1. W marketingu najważniejsze jest…
… określenie celu działań i sposobu mierzenia sukcesu. Dlatego też nieśmiertelny jest dobry brief: do kogo mówimy, co chcemy osiągnąć, co wie grupa docelowa, czego oczekuje itd. Wymaga to znajomości obszaru, w którym działamy, czasem angażowania kilku osób zarówno po stronie agencji jak i klienta, ale ostatecznie pozwala na szybsze osiągnięcie celu, skrócenie liczby iteracji w procesie planowania działań i bardziej usystematyzowaną pracę – coś czego oczekuje klient, powierzając nam swój budżet.
2. Projekt lub kampania, które dodała mi skrzydeł…
Ostatnio bardzo uskrzydliła mnie pierwsza nagroda (Gold) w amerykańskim konkursie Aster Awards (Excellence in Medical Marketing), którą otrzymaliśmy za materiały wideo przygotowane na rzecz WorldCare, globalnego dostawcy usług typu second opinion. Projekt był dużym, międzynarodowym wyzwaniem – klient w Dubaju, konsultacje z centralą w Bostonie, bliska współpraca z partnerem klienta firmą MetLife i ponad 10 lokalizacji językowych na całym świecie. Globalna wioska, fajnie było być jej częścią. A ten projekt był szczególnie istotny, bo obszar zdrowia i farmacji są dla nas bardzo ważne.
Zobacz również
3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…
Zwykle trudne są rzeczy nowe, takie których podejmujemy się po raz pierwszy, takie przy których wychodzimy z utartych ścieżek, schematów działania. Dlatego liczę, że takich wyzwań będzie przede mną jeszcze kilka, bo nie chciałbym w kółko robić tego samego 🙂
Dużym wyzwaniem w prowadzeniu biznesu jest budowanie zespołu. Takiego, który posiada różne kompetencje, potrafi współpracować, aby osiągać cele organizacji i jest zmotywowany. Rekrutacja to jeden z elementów tego procesu – czynność bardzo pracochłonna i ryzykowna dla firmy.
4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumny, to…
Zdecydowanie Clipatize! Agencja powstała 3,5 roku jako spin-off z mojej poprzedniej działalności, www.exeq.eu. Razem z moimi partnerami za cel postawiliśmy sobie wspieranie procesów budowy komunikacji marketingowej i sprzedażowej firm z branż wysokich technologii oraz działających na rynkach b2b. Udało się nam zbudować świetny zespół, współpracowaliśmy z globalnymi markami takimi jak Airbus, Acer, Philips, Novo Nordisk czy Shell, jesteśmy obecni w rynku UE oraz ZEA, a mocne DNA komunikacji wideo daje podstawy do optymistycznego patrzenia w przyszłość. Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebook’u: https://www.facebook.com/Clipatize/
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
5. Kampania, której twórcom mógłbym zazdrościć to…
Zazdrość to takie niemedialne uczucie 🙂 Satysfakcję daje możliwość pracy w zespole, który poszukuje nowych rozwiązań, jest otwarty na feedback, nie boi się krytyki i którego cel jest gdzieś dalej niż na końcu jednego konkretnego projektu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu, to…
Jeśli jako trend uznamy te podejścia, techniki, które zyskują na popularności, to warto na pewno mówić o wideo (głównie wideo w digitalu), tematach wnioskowania na podstawie dużych zbiorów danych (big data) i powiązanej z nimi kontekstowości. Te uznaję za obiecujące.
Są też inne rokujące rozwiązania w komunikacji, takie jak np: VR, video mappingi czy nowe platformy socialowe. Ale tu jest dość wcześnie, żeby wyrokować.
Szukając sposobów komunikacji, z jednej strony warto wykorzystać efekt nowości – w dużej mierze ze względu na efekt PRowy jakie niosą 🙂 -, z drugiej jednak należy unikać owczego pędu. Kanały, media pojawiają się i znikają, sposoby komunikacji i interakcji także, a to co pozostaje to cele klienta związane z budowaniem wartości – finansowej lub wartości marki.
7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…
Myślę, że każde działania może mieć sens jeśli odpowiada na cele biznesowe klienta. Dzisiaj często się mówi, że działania trudno mierzalne (poza-internetowe) mają coraz mniejszy sens. Z drugiej strony nie wszyscy są już w internecie i nie przez cały swój czas.
8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…
…. przejrzystość celu, otwartość dotycząca procesów, budżetu i realizm dotyczący założeń (cele, timeline i środki konieczne do osiągnięcia tychże celów).
9. Swoje inspiracje czerpię z…
Dużo rozmawiam z osobami pracującymi w rozmaitych branżach: lekarzami, inżynierami, prawnikami, nauczycielami, wydawcami. Z ludźmi zarówno na pozycjach menedżerskich, jak i specjalistami od konkretnych zadań. Rozumienie specyfiki poszczególnych biznesów jest kluczowe, a na pewno bardzo skraca ścieżkę dojścia do sukcesu.
Staram się także regularnie obserwować to co dzieje się w obszarze technologii komunikacji i komunikacji poza Polską – w Europie i za oceanem.
10. Moja kampania marzeń…
Wprowadzanie polskich produktów wysokich technologii na globalny rynek 🙂
11. Zajmuję się marketingiem, dlatego że…
To branża która łączy elementy strategiczne i policzalne z warstwą kreacji, sferą narratywną, subiektywną. Jednocześnie praca z Clipatize pozwala mi na obcowanie z rożnymi, często wyrafinowanymi branżami, klientami z różnych rynków. Ta różnorodność jest stymulująca.
Jakub Lebuda
CEO agencji Clipatize
www.clipatize.com