Geotargetowanie
[Andrzej Siniawski:] Geotargetowanie, inaczej kierowanie na lokalizację, jest podstawowym elementem dotarcia do grupy docelowej. W polskich briefach najczęściej spotykany geotarget to „Polska”, natomiast ustawiając kampanie reklamową nie należy ograniczać się tylko do kierowania na cały kraj. Warto segmentować tak szerokie kierowanie na mniejsze i bardziej konkretne jednostki, żeby zbierać statystyki np. dla poszczególnych miast i móc efektywnie zarządzać budżetami i optymalizować kampanie. Geotargetem mogą być kraje, regiony, miasta, dzielnice czy obszary o promieniu od 1km od konkretnego punktu na mapie czy adresu.
Ustawienie obszarów wokół punktów jest bardzo przydatne w przypadku biznesów lokalnych. W ten sposób można reklamować np. restaurację lub sklep sieciowy użytkownikom znajdującym się w pobliżu.
Zobacz również
Jak to wygląda w wyszukiwarkach?
W przypadku kierowania kampanii AdWords na konkretne lokalizacje raczej nie mamy ograniczeń. W Bing Ads można kierować reklamę tylko na 35 krajów, z czego 14 jest w Europie, ale nie ma w nich niestety Polski. W Seznamie (czeska wyszukiwarka) poprzez panel reklamowy Sklik jest możliwość wyboru miast i regionów tylko czeskich, natomiast można to obejść, tworząc obszary wokół punktów spoza Czech. W Baidu (lider wśród wyszukiwarek w Chinach) możemy kierować tylko na regiony i miasta w Chinach, Japonię oraz „pozostałe kraje”. Ale np. w Yandexie mamy możliwość wyboru każdego kraju, są one nawet połączone w regiony czy kontynenty, tu ciekawostką jest to, że wybierając jako target całą Rosję, będziemy kierowali reklamę również na okupowany przez Federację Rosyjską Półwysep Krymski, więc warto uważać, żeby nie zaszkodzić reklamowanej w Yandexie marce.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Autor definicji:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Andrzej Siniawski
SEM Performance Leader
SEM Performance Leader w Cube Group odpowiedzialny za budowanie strategii performance dla klientów działu SEM. Służy wsparciem optymalizacyjnym, technologicznym i analitycznym dla Klientów działu wraz z rozwojem nowych narzędzi i technologii. Realizował kampanie zwiększające sprzedaż lub pozyskujące leady m.in. dla PLL LOT, UPC oraz LSP (Empik School, Speak Up). Posiada certyfikaty Google (AdWords, Analytics, Mobile, Shopping, reklama wideo, DoubleClick Search) oraz Bing Ads. Prowadzi również kampanie w Bing, czeskim Seznam, chińskim Baidu i rosyjskim Yandex.
—
[Marcin Kędziora:] Pod tym pojęciem kryje się coś nadzwyczaj przydatnego i jednocześnie bardzo banalnego. Zapewne niejednokrotnie korzystałeś z aplikacji w swoim smartfonie, które wykorzystują geolokalizację. Dzięki temu nie musisz np. w Google Maps wpisywać swojego położenia, ponieważ dzięki tej funkcji wujek Google wie już, gdzie jesteś. To samo tyczy się postowania na fejsiku, gdzie wskazane zostaje aktualne miejsce, w którym przebywasz. To właśnie ta funkcja któregoś dnia sprawiła, że otrzymałem wiadomość o wstrząsie, mającym miejsce parę kilometrów od mojej aktualnej pozycji. Choć z racji bliskiego otoczenia kopalni i masy szybów mogę powiedzieć śmiało, że było to po prostu tąpnięcie. 🙂 Patrząc od strony technicznej jest to możliwe dzięki wykorzystaniu sygnału GPS lub naszego adresu IP, który jest przypisany do urządzenia. Określenie położenia następuje poprzez współrzędne geograficzne, jak również przy wykorzystaniu takich danych jak kod pocztowy, miasto czy nazwa ulicy. Niewątpliwie jest to bardzo przydatna funkcja, która pomaga nam dotrzeć do celu, znaleźć najlepsze połączenie komunikacyjne w mieście, a nawet zaplanować i zmierzyć trening przy użyciu odpowiedniej aplikacji. Geolokalizacja daje też możliwości dostosowania treści jakie będą wyświetlane na ekranie urządzenia ze względu na obecne położenie, co daje pole manewru marketingowcom.
Autor definicji:
Marcin Kędziora
Z wykształcenia marketingowiec i dyplomowany strateg sprzedaży, zgłębiający z pasją tajniki social media. Pełen zapału do zabawy z programami graficznymi i odkrywania nowych technologii w służbie marketingu. Wprawiony w boju mówca, który z łatwością przenosi słowa na papier. Człowiek pełen humoru, z nastawieniem prokonsumenckim, miłością do motocykli i gotowania. Więcej o nim można dowiedzieć się na portalu LinkedIn.
—
[Mariusz Pawełczyk:] Sposób docierania do grupy docelowej poprzez określanie obszaru przez nią zamieszkiwanego – geotargetowanie pozwala na precyzyjniejsze dopasowanie komunikatu do użytkownika, dostarczając różnego contentu w oparciu o jego lokalizację jak np. państwo, region, miasto czy adres IP.
Autor definicji:
Mariusz Pawełczyk
Commercial Director CEE w Sociomantic Labs
Karierę zawodową rozpoczął ponad 12 lat temu w branży turystycznej. Od ponad 9 lat zajmuje się marketingiem i sprzedażą w Internecie. Trzy lata spędził w TradeDoubler Polska, gdzie był odpowiedzialny za pozyskiwanie oraz obsługę kluczowych klientów firmy. Przed dołączeniem Sociomantic Labs, jako dyrektor marketingu w PKP Intercity SA był odpowiedzialny za strategię marketingową spółki należącej do największej firmy kolejowej w Polsce. Od października 2011 roku pracował jako Sales Director CEE w Sociomantic Labs, gdzie odpowiadał za współpracę i pozyskiwanie klientów w Europie Środkowej i Wschodniej. Od października 2015 roku zajmuje stanowisko Commercial Director CEE w Sociomantic Labs.
—
[Magdalena Szczepańska:] Jest to sposób kierowania reklam Google AdWords na podstawie lokalizacji geograficznej użytkownika. Dzięki geotergetowaniu reklamy są wyświetlane w wybranych przez nas obszarach.
Podczas określania lokalizacji użytkownika Google AdWords bierze pod uwagę: fizyczną lokalizację użytkownika oraz lokalizację, którymi wykazał on zainteresowanie.
Fizyczna lokalizacja użytkownika określana jest na podstawie:
- adresów IP, które pozwalają określić użytkowników korzystających z komputera w regionie, na który kierujemy reklamy. Możliwe jest również wykluczenie adresów IP, dzięki czemu reklamy nie wyświetlają się na obszarach, które wykluczyliśmy.
- lokalizacji urządzenia – użytkownik może udostępnić dokładną lokalizację na urządzeniach przenośnych na podstawie dostępnych źródeł (GPS, Wi- Fi, baza danych Google z informacjami o lokalizacji identyfikatorów komórek).
Lokalizacja, którą zainteresowany jest użytkownik , jest określana na podstawie wpisywania nazw miejscowości przez użytkownika, użycie domeny dla konkretnego kraju, np. google.fr, wyszukiwania obszarów w mapach Google.
Google AdWords pozwala na standardowe i niestandardowe sposoby kierowania.
Standardowe kierowanie umożliwia wybór określonych krajów, województw oraz miast, które udostępnia do wyboru Google AdWords. Niestandardowe ustawienia pozwalają na wybór promienia obszaru, w obrębie którego chcemy wyświetlać reklamy Google.
Autor definicji:
Magdalena Szczepańska
Paid Search Executive, Bluerank