Trendy w grach – Top 5

Rynek gier mobilnych cały czas ewoluuje – coraz lepsze parametry urządzeń oraz rosnące wymagania użytkowników mobilnych napędzają rynek jeszcze bardziej. Spośród wielu kategorii dostępnych aplikacji, to właśnie gry przynoszą deweloperom największe zyski.
O autorze
3 min czytania 2016-07-12

Jak wynika z badania Mobience, 69% użytkowników mobilnych to gracze. Gry pod względem popularności są wyprzedzane jedynie przez portale społecznościowe. Rozkwit branży gier mobilnych, pobudza również drzemiący potencjał reklamowy. Warto zatem wiedzieć, które gry są obecnie trendy i na jak długo absorbują użytkowników.

Gracze – aktywni konsumenci

2 godziny i 34 minuty – średnio tyle czasu dziennie spędzają badani na korzystaniu ze swoich smartfonów. Ile z tego czasu poświęcają na granie? Zważywszy, że w niektórych grach nie liczy się czas, a jakość grania – wystarczy nawet 5 minut. Gracze nie potrzebują specjalnych warunków, potrafią grać w każdej wolnej chwili, podróżując komunikacją miejską, czy czekając w kolejce. Gracze sięgają po smartfony nawet kilkadziesiąt razy dziennie. Jak wynika w rankingu Mobience, najpopularniejsze gry to takie, które nie zabierają dużo czasu, i które można uruchamiać na krótko, ale bardzo często. Gry rekreacyjne były uruchamiane przez użytkowników średnio 73 razy w miesiącu, a jednorazowo poświęcony na to czas wynosił 4-5 min. Jest to niezwykle ważna informacja dla wszystkich reklamodawców, inwestując w reklamę w grze z dużą ilością graczy, można mieć pewność, że będzie ona wyświetlana kilka razy dziennie.

Strategia czy rekreacja?

Okazuje się, że tak prosta gra, jak opiekowanie się elektronicznym pupilem jest wg Mobience, najpopularniejszą wśród wszystkich graczy. POU utrzymuje się na pierwszej pozycji nieprzerwanie przez okres 4 miesięcy (luty-maj 2016). Na urządzeniach mobilnych grę zainstalowało ok. 14% badanych, a korzystało z niej ponad 70% z nich. Pou przypomina gry typu tamagotchi, które zyskiwały popularność już 20 lat temu. Nie jest to zatem nic odkrywczego, czy zaawansowanego technologicznie. Można tutaj upatrywać się aspektów z dziedziny psychologii, przywiązania, relacji, chęci opiekowania się zwierzęciem. Użytkownicy poświęcają tej grze najwięcej czasu, ok. 14 minut dziennie, czyli dwa razy dłużej, niż w przypadku gier, które polegają np. na pościgu. Jak większość gier, Pou wykorzystuje system mikropłatności, w ramach których można dokupować dodatkowe elementy. Użytkownicy nie poprzestają tylko na grach rekreacyjnych. Lubią także zręcznościówki, takie jak Subway Surf. Ucieczki przed policjantem interesują ok. 12% badanych. Również jest to forma bezpłatnej rozrywki z możliwością dokonywania zakupów wewnątrz aplikacji. Produkty wewnątrz mogą kosztować od 3,49 zł aż do 369,99 zł za sztukę. Gra jest bezpłatna, zatem normą są pojawiające się reklamy. Są one doskonałym sposobem na monetyzację powierzchni i właśnie dzięki nim gracze bezpłatnie mogą użytkować aplikacje, a ich twórcy zarabiają. Obecnie gra zebrała na całym świecie ponad 14 milionów pozytywnych opinii w postaci 5 gwiazdek. W komentarzach na Google Play, użytkownicy wymieniają się doświadczeniami z grania, podają swoje rekordowe wyniki zebranych punktów lub nowymi informacjami typu: dostępna jest nowa deska. Pojawiają się również sugestie, że koszty gadżetów są za drogie, jednak mimo to, gra nie pomniejsza grona swoich zwolenników. Potencjał niosą ze sobą również takie gry, jak My Talking Tom, oraz Piano Tiles. Ta ostatnia polega na trafianiu w odpowiednie czarne pole, imitujące klawisze fortepianu. Jeśli gracz trafia, urządzenie wydaje dźwięki. W efekcie końcowym dźwięki układają się w popularny utwór muzyczny.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ranking najpopularniejszych gier, udowadnia, że twórcy oraz deweloperzy nie muszą wymyślać skomplikowanych narracji gier, aby stały się hitami i generowały dużą liczbę pobrań. Wręcz przeciwnie – prosta historia, atrakcyjna szata graficzna, a przede wszystkim aplikacja sprawna technicznie może zaowocować zastrzykiem finansowym, chociażby z samych mikropłatności.

Potencjał komercyjny

Poszczególne gry mogą zyskać niewiarygodną popularność, tak jak np. bardzo dobrze znane wszystkim Angry Birds. Gra została stworzona początkowo dla użytkowników oprogramowania iOS, od 2009 roku zostało sprzedane już ponad 12 milionów kopii gry. Ten fakt wpłynął na decyzję wydawcy o wprowadzeniu wersji na Androida i inne smarfony. Prosta gra rozrosła się na niewyobrażalnie dużą skalę i zyskała duży potencjał zarobkowy, również poza kanałem mobile: na jej podstawie został stworzony film, w sklepach rozpoczęto dystrybucję zabawek i gadżetów z postaciami z filmu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Gry stały się idealną opcją dla inwestorów, reklamodawców i wydawców. To jeden z najprężniej rozwijających się obszarów mobilnych, w którym łatwo zyskać aprobatę użytkowników. Ważne jest, by dogłębnie poznać rynek, bowiem popularność gier zmienia się wśród użytkowników o różnych cechach. Dla tych, którzy nadal nie są przekonani do potęgi gier mobilnych warto przypomnieć, że samo Pou ma ponad 100 milionów pobrań z platformy Google Play.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się