakości, rozszerzenia reklam oraz aktualność konfiguracji i przekazów względem oferty.
KROK 4: Słowa kluczowe i wyszukiwane hasła
Esencją reklamy w sieci wyszukiwania (wyszukiwarce Google) są słowa kluczowe. Przy ich analizie, obok obiektywnej zgodności z zawartością witryny, powinniśmy uwzględnić są wskaźniki jakości i efektywności. Kluczową kwestią są stosowane schematy dopasowań oraz wykluczeń, które implikują przełożenie słów wprowadzonych na koncie, na faktyczne hasła wyszukiwane przez użytkowników, dla których ostatecznie wyświetlana jest reklama.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
KROK 5: Przekazy reklamowe
Przedostatnim krokiem jest sprawdzenie poprawności technicznej reklam na koncie oraz ich jakości stylistycznej i funkcjonalnej reprezentowanych przez szereg wskaźników z CTR na czele.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
KROK 6: Strategiczne możliwości optymalizacyjne
Kształt ostatniej części audytu jest najsilniej zdeterminowany przez poziom wiedzy, “warsztat”, doświadczenie, a także subiektywne przekonania sprawdzającego. Jest to swoisty powrót do początkowego “przeglądu konfiguracji konta”. Odbywa się natomiast w nowym kontekście, po szczegółowym zapoznaniu ze strukturą, błędami, brakami, problemami i możliwościami kampanii.