W sierpniu, najwięcej osób obejrzało „Marynatomat Knorr” – aż 776 012 osób sprawdziło nowość przygotowaną przez markę Knorr na najpopularniejszym markowym kanale „Co dziś na obiad”. Na drugim miejscu znalazła się obejrzany 754 239 razy, filmik rysunkowy dla dzieci „Tridulki – Pan Tik Tak”. Trzecie miejsce to materiały z kanału „Step Records”, przygotowane przez młodego rapera z Prudnika – Z.B.U.K.U. Na fali pozytywnych komentarzy po publikacji numeru „Tego nie da się naprawić” (czwarty najczęściej oglądany filmik w sierpniu), dwudziestoletni Z.B.U.K.U. pod patronatem wytwórni Step Records zaprezentował swój pierwszy solowy utwór pt. „Witam Cię w Polsce”. Znalazł się on w trójce najczęściej oglądanych materiałów na Youtube w sierpniu. Obie piosenki zostały łącznie obejrzane 1 155 866 razy. Gigantyczną popularnością cieszy też zwiastun filmu „Jesteś Bogiem”, którego premiera zaplanowana była na 21 września. Zwiastun opublikowany został 27 sierpnia przez Kino Świat i w tym miesiącu osiągnął aż 378 170 wyświetleń i znalazł się pośród najczęściej oglądanych materiałów dostępnych na Youtube.
Również pośród kanałów markowych, kanał „Co dziś na obiad?” (z którego pochodzi filmik „Marynatomat Knorr”) należy do najpopularniejszych w tej kategorii na Youtube. Jest on źródłem najciekawszych materiałów o gotowaniu: przepisów w wykonaniu doskonałych kucharzy, porad i mnóstwa kulinarnych inspiracji. Filmy pochodzące z „Co dziś na obiad?” zostały w sierpniu obejrzane łącznie 974 779 razy. Drugi w tym segmencie najpopularniejszy kanał to Plus.pl z 459 709 wyświetleniami. Trzeci, najszybciej rozwijający się, to IKEA | Ty Tu Urządzisz, posiadający do tego momentu 401 837 wyświetleń. Można tu znaleźć między innymi e-katalog (jeden z najczęściej oglądanych filmików w sierpniu) i mnóstwo wnętrzarskich rozwiązań.
Zobacz również
– Mimo dużej popularności filmików pochodzących z kanałów sygnowanych przez marki, to jednak kanały niekomercyjne liczą sobie o wiele więcej wyświetleń. Przesyceni reklamami użytkownicy szukają czegoś, co zostało przygotowane przez zwykłych ludzi i może stanowić dla nich inspirację do stworzenia czegoś samodzielnie. Co ważne, jest też jednym z podstawowych mechanizmów rekomendacji. Stąd dużo większa popularność kanałów amatorskich z filmami przygotowanymi przez użytkowników, typu user-generated content – komentuje dr Albert Hupa z firmy Interactive Research Center, która przygotowała zestawienie.
Z tej przyczyny, marki coraz częściej sięgają po treści przygotowane przez fanów – szukają rozwiązań, by znaleźć się bliżej nich. Najlepszym przykładem na to jest kanał „Co dziś na obiad?” sygnowany przez markę Knorr. – Można powiedzieć, że jest to branded content przygotowany w stylu user generated content – dodaje Albert Hupa.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Filmy o grze Minecraft widzianej oczami dziewczyny, czyli “Zagrajmy z Madzią” liczą sobie 5 337 189 wyświetleń w sierpniu. Są one też szeroko komentowane – w sierpniu filmy autorki MagdalenaMariaMonika skomentowano prawie 34 000 razy. Przygotowane przez nią filmy cieszą się popularnością jednak nie tylko na Youtubie. Jej profil na Facebooku, „Minecraft na obcasach” ma ponad 38 000 fanów. Z kolei Niekryty Krytyk mówi o sobie: „Lawina niekonwencjonalnego spojrzenia na rzeczywistość”, „Człowiek, który rozbawia, a zarazem zmusza do refleksji”, „Błyskotliwy mistrz ciętej riposty”, „Mentor młodych ludzi”. W sierpniu uzyskał 4 450 117 wyświetleń i stale zdobywa kolejnych fanów. Trzeci kanał w tej kategorii jest również poświęcone grom i gamingowi. RockAlone2k, widziane tym razem z męskiego punktu widzenia (w odróżnieniu od „Zagraj z Madzią”) liczą sobie w sierpniu 3 799 773 wyświetleń. W rankingu najpopularniejszych kanałów niekomercyjnych wyróżnia się Nieesia25 oraz nissiax83 – kanały poświęcone kosmetykom i makijażowi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Użytkownicy internetu szukają rekomendacji u ludzi takich jak oni – u amatorów kręcących video i wrzucających je do sieci. Stają się one dla nich nie tylko komentarzem do rzeczywistości, jak w przypadku kanałów Niekryty Krytyk i Lekko stronniczy, ale także instrukcją, jak rozwiązać problem, taki jak, np. napotkana trudność w grze – tu z pomocą przychodzi MagdalenaMariaMonika. Kosmetyczne tutoriale to kolejny fenomen w serwisie Youtube, który już został dostrzeżony przez branżę kosmetyczną. Kolejnym krokiem rozwoju tych relacji powinno być przygotowanie kampanii, programów współpracy z autorami takich video, które będą wychodzić poza standardową wysyłkę kosmetyków – komentuje Małgorzata Celarek, Digital Practice Leader agencji Edelman Digital – partnera badania.
Wszystkie trzy wymienione powyżej kanały, należą również do najpopularniejszych w zestawieniu wszystkich polskich kanałów serwisu Youtube. „Zagrajmy z Madzią” zajmuje w tym rankingu 3 miejsce, „Niekryty Krytyk” – 5, a „RockAlone2k” – 6. Najpopularniejszy dostępny spośród wszystkich kanał to ProstoTV (oficjalny kanał firmy Prosto Label) z prawie 7,5 mln wyświetleń w sierpniu. Znaleźć można tutaj wszystkie klipy i materiały filmowe wykonawców związanych z Prosto. Za nim znajduje się muzyczna NawrotkaTv, której filmiki obejrzano ponad 6,5 mln razy. Czwarte miejsce w tym rankingu należy do kanału „Step Records” – są to wszystkie teledyski i materiały filmowe wykonawców związanych z wytwórnią Step Records. W sierpniu, filmiki pochodzące ze „Step Records” obejrzane zostały ponad 5 mln razy.
Kanały związane z mediami są w większości popularniejsze od ich odpowiedników pośród kanałów markowych, ale znacznie mniej popularne niż kanały amatorskie, z treściami typu user generated content. Najpopularniejszy wśród nich to kanał TVN.pl (2,3 mln wyświetleń w sierpniu). Zaraz za nim jest kanał iTVP (1,9 mln wyświetleń). Trzecie miejsce to Kartony 4fun.tv (1,7 mln wyświetleń). – Popularność telewizji spada, bo zmieniają się nasze nawyki związane z konsumowaniem mediów. Dawni fani telewizora coraz częściej szukają interesujących treści w serwisach internetowych, a media nie chcą tracić swoich widzów i walczą o nich tworząc kanały, właśnie takie jak TVN.pl. Pozwala to im być zawsze tam, gdzie ich odbiorca. Popularność tego typu kanałów w serwisach video będzie rosła wprost proporcjonalnie do osłabienia pozycji tradycyjnej telewizji – komentuje Albert Hupa.
– Dwa lata temu mówiło się, że potrzeba 1 700 lat, żeby obejrzeć wszystkie filmy dostępne na Youtube. Dziś jest to z całą pewnością wielokrotnie więcej. Jego popularność stale rośnie, a ilość filmów zwiększa się w niedoścignionym dla innych tempie. Także poziom ich realizacji wzrasta, co jest szczególnie widoczne w amatorskich materiałach. Dziś marki powinny czerpać bezpośrednio od użytkowników, żeby nauczyć się mówić ich językiem i wygrać batalię o chwilę uwagi odbiorcy, o którą jest coraz trudniej – podsumowuje Małgorzata Celarek.
*Raport Interactive research Center został zrealizowany w okresie 1 -31 sierpnia 2012 roku przy wykorzystaniu wewnętrznego systemu do monitoringu mediów społecznościowych. Partnerem raportu jest Edelman Digital Polska.