Effie Awards 2012 – lista nagrodzonych

W tegorocznej 13. edycji konkursu Effie przyznano następujące nagrody: 2 złota w kategorii Long term marketing excellence oraz złoto w kategorii Launch, Grand Prix nie zostało przyznane.
O autorze
4 min czytania 2012-10-09

1. Złoto w kategorii Long term marketing excellence: agencje Red8 Advertising i PHD Media Direction oraz Carlsberg Polska za kampanię „Najlepsza nagroda po robocie” marki Harnaś.

Przewodnicząca grupy jurorskiej Agnieszka Kwaśniewska, Managing Partner Saatchi & Saatchi Think Tank, tak uzasadniła decyzję jurorów odczytując werdykt przed wręczeniem nagrody:

Po pierwsze: za odwagę…mówi się, że nie warto kopać się z koniem… no a co dopiero z Żubrem?

Po drugie: za namalowanie komunikacją marketingową wyrazistego świata marki, który od lat angażuje, mimo tego, że odwołuje się do skądinąd oczywistego spostrzeżenia na temat używania kategorii.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Po trzecie: za spójność i konsekwencję w kreowaniu tego świata we wszystkich elementach opowieści.

Po czwarte: za umiejętną ewolucję charakteru bohatera marki, która może być inspiracją dla specjalistów zajmujących się wizerunkiem osób. Oto bowiem kilka historii skutecznie przeobraża nieokrzesanego prostaka z problemem alkoholowym w szlachetnego fachowca. Proszę Państwa, po dobrej robocie, nagroda się należy… twórcom kampanii marki Harnaś.”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Kolejne złoto w kategorii Long term marketing excellence otrzymały agencje PZL i Maxus oraz Alior Bank za kampanię „Alior Bank. Wyższa kultura bankowości”. Werdykt odczytał Maciej Szczechura, Członek Zarządu Getin Noble Bank:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Rozpoczynają działalność w trakcie największej globalnej burzy finansowej. Startują w kategorii, która nie zna pojęcia ciszy reklamowej. I chcą namówić niechętnych do zmian Polaków do zmiany banku. W 2008 wydawało się to szaleństwem, w 2009 odebrali Grand Prix Effie za launch marki. A w 2011 należą im się wyrazy szacunku za konsekwencję i udowodnienie, że można wyznaczać trendy przez kilka lat z rzędu. A także za poruszenie kategorii i stałe dbanie o to, żeby nie była zbyt ociężała. Jak sami o sobie piszą: Od zera do top playera w 3 lata! Alior Bank: jedna z pięciu najsilniejszych polskich marek bankowych.”

3. Złoto w kategorii Launch otrzymały agencje Publicis i Mindshare oraz Presspublica za kampanię „Inaczej pisane” Uważam Rze. W uzasadnieniu oceny Agnieszka Kwaśniewska, Managing Partner Saatchi & Saatchi Think Tank, powiedziała:

„Jest taka szczególna kategoria – naznaczona piętnem licznych porażek, a nawet widmem rychłego końca. Trzeba odznaczać się szczególną ambicją, aby podjąć próbę zaistnienia w tej kategorii. W teorii przepis na sukces wydaje się być banalnie prosty:

  • wystarczy prawidłowo zidentyfikować niszę rynkową,
  • zbudować kampanię wokół adekwatnej potrzeby,
  • a następnie umiejętnie podgrzać atmosferę wywołując zainteresowanie nowością.

Jednak od lat, mimo kilku prób, nikomu nie udało się tego zrealizować. Tymczasem marka, o której mowa, nie tylko zaistniała, ale obejmując pozycję lidera dokonała absolutnej rewolucji w swojej kategorii. Uważam, że to co szczególnie cenne i pozostające poza wszelką kontrowersją to fakt, że udało się pozyskać dla kategorii nowych konsumentów, czyli nakłonić znaczącą grupę Polaków do regularnej lektury.”

4. Srebra w tegorocznym Effie zdobyli:


5. Brązowe Effie otrzymali:

RANKING:

Tytuł najbardziej efektywnej agencji reklamowej roku otrzymała agencja DDB Warszawa – 18 pkt, a najbardziej efektywnego domu mediowego MEC – 41 pkt. Zajęli oni pierwsze miejsce w rankingu Effie 2012.

Agencje Reklamowe

  • 18 PKT – DDB Warszawa                      
  • 16 PKT – Publicis     
  • 14 PKT – BBDO Warszawa                    
  • 13 PKT – PZL; Young & Rubicam Poland   
  • 12 PKT – Red8 Advertising                    
  • 11 PKT – Havas Worldwide Warsaw (dawniej Euro RSCG Poland); Ogilvy                
  • 10 PKT – DRAFTFCB + AD FABRIKA; OS3 multimedia    
  • 8 PKT – Heureka Huge Idea; Los Mejores; Pride and Glory Huge Idea 
  • 6 PKT – 180heartbeats + JUNG v. MATT  
  • 5 PKT – Agencja 303; Agencja reklamowa S4; Digit-Art; Effectica Agencja Reklamowa; G7; Hypermedia Isobar; K2; OSTRYGA; Saatchi & Saatchi; Up; Walk PR            
  • 3 PKT – Addapter; FAT BABY; McCann Warsaw; Performance Media; Socializer; Testardo Gram w ramach Grey Group
  • 1 PKT – BRAIN; EURA 7; Heads Advertising; JWT Warszawa; Legend Group; TELESCOPE; TIPPINGPOINT; V&P        

 Domy Mediowe

  • 41 PKT – MEC                            
  • 25 PKT – MediaCom Warszawa              
  • 21 PKT – Carat
  • 13 PKT – Maxus                                  
  • 12 PKT – PHD Media Direction                
  • 11 PKT – Mindshare; OMD
  • 10 PKT – Media Direction OMD; Universal McCann
  • 9 PKT – Starcom                        
  • 6 PKT – ZenithOptimedia Group
  • 5 PKT – BPN; Media Concept; Starlink
  • 4 PKT – Initiative
  • 1 PKT – Easymedia; PanMedia Western            

Statystyki XIII edycji konkursu:

  • Zgłoszono: 145 kampanii reklamowych
  • Nominowano: 56 kampanii
  • Kategorie konkursowe: 15 kategorii produktowych: Żywność, Artykuły nieżywnościowe, Napoje, Leki i suplementy diety, E-commerce/e-services/m-commerce, Usługi, Retail, Środki trwałe, Media, Pro bono, Kampanie dotyczące edukacji społecznej i kampanie CSR, Promocja miejsc i wydarzeń oraz sponsoring kultury i sportu, Bankowość, Ubezpieczenia i inwestycje, Telekomunikacja
  • 5 kategorii specjalnych: Launch, Long term marketing excellence, Limited budget, Media idea, Digital
  • Jury: Przewodniczący Jury – Grzegorz Wójcik, Dyrektor ds. Korporacyjnych MIH Internet Europe (część grupy Naspers)
  • Przewodniczący grup jurorskich: Anna Barabasz, Maspex Wadowice, Agnieszka Kwaśniewska, Saatchi&Saatchi Think Tank, Malina Wieczorek, Teleskop, Łukasz Lewandowski, K2 Internet, Maciej Szczechura, Getin Noble Bank
  • 85 osobowe jury eksperckie złożone z: pracowników agencji reklamowych i domów mediowych, marketerów, pracowników mediów, instytutów badawczych, niezależnych konsultantów.

Effie to jeden z najważniejszych na świecie konkursów branży komunikacji marketingowej. Konkurs nagradza sukcesy rynkowe marek osiągnięte dzięki wdrożonym kampaniom reklamowym. Po raz pierwszy został zorganizowany w 1968 r. w Nowym Jorku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, a obecnie realizowany w 40 krajach świata. W Polsce organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.