…adnotacją dotyczącą praw majątkowych i osobistych.
Raport opracowany przez redaktorów portalu fotoprawo.pl jest pierwszym kompleksowym materiałem podejmującym tematykę przestrzegania praw autorskich i pokrewnych w kontekście publikowanych zdjęć.
Zobacz również
W dokumencie uwzględniono zarówno wyniki badań na temat stanu ogólnej wiedzy dotyczącej umiejętności podpisywania zdjęć wśród fotografów, jak i przedstawiono postawy oraz praktyki panujące wśród różnych grup związanych z obrotem komercyjnym fotografii – w tym mediów.
Jak wskazują statystyki, w poszczególnych tytułach online nawet 100% zdjęć nie jest opatrzonych adnotacją dot. praw majątkowych i/lub osobistych. W magazynach dla mężczyzn problem ten dotyczy aż 77% fotografii, w prasie kobiecej – około 48%.
Jak wskazuje Wiktor Sobolewski z firmy Nikon Polska, koordynator projektu fotoprawo.pl, „wynika to ze wzrostu tempa życia, o podpisie zapomina się „z rozpędu”, jednak podpis dodaje wiarygodności i rzetelności informacji. Dlatego zdjęcie, zwłaszcza reporterskie, bez podpisu autora, nie powinno w ogóle istnieć w obrocie”.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Autorzy Raportu przyczyny wspomnianego stanu rzeczy upatrują także w niskiej wiedzy fotografów. Z wynika z zebranych danych, nawet 50% osób zawodowo zajmujących się fotografią nie wie, w jaki sposób prawidłowo podpisywać zdjęcia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W odpowiedzi na brak jednolitych standardów, w wyniku konsultacji środowiskowych, opracowano Instrukcję prawidłowego podpisywania fotografii. Założeniem powstania materiału, którego szeroka dystrybucja towarzyszy publikacji Raportu, jest edukacja i zwiększanie świadomości fotografów oraz redaktorów w obszarze wagi przestrzegania praw autorskich oraz pokrewnych.
Pełna treść Raportu dostępna jest na stronie.